16

Radiator in serie warmt niet meer

Kevin_SJG
Kevin_SJG
#Verwarming & koeling · 5 jaren geleden

Probleem: één van onze radiatoren op de benedenverdieping (op ca 7m van de ketel) warmt niet meer. Hij is een tijd lang (+/- 1j) afgekoppeld geweest tgv een verbouwing, voordien deed ie het prima.

Acties die ik reeds genomen heb:

- Alle radiatoren in huis ontlucht, van beneden naar boven

- Thermostaatkraan afgehaald en me ervan vergewist dat de stindel (het kleine pinnetje) een correcte aanvoer toelaat

- Me ervan vergewist dat de waterdruk hoog genoeg is, deze staat op 1.2

Momenteel hebben we 4 radiatoren op onze benedenverdieping (zie bijgevoegde tekening):

Radiatoren 1 en 2 doen het niet (voordien wel)

Radiatoren 3 en 4 doen het prima

Voordien hadden we ook nog radiatoren 5 en 6, maar deze werden tgv de verbouwing permanent afgekoppeld.

Wellicht staan de radiatoren per twee (of meer?) in serie, maar geen idee hoe de leidingen lopen. 

Het enige wat ik weet, is dat er een leiding loopt van de brander naar radiator 3 (= rode lijn op de tekening), ik voel namelijk de warmte doorheen de tegels.

Op het moment dat de installateur radiator 1 opnieuw is komen aansluiten, werd de radiator meteen lauw (niet heet), om dan nadien koud te worden.

Hij meende dat radiatoren 1 en 2 in serie stonden, en dat door het aankoppelen van radiator 1 ook radiator 2 opnieuw zou gaan werken, maar deze is ijskoud (werd helemaal niet warm, ook niet op het moment dat radiator 1 lauw werd).

Daarnet dus nog 's ontlucht, ik heb van radiator 1 zeker 1,5 liter water afgelaten (om zeker te zijn dat er geen luchtbel in het midden van de radiator zat), en toen werd de toevoer tenminste warm, en de radiator werd bovenaan opnieuw even lauw, om nadien opnieuw koud te worden.

De installateur zegt dat we wellicht de serie van radiator 1 beter moeten inregelen aan de voetventielen. 

Maar mijn gezond verstand zegt me dat, als radiator 1 in serie staat met (een) werkende radiator(en), en ik draai die werkende radiator(en) dicht, dat radiator 1 dan toch tenminste zou moeten warmen. Het feit dat dit niet gebeurt, doet me vermoeden dat het probleem niet bij de voetventielen ligt. 

Maar hoe het dan komt dat ie een aantal keren lauw is geworden, is me een raadsel.

Ik hoop dat de uitleg enigszins duidelijk is - wat zouden jullie me aanraden?

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/63294/cv-tekening-2-3.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=bbed9290074fa6d057438e328caf659f

Alle reacties

0
Kevin_SJG
Kevin_SJG
0 8 Verbouwer
5 jaren geleden

Verschillende circuits, maar die vertrekken wel vanuit dezelfde cv pomp.

Het is mogelijk dat één van de retourleidingen dicht staat, al zie ik hier niet meteen individuele afsluitkranen bij individuele retourleidingen (zie foto), enkel een algemene afsluitkraan voor alle retours, en er is er tenminste één radiator die correct retour geeft.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/63381/retourleidingen-bovenaanzicht.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=3befcff63e15cbfaa5aabbb268f62f1ehttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/63381/retourleidingen-onderaanzicht.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=c1110bf576cffe16628df3c29d735be2
0
Nick 61
Nick 61
222 1627 Andere professioneel
5 jaren geleden

Ja maar dan heb je maar 1 kring waar alles op staat,  je kan eens proberen om alle radiatoren dicht te zetten behalve de 2 die niet opwarmen, dan je cv pomp op de hoogste snelheid zetten en dan eens kijken of ze opwarmen. 

0
Kevin_SJG
Kevin_SJG
0 8 Verbouwer
5 jaren geleden

Ga voor de zekerheid je advies volgen en dit uittesten.

0
Kevin_SJG
Kevin_SJG
0 8 Verbouwer
4 jaren geleden

Heb dit over het weekend geprobeerd, zonder resultaat.

Alle radiatoren op bovenverdiepingen dicht gezet (stonden eigenlijk zo goed als allemaal al dicht), thermostaat volle bak gezet. Eerst met de 2 radiatoren op de benedenverdieping die het nog wel doen open, daarna heb ik ook die dicht gezet.

Geen beweging in te krijgen.

0
Nick 61
Nick 61
222 1627 Andere professioneel
4 jaren geleden

Maar heb je ook de snelheid van je cv pomp verhoogd, de termostaat volle bak zetten alleen helpt niet? Ben je zeker dat de alpex buizen vlak liggen zodat je geen luchtzakken in de buizen hebt?

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen
Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Het energiedieet: “Ga je energiezuinig verwarmen, dan bespaar je”

Het energiedieet: “Ga je energiezuinig verwarmen, dan bespaar je”

Ontdek hoe je je huis energiezuinig kan verwarmen en bespaar op energiekosten. Tips over slimme thermostaten, de ideale verwarming en warm water.

Lees meer

Wandverwarming: dit zijn voor- en nadelen van een knuffelmuur

Wandverwarming: dit zijn voor- en nadelen van een knuffelmuur

Wandverwarming maakt van je muur een onzichtbaar verwarmingselement. Ontdek alles over de verschillende soorten systemen en hun voor- en nadelen.

Lees meer

In de kijker: awardwinnende warmtepompradiator verwarmt én koelt

In de kijker: awardwinnende warmtepompradiator verwarmt én koelt

Jaga's innovatieve warmtepompradiator wint de prestigieuze Henry Van de Velde Award. Het Briza Net Zero-gamma blinkt uit in design en duurzaamheid.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag