14

lek in dak

majan
majan
#Dak · 5 jaren geleden

hallo

bij ons in het appartement (in een blok) hebben we een lek juist op de scheiding met de buur, wij hebben de syndic op de hoogte gebracht nu 6 weken geleden hij zou een expert laten komen om het te lokaliseren maar hebben van toen af niets meer gehoord wat moeten wij doen? (ondertussen hebben we nog wel eens met de syndic gebeld maar daar bleef het weer bij) 

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
5 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Even toch in herinnering brengen dat door de covid19 maatregelen alles niet zo vlot meer verloopt als voorheen. 

Alleen al voor het plaatsbezoek van de expert moeten bijkomende maatregelen worden getroffen om dit op een veilige en correcte manier te laten plaats vinden. 

En geef toe 6 weken , met daarin 2 weken schoolvakantie en een lockdown? Enig begrip en wat geduld zou passend zijn. 

Trouwens hebt u als goede huisvader of -moeder de nodige beschermende maatregelen getroffen om gevolgschade van het lek te vermijden ?

Je kan natuurlijk je syndicus met een aangetekend schrijven in gebrekke stellen en vragen om binnen een redelijke termijn van 6 weken alsnog te reageren met een expertise. Maar denk je dat dit iets ga versnellen of ga oplossen ?

Je kan natuurlijk ook zelf initiatief nemen en op zoek gaan naar de oorzaak vh lek of contact opnemen met een dakwerker/sanitair of architect of expert en met de gegeven info deze een raming laten maken voor expertiseverslag of herstelkosten. Niets belet je om dit door te geven aan de syndicus.  Het is dan wat jij kunt doen dan wat iemand anders moet doen. 

0
majan
majan
1 49 Andere particulier
5 jaren geleden

ja,we zijn misschien wat ongeduldig dan kijken we het het nog een maand aan en heel nuttig gaan we een expertise op laten maken ,het is maar de lek (gevolgschade)wordt alsmaar groter en we hoorden niets 

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel

Voor een daklek mag je toch wel wat ongeduldig zijn hoor ! Ik zou toch blijven aandringen bij de syndicus. Corona kan een begrijpelijk reden zijn dat het wat langer duurt maar geen excuus om alles dan maar op zijn beloop te laten.

Na zes weken had men toch al wel iets kunnen doen, of tenminste iets laten weten.

0
kas
kas
5 jaren geleden

Als de gevolgschade groter en groter wordt, en u hebt geen beschermende maatregelen genomen,  dan bent u wel verantwoordelijk voor de gevolgschade !!

Al is het dat je de brandweer moet bellen om een zeil te spannen of dat je zelf iets er over hebt gelegd.

Omdat je het doorgegeven hebt aan de syndicus wilt dit zeker niet zeggen dat je het zo verder moet laten. 

En sorry , het is niet correct om te stellen dat er iets kon gedaan worden door derden. Topic starter had zelf moeten handelen als goede huisvader.

0
Charel
Charel

@kas,

Het gaat hier wel om een mankement aan het dak en dat hoort bij de gemeenschappelijke delen.

Het is dus de VME die hiervoor verantwoordelijk is en die voor het beheer hiervan een syndicus heeft aangesteld.

Je bent verplicht om een mankement te melden als je er weet van hebt, maar niet om er zelf iets aan te doen, dat is zelfs verboden.

0
kas
kas
5 jaren geleden

Je mag geen blijvende herstelling uitvoeren of laten uitvoeren ,dat klopt,  maar je bent wel wettelijk verplicht om gevolgschade te beperken. Lees je verzekeringspolissen maar eens na.

VME is inderdaad verantwoordelijk en je zal inderdaad deze moeten verwittigen. Je doet dit ook  best met een a.s. maar dat wil niet zeggen dat je de boel zozo moet laten  of dat je geen  tijdelijke maatregelen moet en mag nemen. 

Ik herinner me een geval waarbij een lek in een waterleiding schade veroorzaakte bij de onderbuur. Deze had dit enkel gemeld maar verder niets gedaan om het water op te nemen van zijn parketvloer. Aja , was duidelijk een schade verooorzaakt door een waterlek bij derden. Vloer natuurlijk helemaal kromgetrokken en moest vernieuwd worden. Verzekering betaalde niet uit, rechtzaak , uitspraak over gans de lijn in het nadeel van de parketeigenaar omdat hij de gevolgschade niet had beperkt.

0
Charel
Charel

Je kan natuurlijk ook zelf initiatief nemen en op zoek gaan naar de oorzaak vh lek of contact opnemen met een dakwerker/sanitair of architect of expert en met de gegeven info deze een raming laten maken voor expertiseverslag of herstelkosten.

Kas, ik reageerde op deze post. Dat kan men van u niet verwachten, zoiets is niet uw verantwoordelijkheid.

Vergroting van de gevolgschade kan enkel ontstaan doordat men de herstelling van het lek onnodig uitstelt en dat is dan de verantwoordelijkheid van de VME en/of de syndicus, niet de jouwe indien je de melding hebt gedaan.

0
kas
kas
5 jaren geleden

Wat heb je het liefst ?

Wachten toter iemand langs komt of zelf even provisoir dat lek afdekken ? 

En als dat niet kan dan bel je de brandweer op. 

En ik zeg niet dat je als huurder de opdracht moet geven maar je kunt wel als huurder de pap lepelen.

Je vergeet dat zo'n syndicus niet alleen voor een welbepaalde huurder werkt, die heeft 10tallen huurders. En jij bent maar een heeeeel klein onderdeeltje daarin.

Ik heb het gehad met die mentaliteit van wat moet de andere voor MIJ doen, ik wil eerder wat kan IK zelf doen. 

0
Charel
Charel

Om die reden zou ik mij dus niet goed voelen als medeeigenaar in een appartementenblok. Ik los de dingen ook liever zelf op dan dan ik moet rekenenen op de goodwill of bekwaamheid van een ander.

Maar dat is persoonlijk.

0
nivaOne
nivaOne
28 390 Andere professioneel

hallo

bij ons in het appartement (in een blok) hebben we een lek juist op de scheiding met de buur, wij hebben de syndic op de hoogte gebracht nu 6 weken geleden hij zou een expert laten komen om het te lokaliseren maar hebben van toen af niets meer gehoord wat moeten wij doen? (ondertussen hebben we nog wel eens met de syndic gebeld maar daar bleef het weer bij) 

Ik denk dat je bepaalde zaken verwart. Je hebt waterschade maar geen lek. Verzekeringsmaatschappijen sturen bij lekken (in leidingen) soms wel een lekzoeker om de locatie te vinden. Het is mij niet gekend dat een lekzoeker zou optreden om de plaats te zoeken waar het dak niet in orde is.

Een expert dient om de schade te begroten (onafhankelijk) dus de kost te bepalen om de gevolgschade te herstellen. Als je een aannemer aanstelt en deze maakt een bestek op en die wordt aanvaard dan dient er dus geen expert te komen want je wordt vergoed. Maar als je bestek niet door de beugel kan dan kunnen ze een expert sturen voor een tweede opinie en zo via concensus tot een vergoeding komen

Een syndicus is verder geen verzekeringsmakelaar (of toch meestal niet) en het kan dus zijn dat deze niet weet hoe dit aan te pakken. In weze wendt hij zich tot de makelaar die hem dan adviseert.
Houd er rekening mee dat een grote schadelast (historisch) voor een duurdere polis kan zorgen (of verhoogde vrijstelling voor bepaalde waarborgen) en dat dit soms een hinderpaal is waarom ze geen actie ondernemen. 

Ik stel voor dat je zelf een aannemer vraagt een bestek op te maken voor de schade aan het deel gebouw van je appartement. Dat je dit ook doet voor het deel inhoud mocht dat van toepassing zijn, en dat je beide bij de verschillende maatschappijen aangeeft door middel van schade-aangiftes. Niks houdt je tegen om een schadeaangifte te doen bij de maatschappij van je blokpolis. Je bent ten slotte mede-eigenaar en dus verzekeringnemer in deze polis (de blokpolis staat op naam van de VME, alle eigenaars). Bel je syndicus en vraag een copy op van de meest actuele versie van de polis en contacteer aan de hand van de gegevens dan de maatschappij hun schadedienst samen met het nummer van de polis. Zij zullen aan de hand daarvan verdere vragen stellen (schriftelijk) waarbij de syndicus dan de vragen dient door te geven aan jou. Vraag wel steeds meteen het dossiernummer zodat je zelf ook steeds kan bellen wat de status is van het dossier aan de maatschappij. 

Als het dakprobleem zich bij de buren stelt (na uitsluiting dat het via jullie eigen dak komt) dan dient de syndicus de buur schriftelijk, of later aangetekend te verwittigen dat hij dit dient op te lossen. Ook dient de buur gevraagd te worden die schade aan te geven via zijn polis. Bij geen gevolg dien je je rechtsbijstandverzekering in te schakelen (van de VME of je eigen als deze dat dekt) en ook hier indien de syndicus niet reageert die zelf rechtsstreeks aankaarten met de maatschappij (is een apart schadedossier, deze komt niet automatisch via je eerste aangifte). 

Ik denk dat het duidelijk is dat je onmogelijk iemand ter plaatse kan sturen om naar het dak van de buren te kijken. Dat is niet van jullie, alleen die eigenaar kan hier mee instemmen of zelf actie ondernemen.

Licht steeds ook de voorzitter in van de raad van mede-eigendom zodat ook zij mee kunnen opvolgen. Zij waken over de kwaliteit van de syndicus en kunnen dan inschatten een andere in te schakelen als ze in het algemeen niet tevreden zijn. 

Als alles stroef blijft verlopen dan kan je zelf opteren om een brandpolis deel gebouw af te sluiten voor jou privatief deel van het gebouw, zodat je voortaan zelf meer controle hebt en de bal sneller aan het rollen krijgt.

Succes ermee. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Een goed dak is de basis van elk huis. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan van ervaren dakwerkers uit jouw regio.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakbedekking voor hellende en platte daken: overzicht van materialen en prijzen

Dakbedekking voor hellende en platte daken: overzicht van materialen en prijzen

Welke dakbedekking past het best bij jouw woning? Ontdek alle materialen voor platte en hellende daken met hun voor- en nadelen en prijzen.

Lees meer

Wat kost een dakgoot?

Wat kost een dakgoot?

Dakgoten vind je in verschillende materialen, met elk hun troeven en nadelen. En uiteraard: een grote impact op de kostprijs. Wat kost dat nu eigenlijk?

Lees meer

Volledig overzicht van alle soorten daken: van hellend tot plat

Volledig overzicht van alle soorten daken: van hellend tot plat

Ontdek alle soorten daken en dakbedekking. Vergelijk prijzen, isolatie, voor- en nadelen en geschiktheid voor zonnepanelen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag