hallo
bij ons in het appartement (in een blok) hebben we een lek juist op de scheiding met de buur, wij hebben de syndic op de hoogte gebracht nu 6 weken geleden hij zou een expert laten komen om het te lokaliseren maar hebben van toen af niets meer gehoord wat moeten wij doen? (ondertussen hebben we nog wel eens met de syndic gebeld maar daar bleef het weer bij)
Ik denk dat je bepaalde zaken verwart. Je hebt waterschade maar geen lek. Verzekeringsmaatschappijen sturen bij lekken (in leidingen) soms wel een lekzoeker om de locatie te vinden. Het is mij niet gekend dat een lekzoeker zou optreden om de plaats te zoeken waar het dak niet in orde is.
Een expert dient om de schade te begroten (onafhankelijk) dus de kost te bepalen om de gevolgschade te herstellen. Als je een aannemer aanstelt en deze maakt een bestek op en die wordt aanvaard dan dient er dus geen expert te komen want je wordt vergoed. Maar als je bestek niet door de beugel kan dan kunnen ze een expert sturen voor een tweede opinie en zo via concensus tot een vergoeding komen
Een syndicus is verder geen verzekeringsmakelaar (of toch meestal niet) en het kan dus zijn dat deze niet weet hoe dit aan te pakken. In weze wendt hij zich tot de makelaar die hem dan adviseert.
Houd er rekening mee dat een grote schadelast (historisch) voor een duurdere polis kan zorgen (of verhoogde vrijstelling voor bepaalde waarborgen) en dat dit soms een hinderpaal is waarom ze geen actie ondernemen.
Ik stel voor dat je zelf een aannemer vraagt een bestek op te maken voor de schade aan het deel gebouw van je appartement. Dat je dit ook doet voor het deel inhoud mocht dat van toepassing zijn, en dat je beide bij de verschillende maatschappijen aangeeft door middel van schade-aangiftes. Niks houdt je tegen om een schadeaangifte te doen bij de maatschappij van je blokpolis. Je bent ten slotte mede-eigenaar en dus verzekeringnemer in deze polis (de blokpolis staat op naam van de VME, alle eigenaars). Bel je syndicus en vraag een copy op van de meest actuele versie van de polis en contacteer aan de hand van de gegevens dan de maatschappij hun schadedienst samen met het nummer van de polis. Zij zullen aan de hand daarvan verdere vragen stellen (schriftelijk) waarbij de syndicus dan de vragen dient door te geven aan jou. Vraag wel steeds meteen het dossiernummer zodat je zelf ook steeds kan bellen wat de status is van het dossier aan de maatschappij.
Als het dakprobleem zich bij de buren stelt (na uitsluiting dat het via jullie eigen dak komt) dan dient de syndicus de buur schriftelijk, of later aangetekend te verwittigen dat hij dit dient op te lossen. Ook dient de buur gevraagd te worden die schade aan te geven via zijn polis. Bij geen gevolg dien je je rechtsbijstandverzekering in te schakelen (van de VME of je eigen als deze dat dekt) en ook hier indien de syndicus niet reageert die zelf rechtsstreeks aankaarten met de maatschappij (is een apart schadedossier, deze komt niet automatisch via je eerste aangifte).
Ik denk dat het duidelijk is dat je onmogelijk iemand ter plaatse kan sturen om naar het dak van de buren te kijken. Dat is niet van jullie, alleen die eigenaar kan hier mee instemmen of zelf actie ondernemen.
Licht steeds ook de voorzitter in van de raad van mede-eigendom zodat ook zij mee kunnen opvolgen. Zij waken over de kwaliteit van de syndicus en kunnen dan inschatten een andere in te schakelen als ze in het algemeen niet tevreden zijn.
Als alles stroef blijft verlopen dan kan je zelf opteren om een brandpolis deel gebouw af te sluiten voor jou privatief deel van het gebouw, zodat je voortaan zelf meer controle hebt en de bal sneller aan het rollen krijgt.
Succes ermee.