welke dampopen isolatieplaten te gebruiken bij spuitkurk

7

welke dampopen isolatieplaten te gebruiken bij spuitkurk

yvanne.s
yvanne.s
#Isolatie · 4 jaren geleden

we overwegen gevelsteen weg te halen (woning van 1969 weinig spouw ) isolatie r tegen en dan bepleistering.

We hebben 3 dubbel glas maar geen ventilatiesysteem 

zouden proberen dampopen te werken - dus met spuitkurk of minerale crepi als afwerking ipv van siliconen

welke isolatieplaten ( vlgs normen) en dus dampopen gebruiken we dan best

er komt ook n sarking/warm dak - hier zelfde vraag

Alvast bedankt

Yvanne

1
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

lijkt me op eerste zicht een sterk plan.

Bio-ecologische dampopen isolatieplaten (houtwol zoals merken Gutex, Steico, Pavatex, Homatherm) hebben alle ongeveer lambda=0,040 wat dubbel zo dik betekent tegenover PIR. Eigenlijk gebruikt men meestal EPS omwille van hun kostprijs en die isoleert niet echt beter. Tenzij men de grijze EPS (de verbeterde versie dus) gebruikt. Door het verwijderen van uw gevelsteen verkrijg  je deze extra dikte plus nog de dikte van uw huidige spouw.

Van zodra je een bouwvergunning aanvraagt val je onder de EPB-plicht. en wordt dit ofwel een gewone renovatie ofwel een Ingrijpende Energetische Renovatie (IER), die normen zijn echt op verre na niet zo streng als die bij nieuwbouwwoningen: (officiële website van vlaanderen): https://www.energiesparen.be/sites/default/files/atoms/files/epbeisentabel2021.pdf

norm bij IER is E70. 
norm bij gewne renovatie is maximum U=0,24 =lambda/dikte en dus is R=1/U= 1:0,24 =4,2 = dikte/lambda
Als we even uitgaan van isolatiemateriaal van lambda=0,040 dan wordt uw minimum dikte = lambda/U =0,040/0,24 = 0,167m = 17,6cm commercieel zal dat 18 of 20cm betekenen.
Dat is de minimum dikte dus voor zowel dak als muur. 18 of 20cm is heel wat bij muurisolatie, bij een dak betekent het tegenwoordig "gewoontjes".
De vraag is of u wel enkel de norm nastreeft of wel meer wil doen. Gezien u reeds 3dubbel glas hebt, kan ik me voorstellen dat u stap voor stap tot een passiefhuiswoning wil gaan renoveren, omwille van de grote voordelen. Daar is bijna geen verwarming meer nodig en volstaat een minimalistisch systeem. En dan hebt ge nog weinig temperatuurfluctuaties tussen dag en nacht of een plotse warme dag of een korte koudeprik.

Dampopen materialen zijn alle natuurlijke materialen zoals strobalen, houtwolplaten en kalkhennepblokken. En minerale wol (glaswol, steenwol). Alleen betwijfel ik of men wel een crépi/gevelmortel aanbrengt op minerale wol. Of spuitkurk.
Waar ik zeker van ben is dat wel leem aangbracht wordt op stro, houtwol, kalkhennep. Spuitkurk is een relatief nieuw product en je kan best informeen bij de firma waar u de spuitkurk aankoopt welke ondergronden zoal geschikt zijn daarvoor. Hetzelfde geldt eigenlijk voor afwerkingscrépi: de fabrikant is best geplaatst om u uitsluitsel te geven aangaande de mogelijke ondergronden. Omdat zij dit uiteraard uitvoerig getest hebben.

1
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
4 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Aansluitend: Je zal zeker ook een ventilatiesysteem moeten voorzien !

