Wat is deze ballast op mijn plat dak?

5

Wat is deze ballast op mijn plat dak?

Hoegaanwedatfixen
Hoegaanwedatfixen
#Dak · 5 jaren geleden

Hallo,

Om mijn plat dak van mijn nieuw huis ligt er een soort van gewapend beton / cement dat poreus is.

Mogelijks gegoten voor op het dak te kunnen wandelen en een terras.

Kan iemand me vertellen wat dit is?
Het is een samenstelling van zand en ook een metalen raster.

Ik zit met een lek, vermoedelijk aan de afloop maar moeilijk te zeggen omdat ik de situatie niet ken onder deze laag er staan ook mooie bomen op.
Het onderhoud kon duidelijk beter.

Is deze laag gemakkelijk te verwijderen zonder de waterdichte laag eronder te beschadigen?

Ik zou graag een reparatie uitvoeren maar vrees dat deze top laag in de weg ligt.

Is het dak vervangen geen betere optie?

Hartelijk dank voor suggesties.

BTW: ik ben in contact met de architect voor meer informatie betreffende de construcutie.

Dank U

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/62948/20201024164043.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=49a139a14c989e11748ff1dc82f92a68https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/62948/20201024164125.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=57f099b3248f2bd210e432ee0e0ededehttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/62948/20201024164136.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=26a05a873f586eb6bd20f49ddf9834b3
1
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
5 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Ik ben vrijwel zeker dat de dakdichting in epdm volledig is aangebracht onder die gescheurde laag.

Die gescheurde laag is hoogstwaarschijnlijk een ongelukkige keuze die is gemaakt omdat er teveel water op de epdm bleef staan wegens een slechte afwatering van de dakvloer.

Deze laag zal wellicht niet zo heel dik zijn en gewapend met één of andere gaas (kippengaas of iets dergelijks). Een uitgesmeerde cementmortel of chappe.

Het vocht dat deze laag nog kan opnemen zit gevangen tussen mortel en epdm en bevriest in de winter, vandaar de barsten.

Je moet in ieder geval deze laag volledig verwijderen, ik vermoed dat dit redelijk gemakkelijk zal gaan ondanks die licht bewapening.

Pas dan kan je oordelen wat je verder best doet.

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

zo te zien zijn er heel wat barsten. Als die laag dun is zullen ze wel doorlopen. En als het een dak in echt gewapend beton is, dan is dit het begin van betonrot.

In ieder geval is er geen isolatie aangebracht en zou ik drukvaste isolatieplaten aanbrengen vooraleer er een nieuwe toplaag op aan te brengen. Als toplaag is EPDM-rubber te prefereren boven asfaltroofing wegens de dubbele levensduur.

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
5 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Ik ben vrijwel zeker dat de dakdichting in epdm volledig is aangebracht onder die gescheurde laag.

Die gescheurde laag is hoogstwaarschijnlijk een ongelukkige keuze die is gemaakt omdat er teveel water op de epdm bleef staan wegens een slechte afwatering van de dakvloer.

Deze laag zal wellicht niet zo heel dik zijn en gewapend met één of andere gaas (kippengaas of iets dergelijks). Een uitgesmeerde cementmortel of chappe.

Het vocht dat deze laag nog kan opnemen zit gevangen tussen mortel en epdm en bevriest in de winter, vandaar de barsten.

Je moet in ieder geval deze laag volledig verwijderen, ik vermoed dat dit redelijk gemakkelijk zal gaan ondanks die licht bewapening.

Pas dan kan je oordelen wat je verder best doet.

0
Hoegaanwedatfixen
Hoegaanwedatfixen
0 2 Andere particulier
5 jaren geleden

Hallo,

Bedankt voor de reacties.

@Charel
Wat U beschrijft komt overeen met het idee om er een terras op te leggen.
Deze gescheurde laag komt ook te hoog tot aan het schijfraam.
De dakwerker (heb hem enkele vragen kunnen stellen) die het dak heeft gelegd heeft geen weet van deze laag, deze is dus later aangebracht.

Er is inderdaad een dampscherm, isolatie een soort waterdichtelaag aangebracht, omschreven als F.D.

Iemand een idee wat F.D. betekend?

Het is een soort van rubber dat onder deze gescheurde laag ligt die ook over de zijmuren loopt tot onder de blauwe stenen.

Deze gescheurde laag brokkeld inderdaad wat af en heeft een soort raster van metalen staafjes als versteviging.

Ik heb inderdaad een lek aan de afwatering of onder deze gescheurde laag, als er inderdaad al veel water op bleef staan kan ik deze laag best verwijderen en een nieuwe waterdichte EPDM laag aanbrengen die wel deftig het water kan afvoeren.

Nog een vraagje, het zou mij serieus helpen.

De originele dakwerker stelt voor om een quick fix uit te voeren en een extra laag te branden aan de afwatering, zie afvoer en planten foto.

Maar ik vrees dat dit zinloos is zonder de gescheurde laag te verwijderen.

Hoe pak ik dit het beste aan?

Quick fix of direct voor de zekerheid het hele dak vervangen (ik weet niet wat de staat is van de andere lagen)?

Detail het dak is nog geen 10 jaar oud, ik schat de kosten op een vervanging op 6000€ kan dit kloppen?

Hartelijk dank voor de reacties, het is zeer handig om een inzicht te krijgen.

Mvg,
Tom

0
Hoegaanwedatfixen
Hoegaanwedatfixen
0 2 Andere particulier
5 jaren geleden

Hallo,

Ik heb wat meer info, de toplaag is een shape voor vloerverwarming dat teveel was bij de aanbouw.
Deze hebben ze erovergegoten.

Ik laat enkele offertes opmaken voor de vervanging van het volledige dak.

Zelf een shape gaan afbreken zie ik niet zitten.

Hopelijk valt de kostprijs wat mee en kan ik nog wat recupereren via de verzekeringen.

Nogmaals bedankt voor de reacties.

Mvg,
Tom

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Asbest in je dak? Zo kan je het herkennen, vervangen en veilig verwijderen

Asbest in je dak? Zo kan je het herkennen, vervangen en veilig verwijderen

Leer asbest in je dak herkennen, ontdek de risico’s en kosten en vind veilige oplossingen voor vervanging of verwijdering.

Lees meer

In de kijker: dakpannen met geïntegreerde zonnepanelen verhogen opbrengst

In de kijker: dakpannen met geïntegreerde zonnepanelen verhogen opbrengst

Deze nieuwe dakpannen met zonnepanelen bedekken je dak én wekken stroom op. Dankzij de half-cuttechnologie brengen deze zonnepanelen nog meer op.

Lees meer

Mansardedak: complete gids met voordelen, prijs en tips

Mansardedak: complete gids met voordelen, prijs en tips

Geef je woning karakter met een mansardedak en geniet van meer ruimte, stijl en comfort onder je dak.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag