Radiator in serie warmt niet meer
Probleem: één van onze radiatoren op de benedenverdieping (op ca 7m van de ketel) warmt niet meer. Hij is een tijd lang (+/- 1j) afgekoppeld geweest tgv een verbouwing, voordien deed ie het prima.
Acties die ik reeds genomen heb:
- Alle radiatoren in huis ontlucht, van beneden naar boven
- Thermostaatkraan afgehaald en me ervan vergewist dat de stindel (het kleine pinnetje) een correcte aanvoer toelaat
- Me ervan vergewist dat de waterdruk hoog genoeg is, deze staat op 1.2
Momenteel hebben we 4 radiatoren op onze benedenverdieping (zie bijgevoegde tekening):
Radiatoren 1 en 2 doen het niet (voordien wel)
Radiatoren 3 en 4 doen het prima
Voordien hadden we ook nog radiatoren 5 en 6, maar deze werden tgv de verbouwing permanent afgekoppeld.
Wellicht staan de radiatoren per twee (of meer?) in serie, maar geen idee hoe de leidingen lopen.
Het enige wat ik weet, is dat er een leiding loopt van de brander naar radiator 3 (= rode lijn op de tekening), ik voel namelijk de warmte doorheen de tegels.
Op het moment dat de installateur radiator 1 opnieuw is komen aansluiten, werd de radiator meteen lauw (niet heet), om dan nadien koud te worden.
Hij meende dat radiatoren 1 en 2 in serie stonden, en dat door het aankoppelen van radiator 1 ook radiator 2 opnieuw zou gaan werken, maar deze is ijskoud (werd helemaal niet warm, ook niet op het moment dat radiator 1 lauw werd).
Daarnet dus nog 's ontlucht, ik heb van radiator 1 zeker 1,5 liter water afgelaten (om zeker te zijn dat er geen luchtbel in het midden van de radiator zat), en toen werd de toevoer tenminste warm, en de radiator werd bovenaan opnieuw even lauw, om nadien opnieuw koud te worden.
De installateur zegt dat we wellicht de serie van radiator 1 beter moeten inregelen aan de voetventielen.
Maar mijn gezond verstand zegt me dat, als radiator 1 in serie staat met (een) werkende radiator(en), en ik draai die werkende radiator(en) dicht, dat radiator 1 dan toch tenminste zou moeten warmen. Het feit dat dit niet gebeurt, doet me vermoeden dat het probleem niet bij de voetventielen ligt.
Maar hoe het dan komt dat ie een aantal keren lauw is geworden, is me een raadsel.
Ik hoop dat de uitleg enigszins duidelijk is - wat zouden jullie me aanraden?