1
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer

zelfs al werk je dampopen: dat betekent niet dat je gebouw dan automatisch ventileert. Dampopen heeft letterlijk met damp, vocht te maken.
Ventilatie heeft met luchtverversing te maken inclusief de luchtvochtigheid. 
Zoals je zelf stelt, kan ventilatie prima via afzuigen in alle vochtige ruimtes (keuken, badkamer, douche) met een systeem-C-unit, op voorwaarde dat er luchtinvoerroosters zitten in uw ramen. Als dit niet zo is, moet je een systeem D overwegen maar die heeft als enorm voordeel dat er geen koudelucht binnenstroomt maar warmte gerecupereerd wordt uit de afgevoerde lucht.

En uw buitenste gevelsteen hoeft er inderdaad niet af om er isolatie tegen te plaatsen. het enige voordeel is de plaatswinst om een dikkere isolatielaag gemakkelijk en visueel netter aan te brengen. Nadeel is de kostprijs door de werkuren.

Dat mainstream plaatsers het in Keulen horen donderen illustreert weer eens dat de meeste uitvoerders decennia achterlopen op wat reeds bij bio-ecologisch bouwen en passiefwoningen 15j gangbaar is en in de Duitse gebeieden nog langer.Bijscholen is er eerder uitzondering dan regel. Zelfs vele architecten hebben er wel weet van maar passen het niet toe. Gelukkig heeft het W.T.C.B (wetenschappelijk-technisch centrum voor de bouw) al een serieus inhaalmaneuver gedaan de laatste jaren.

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

lijkt me op eerste zicht een sterk plan.

Bio-ecologische dampopen isolatieplaten (houtwol zoals merken Gutex, Steico, Pavatex, Homatherm) hebben alle ongeveer lambda=0,040 wat dubbel zo dik betekent tegenover PIR. Eigenlijk gebruikt men meestal EPS omwille van hun kostprijs en die isoleert niet echt beter. Tenzij men de grijze EPS (de verbeterde versie dus) gebruikt. Door het verwijderen van uw gevelsteen verkrijg  je deze extra dikte plus nog de dikte van uw huidige spouw.

Van zodra je een bouwvergunning aanvraagt val je onder de EPB-plicht. en wordt dit ofwel een gewone renovatie ofwel een Ingrijpende Energetische Renovatie (IER), die normen zijn echt op verre na niet zo streng als die bij nieuwbouwwoningen: (officiële website van vlaanderen): https://www.energiesparen.be/sites/default/files/atoms/files/epbeisentabel2021.pdf

norm bij IER is E70. 
norm bij gewne renovatie is maximum U=0,24 =lambda/dikte en dus is R=1/U= 1:0,24 =4,2 = dikte/lambda
Als we even uitgaan van isolatiemateriaal van lambda=0,040 dan wordt uw minimum dikte = lambda/U =0,040/0,24 = 0,167m = 17,6cm commercieel zal dat 18 of 20cm betekenen.
Dat is de minimum dikte dus voor zowel dak als muur. 18 of 20cm is heel wat bij muurisolatie, bij een dak betekent het tegenwoordig "gewoontjes".
De vraag is of u wel enkel de norm nastreeft of wel meer wil doen. Gezien u reeds 3dubbel glas hebt, kan ik me voorstellen dat u stap voor stap tot een passiefhuiswoning wil gaan renoveren, omwille van de grote voordelen. Daar is bijna geen verwarming meer nodig en volstaat een minimalistisch systeem. En dan hebt ge nog weinig temperatuurfluctuaties tussen dag en nacht of een plotse warme dag of een korte koudeprik.

Dampopen materialen zijn alle natuurlijke materialen zoals strobalen, houtwolplaten en kalkhennepblokken. En minerale wol (glaswol, steenwol). Alleen betwijfel ik of men wel een crépi/gevelmortel aanbrengt op minerale wol. Of spuitkurk.
Waar ik zeker van ben is dat wel leem aangbracht wordt op stro, houtwol, kalkhennep. Spuitkurk is een relatief nieuw product en je kan best informeen bij de firma waar u de spuitkurk aankoopt welke ondergronden zoal geschikt zijn daarvoor. Hetzelfde geldt eigenlijk voor afwerkingscrépi: de fabrikant is best geplaatst om u uitsluitsel te geven aangaande de mogelijke ondergronden. Omdat zij dit uiteraard uitvoerig getest hebben.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel

Aansluitend: Je zal zeker ook een ventilatiesysteem moeten voorzien !

