Moet er folie tussen de isolatie en een volle gevelsteen?

11

Moet er folie tussen de isolatie en een volle gevelsteen?

MichelR
MichelR
#Isolatie · 5 jaren geleden

Moet er folie (en welke) tussen een +/-24cm volle gevelmuur en de houten skelet met glaswol die langs binnen komt te staan? De muur meet vochtig (vooral onderaan)!

Moet er een spouw tussen en/of mogen de houten latten tegen de gevel gevezen worden? Moet er met een spouw dan verluchtingsgaten onder en bovenaan in de gevel geboord worden en hoe groot of hoe veel?

Moet dit ook met de scheidingsgevels of kan ik daar de latten met glaswol wel gewoon tegen de muur vijzen?

dank u.

Alle reacties

0
MichelR
MichelR
0 13 Andere particulier
5 jaren geleden

Blijkbaar kan ik de vraag hier niet bewerken :( ? Ik was de foto vergeten...

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/62753/gevel-3.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=410840b7f31ae31cd3db3dc94fe9afd7
0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

hspouwmuren ontstonden er ver voor de tijd van het isoleren. Het concept was simpel: elke condens tegen de muur blijft aan de binnenkant van het buitenspouwblad. Ook als die druipnat is.
Tweede effect was dat de binnenmuur niet direct bloot stond aan de elementen (wind, regen) en daardoor warmer bleef. die luchtlaag in de spouw kan men pas (licht) isolerend noemen als het stilstaande lucht betreft. dus die spouwen die geventileerd werden hadden dus een luchtcirculatie.

Die vochtbeschermende functie moet behouden blijven bij gebruik van isolatie in de spouw. 

Maar jouw geval betreft HELEMAAL NIET een spouwmuur. Je denkt dat hetzelfde geldt als bij spouwmuren als je de binnenkant van je gevelmuur wil isoleren.

Wellicht nog eens ten overvlodee melden dat binnengevelisolatie sterk afgeraden wordt. Vooral om 4 redenen.
1. je krijgt het dampscherm langs binnen nooit helemaal dicht. Daardoor gaat de damp van uw woonruimte  condenseren in uw isolatie
2. je krijgt koudebruggen ter breedte van +-1m aan bovenkant, onderkant en zijkant van uw isolatielaag. De aangrenzende muren, plafond, vloer zijn immers koud, want thermisch niet onderbroken met de buitenwereld en betekenen energieverliezen. Die koude kruipt als het ware achter uw isolatielaag door en doet de eerste meter vanaf de rand van uw isolatie teniet qua isolatiewaarde
3. uw buitenmuur wordt nog nauwelijks opgewarmd aan de binenkant en staat daardoor bloot aan de grote schommelingen van de buitentemperaturen. Op termijn kan dat tot barsten leiden, en tot kapotvriezen en wegeroderen van de gevelsteen.
4. je verliest de warmtebuffer dat uw binnensteen juist biedt

ik weet waarom mensen perse langs binnen willen gaan isoleren. omdat ze dit zelf willen doen. Omdat een gevel LATEN isoleren door een bouwfirma een dure aangelegenheid is (100 tot 150euro per m²). Ik heb eerlijk gezegd ook bniet budget daarvoor.  Maar bedenk dat in de tijd dat je zich alle professionele details rond binnenisoleren opzoekt en je eigen maakt, kan je evengoed opzoeken HOE buitengevelisolatie zelf kan aangebracht worden. Internet en Google worden je beste vriend hiervoor

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
5 jaren geleden

Ik ben het eens met Carl, je kan veel beter langs buiten isoleren, die gevel leent zich daar goed voor.

Sowieso moet je er eerst en vooral voor zorgen dat die muur droog is ! Geen folie tussen de muur en eventuele binnenisolatie.

0
MichelR
MichelR
0 13 Andere particulier
5 jaren geleden

Met gevelisolatie heb je meer koudebruggen. Je kan de muur niet onderaan, bovenaan en met de buren gaan onderbreken. Als je langs binnen isoleert kan je de isolatie laten aansluiten met de vloer, muur en plafond-isolatie ;)

De gevelmuur wordt dan inderdaad niet meer verwarmt, net zoals alle huizen hun gevelsteen die voor de geïsoleerde binnenmuur staat!

Dus ik zie echt het probleem niet. Vraag is en blijft dus: moet ik een geventileerde spouw laten en welke damp-open doek moet ik achter de isolatie steken?

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

Beste Michel, uit uw antwoord blijkt dat u blijkbaar niet begrijpt wat koudebruggen zijn. Bij binnenisolatie staat ieder plafond en vloer en binnemuur in  contact met de buitenmuur en transporteert de koude.
hierboven vermeld in puntje 2. 

aansluiten aan vloer- , muur- en plafond isolatie: ja, als je ALLEEN ALLE WANDEN van je woonkamer wil isoleren en in de rest van het huis NIET stookt. dan wordt uw woonkamer het zogenaamde beschermd volume en laat de rest van uw koud.
Zoniet is een op zich staande isolatie aangebracht aan de binnenkant van een buitenmuur uiterst moeilijk om dampscherm SLUITEND aan te brengen op plafond, binnenmuur, vloer. Wat ik met andere woorden schreef in puntje 1.
-> isolatieprincipes. muurisolatie vindt u blz.27-30 op
        https://www.de-huisdokter.be/files/PDF/isolatie_algemeen.pdf

Je hebt GEEN SPOUW. en alle isolatie hetzij dak of waar dan ook moet zonder luchtlaag ertussen en erbinnen aansluitend aangebracht worden. Waar nodig een dampopen luchtdicht dampscherm aan buitenkant (die vindt ge enkel va Proclima en andere professionele merken) en aan de stookzijde/warme zeijde een dampdicht luchtdicht dampscherm (bvb. een Vario van isover of een Intello van Proclima).
uitvoerige professionele details staan bij https://be-nl.proclima.com/ en www.isoproc.be

Over binnenisolatie heeft website van Vlaanderen/vlaamse gewest een zeer uitgebreide brochure:
-> https://www.vlaanderen.be/publicaties/binnenisolatie-van-buitenmuren
Dan zal duidelijk zijn indien u de handigeid bezit voor binnengevelisolatie het aanbrengen van buitenisolatie heel wat eenvoudiger is met veel minder kans op detailfouten 

0
MichelR
MichelR
0 13 Andere particulier
5 jaren geleden

Ik zie toch wel meer koudebruggen met isolatie langs buiten dan langs binnen? En een veel smallere raam en deur. Zie tekening...

Als je langs binnen isoleerd heb je dat toch niet!?

Vraag blijft wel vochtdoorlatend scherm tussen gevel en binnen-isolatie: Is OSB voldoende of welk doek of misschien wel Biplex? En tegen de gevel of toch 2cm spouw laten? Ik denk dat de Biplex misschien wel tegen de gevel mag staan: De glaswol kan ademen, maar het vocht kan van de gevel niet in de glaswol. Of zie ik dat verkeerd?

PS: Bedankt voor de link...

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/62920/isolatie-binnen-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=1ad10a9424074ffb25c11a8eec78e329https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/62920/isolatie-buiten-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=0fad049b6a1687a98028e46b698b7658
0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

U ziet het totaal verkeerd. Lees a.u.b de brochures eer u wild gaat bricoleren. 

-de b egrippen koudebrug en bouwknoop
-dampscherm en dampdichtheid.
-het begrip beschermd volume en de tekening (zelfs uw tekening hierboven) illustreert voldoende dat binnenmuren en zolderingen/verdiepingsvloeren door buitengevelisolatie (uw groene plaat) beschermd zijn tegen warmteverliezen
-luchtspouwen altijd vermijden bij alle isolatiewerken
-plastiekplaten zijn niet dampdoorlatend en horen niet in een isolatiesysteem.
-er bestaan enkel dampdicht en dampopen materialen. en luchtdichte. Ademen is volkspraat en bestaan echt niet.

Als u zelf geen grondige studie wil uitvoeren, laat u dan bijstaan door de energiedeskundige van uw gemeente/streek.
of door provinciaal informatiecentrum: https://www.energiesparen.be/provinciale-steunpunten-duurzaam-wonen-en-bouwen
Daar worden alle vragen beantwoord.Wijk niet af van die voorstellen tenzij u bouwbiologie en bouwfysica gaat studeren of zo iemand onder de arm neemt.

0
MatthiasDM
MatthiasDM
1 14 Bouwer
5 jaren geleden

Zie de afbeelding hoe men een stenen gevel normaliter tegen een houtskelet plaatst. Enfin er zijn altijd wel meerdere manieren maar dit is er 1 van. 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/62981/img20201107084001.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=92fab107f6839671bc972aeddbcf9c41
0
MichelR
MichelR
0 13 Andere particulier
5 jaren geleden

Die foto van MatthiasDM is toch wat ik probeer te doen als de muur er al staat?

Dus toch een , membraan, balken+iso, PE folie, afwerking... zoals mijn tekening en mijn vroegere woning.

Maar volgens Carl Vandecasteele mag er geen spouw. Dus met de dampdoorlatende tegen de gevelmuur?

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

met gaat ervan uit dat een GEPLEISTERDE muur luchtdicht en dampopen is. ALS de bepleistering intact is dan is een dampdoorlatende tegen binnenkant v gevelmuur overbodig.

volg a.u.b de brochure link die ik toezond: https://publicaties.vlaanderen.be/download-file/12196

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Download gratis onze gids voor isolatie

Download gratis onze gids voor isolatie

Ontdek hoe je jouw woning warm, comfortabel en duurzaam maakt. Inclusief handige checklists voor een probleemloze isolatieklus!

Download nu gratis jouw isolatiegids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag