gemetste fundering van dijkhuis uit 1901 uitgraven voor drainagegeul
Hallo, ik heb een vraagje over het aanleggen van een drainagegeul (grindkoffer) rondom onze dijkwoning uit 1901 als extra maatregel tegen vochtige muren (we hebben ook al een e-dryer geplaatst).
Mij is verteld dat deze drain gelijk met de fundering moet gelegd worden in een geul van 30 centimeter rondom het huis. Maar ik ben bang dat ik, als deze geul uitgraaf en vervolgens opvul met grind de stabiliteit van ons huisje erop achteruit gaat. Ons kleine oude huis is namelijk net onder een dijk gebouwd en staat dus op een ondiepe gemetste fundering op kleigrond. Weten jullie of het veilig is om een geul vlak naast het huis in 1 keer te graven tot aan bovenkant fundering? Ik had ergens gelezen dat er niet alleen verticale maar ook deels horizontale krachten op de gevels kunnen komen...
De andere optie is een grindkoffer te graven 1 meter van het huis verwijderd en van hieruit folie tot tegen de gevel aan. Maar ik ben echter bang dat dit minder effect zal hebben, daarbij zou het handiger zijn enkel een geul vlak aan de fundering te graven gezien hier toch ook gevelstenen met grind moeten geplaatst worden ivm de crepi afwerking.
Dan had ik nog een andere vraag ivm deze werken... Welke folie gebruik ik best om tegen onderkant van de gevel te hangen tegen indringend vocht? Mijn gebuur vertelde mij over epdmfolie, een andere man zei dat er hier een speciale noppenfolie voor bestaat.
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.