0
yvanne.s
yvanne.s
0 3 Verbouwer
4 jaren geleden

Hartelijk dank voor de nuttige en uitgebreide informatie Carl, hier kunnen we al mee verder. Sommige plaatsers crepi/spuitkurk gevel hoorden t namelijk in Keulen donderen. Het is dan ook meer gebruikelijk om een woning zoveel mogelijk te potdicht te maken.

0
yvanne.s
yvanne.s
0 3 Verbouwer
4 jaren geleden

Mochten we dampopen kunnen werken gaan we r van uit dat extra ventilatie in badkamer en keuken zo moeten volstaan ipv heel systeem te installeren.

Lukt dampopen toch niet omwille van muurdikte dan zullen we wel verplicht zijn serieus te ventileren.

0
yvanne.s
yvanne.s
0 3 Verbouwer
4 jaren geleden

heb net de genoemde merken opgezocht - vraag me dan eigenlijk af of gevel r uberhaupt nog afmoet ?

is momenteel wel geschilderd met veronderstel ik dampopen verf omdat dit r al jaren opstaat en nergens schilfert

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer

zelfs al werk je dampopen: dat betekent niet dat je gebouw dan automatisch ventileert. Dampopen heeft letterlijk met damp, vocht te maken.
Ventilatie heeft met luchtverversing te maken inclusief de luchtvochtigheid. 
Zoals je zelf stelt, kan ventilatie prima via afzuigen in alle vochtige ruimtes (keuken, badkamer, douche) met een systeem-C-unit, op voorwaarde dat er luchtinvoerroosters zitten in uw ramen. Als dit niet zo is, moet je een systeem D overwegen maar die heeft als enorm voordeel dat er geen koudelucht binnenstroomt maar warmte gerecupereerd wordt uit de afgevoerde lucht.

En uw buitenste gevelsteen hoeft er inderdaad niet af om er isolatie tegen te plaatsen. het enige voordeel is de plaatswinst om een dikkere isolatielaag gemakkelijk en visueel netter aan te brengen. Nadeel is de kostprijs door de werkuren.

Dat mainstream plaatsers het in Keulen horen donderen illustreert weer eens dat de meeste uitvoerders decennia achterlopen op wat reeds bij bio-ecologisch bouwen en passiefwoningen 15j gangbaar is en in de Duitse gebeieden nog langer.Bijscholen is er eerder uitzondering dan regel. Zelfs vele architecten hebben er wel weet van maar passen het niet toe. Gelukkig heeft het W.T.C.B (wetenschappelijk-technisch centrum voor de bouw) al een serieus inhaalmaneuver gedaan de laatste jaren.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de prijs van dakisolatie? Ontdek de prijs per m²

Wat is de prijs van dakisolatie? Ontdek de prijs per m²

Je dak isoleren is de snelste stap naar een energiezuinige woning. Maar op welke premies heb je recht en wat is de prijs van dakisolatie?

Lees meer

Isoleren: prijs, premies, materialen en plaatsing

Isoleren: prijs, premies, materialen en plaatsing

Ga je isoleren? Ontdek de prijzen, premies en de materialen. Maar ook: hoe dik moet je isoleren en hoe moet je dak, vloer en (spouw)muren isoleren?

Lees meer

Zelf je woning isoleren is dé lenteklus bij uitstek: zo pak je het aan

Zelf je woning isoleren is dé lenteklus bij uitstek: zo pak je het aan

De lente is de ideale periode om je woning te isoleren. Zo is je woning energiezuiniger tegen de winter. Maar hoe doe je dat: zelf je woning isoleren?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag