gemetste fundering van dijkhuis uit 1901 uitgraven voor drainagegeul

4

gemetste fundering van dijkhuis uit 1901 uitgraven voor drainagegeul

Arne jacobs
Arne jacobs
#Fundering · 5 jaren geleden

Hallo, ik heb een vraagje over het aanleggen van een drainagegeul (grindkoffer) rondom onze dijkwoning uit 1901 als extra maatregel tegen vochtige muren (we hebben ook al een e-dryer geplaatst).
Mij is verteld dat deze drain gelijk met de fundering moet gelegd worden in een geul van 30 centimeter rondom het huis. Maar ik ben bang dat ik, als deze geul uitgraaf en vervolgens opvul met grind de stabiliteit van ons huisje erop achteruit gaat. Ons kleine oude huis is namelijk net onder een dijk gebouwd en staat dus op een ondiepe gemetste fundering op kleigrond. Weten jullie of het veilig is om een geul vlak naast het huis in 1 keer te graven tot aan bovenkant fundering? Ik had ergens gelezen dat er niet alleen verticale maar ook deels horizontale krachten op de gevels kunnen komen...

De andere optie is een grindkoffer te graven 1 meter van het huis verwijderd en van hieruit folie tot tegen de gevel aan. Maar ik ben echter bang dat dit minder effect zal hebben, daarbij zou het handiger zijn enkel een geul vlak aan de fundering te graven gezien hier toch ook gevelstenen met grind moeten geplaatst worden ivm de crepi afwerking.

Dan had ik nog een andere vraag ivm deze werken... Welke folie gebruik ik best om tegen onderkant van de gevel te hangen tegen indringend vocht? Mijn gebuur vertelde mij over epdmfolie, een andere man zei dat er hier een speciale noppenfolie voor bestaat.

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Alle reacties

0
erik52janssens
erik52janssens
2 83 Andere particulier
5 jaren geleden

Hallo,

Ik zou kiezen voor noppenfolie mis dat je ,je muur nog ademt en met Edpm folie sluit je de adem af en ga je schimmel krijgen ook binnen in je woning want hij zoekt zijn adem en dat in dan in je huis,, noppenfolie moet gelijk liggen met je maaiveld dus gelijk met je gras dat er kan worden geademt. Dat kun je gaan halen bij bouwmaterialen,, hubo en gamma hebben dat niet en de makro ook niet.

Voor dat andere drainnering zou ik dieper graven dan 30 cm je moet ook nog denken dat je er grond overdoet voor je gras of bloemen,,60 cm diepe een doek inleggen dat tegen doorlatende doek eigenlijk een U vorm ( 60 cm diep en de breedte 40 cm )ongeveer zwarte grond -+ 20 cm

1ste uitgraven 60cm diepte , 2de doek erin en laten overlappen uit je pût als dat kan zoniet moet nagels vast zetten in de grond van de verticle wanden van je put, dan grind erin ongeveer 15cm van de bodem en dan je drainneerings buis erin,, bestaan speciale koppelstukken voor aan elkaar te zetten,, dan weer grind erover en ook langs de zijkanten ongeveer 15 cm boven je buis ook grind en dan doek dicht doen,, als er bovenop nog een opening is dan nog een stuk doek eroverleggen want de grond mag niet in aanraaking komen met de grond en alles moet worden aangesloten op een riolering want het water moet weg kunnen,, eventueel zien dat je met je roilering niet hoger ligt dan je drainneer.

Veel geluk met alles,, is veel werk, beter laten uitgraven met een kraan van 40 cm en op een diepte van 60 cm.

0
erik52janssens
erik52janssens
2 83 Andere particulier
5 jaren geleden

Hallo,

1 meter van je huis is goed , tegen je huis,, geen goed optie ( voor je geul)

Grond mag niet in aanraking komen met de grind,, was een typ fout.

Noppenfolie kun je vastkleven als dat niet gaat met grond is dat ook goed als je dat er tegen zet,, wel boven het gras laten uitsteken achteraf kun je dat bij knippen met een schaar naar de hoogte vanje gras toe .

Als we dranneer zetten was dat altijd ongeveer 4 meter van het huis eraf,, water zoekt zijne weg wel als weg loopt hoor

groeten

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
5 jaren geleden

Dat is inderdaad veel werk en onkosten voor werken waarvan je zelfs niet weet of ze zullen helpen, ik heb daar de grootste twijfels bij.

Het gaat hier hoogstwaarschijnlijk over opstijgend vocht bij gebrek aan een waterkering in de muren.

Ik zou dus in de grond wegblijven en de muren behandelen tegen opstijgend vocht door onderkapping of door injectie.

En probeer van die zogenaamde e-dryer je geld terug te krijgen want dat is boerenbedrog, dat helpt niets !

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag