lijkt me op eerste zicht een sterk plan.
Bio-ecologische dampopen isolatieplaten (houtwol zoals merken Gutex, Steico, Pavatex, Homatherm) hebben alle ongeveer lambda=0,040 wat dubbel zo dik betekent tegenover PIR. Eigenlijk gebruikt men meestal EPS omwille van hun kostprijs en die isoleert niet echt beter. Tenzij men de grijze EPS (de verbeterde versie dus) gebruikt. Door het verwijderen van uw gevelsteen verkrijg je deze extra dikte plus nog de dikte van uw huidige spouw.
Van zodra je een bouwvergunning aanvraagt val je onder de EPB-plicht. en wordt dit ofwel een gewone renovatie ofwel een Ingrijpende Energetische Renovatie (IER), die normen zijn echt op verre na niet zo streng als die bij nieuwbouwwoningen: (officiële website van vlaanderen): https://www.energiesparen.be/sites/default/files/atoms/files/epbeisentabel2021.pdf
norm bij IER is E70.
norm bij gewne renovatie is maximum U=0,24 =lambda/dikte en dus is R=1/U= 1:0,24 =4,2 = dikte/lambda
Als we even uitgaan van isolatiemateriaal van lambda=0,040 dan wordt uw minimum dikte = lambda/U =0,040/0,24 = 0,167m = 17,6cm commercieel zal dat 18 of 20cm betekenen.
Dat is de minimum dikte dus voor zowel dak als muur. 18 of 20cm is heel wat bij muurisolatie, bij een dak betekent het tegenwoordig "gewoontjes".
De vraag is of u wel enkel de norm nastreeft of wel meer wil doen. Gezien u reeds 3dubbel glas hebt, kan ik me voorstellen dat u stap voor stap tot een passiefhuiswoning wil gaan renoveren, omwille van de grote voordelen. Daar is bijna geen verwarming meer nodig en volstaat een minimalistisch systeem. En dan hebt ge nog weinig temperatuurfluctuaties tussen dag en nacht of een plotse warme dag of een korte koudeprik.
Dampopen materialen zijn alle natuurlijke materialen zoals strobalen, houtwolplaten en kalkhennepblokken. En minerale wol (glaswol, steenwol). Alleen betwijfel ik of men wel een crépi/gevelmortel aanbrengt op minerale wol. Of spuitkurk.
Waar ik zeker van ben is dat wel leem aangbracht wordt op stro, houtwol, kalkhennep. Spuitkurk is een relatief nieuw product en je kan best informeen bij de firma waar u de spuitkurk aankoopt welke ondergronden zoal geschikt zijn daarvoor. Hetzelfde geldt eigenlijk voor afwerkingscrépi: de fabrikant is best geplaatst om u uitsluitsel te geven aangaande de mogelijke ondergronden. Omdat zij dit uiteraard uitvoerig getest hebben.