5

Uitblaas van ventilatie op zolder

oud_en_versleten
oud_en_versleten
#Ventilatie · 4 jaren geleden

Beste forum leden, graag uw advies ivm de opbouw van een ventilatie systeem D.

Een gebouw uit de jaren 1975 is onderverdeelt in twee appartementen die verhuurd worden.

De zolder van het gebouw is ongebruikt en toegankelijk via een zolderluik met uitschuifbare trap in de gemeenschappelijke inkomhal. De zolder loopt, zonder scheidingsmuur, door over de twee appartementen (open zolder).

De zoldervloer werd geïsoleerd met 20 cm glaswol.

Het glaswol is niet voorzien van een dampfolie.

Het gebinte van de zolder is niet geïsoleerd, er is ook geen onderdak folie aanwezig.

Op de zolder werden twee ventilatiegroepen (Orcon / Ventiline HRC-350) geplaatst.

De pulsie en extractie naar de afzonderlijke appartementen, werd uitgevoerd met gegalvaniseerde ronde buizen die geïsoleerd werden.

De leidingen voor aanzuig van verse buitenlucht en afblaas van de verbruikte binnenlucht moeten nog aangelegd worden.

Het plan is nu om :

1) de twee aanzuigleidingen (Ø180) elk te voorzien van een terugslagklep en deze via een T-stuk te laten samenkomen in één buis (Ø250) en hierop een dakdoorvoer te monteren.

2) de afblaas van de twee ventilatiegroepen vrij te laten uitblazen over de zolder. Er zijn voldoende kieren tussen het dakstructuur en de buitenmuren om de lucht te evacueren.

De nodige T stukken worden voorzien voor inspectie, onderhoud en reiniging.

Is dit mogelijk en wat zijn de mogelijke voordelen of nadelen van deze opbouw.

Het achterliggende idee is tweevoudig.

1) In het verleden was er op zolder veel condensatie zichtbaar tegen de leien van het dak. Waarschijnlijk zal dit nu minder worden, omdat de zolderdek geïsoleerd werd en de lucht op zolder hierdoor kouder/ droger is.

De uitblaas van de verbruikte binnenlucht (die normaal gedroogd werd door de warmtewisselaar in de ventilatie groep)

zorgt voor extra ventilatie op de zolder en voorkomt condensatie.

2) Deze manier van werken zorgt ervoor dat er slechts één dakdoorvoer (aanzuig verse buitenlucht) moet voorzien worden, anders moeten er vier dakdoorvoeren gemaakt worden.

In bijlage enkele foto’s

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/63536/1ventilatie-groep-54a-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=fc44757511be41e391081ce90420d27bhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/63536/2dakdoorvoer-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=0855effc2bdd9dd358ec344e7d70d265https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/63536/3pulsie-slaapk-2-en-3-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=6a95bbd349c4312efa281ab58a4c5b9chttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/63536/4isolatie-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=bf34af7406943aaf94b3d42cbec88856

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
4 jaren geleden

Beste, 

Dat lijkt mij toch een gewaagd experiment hoor!

Je zegt zelf dat er vroeger al veel condens was doordat de warme binnenlucht tot op de zolder kwam om daar te condenseren. Maar nu ga je daarbij nog een handje helpen door constant warme binnenlucht de zolder op te stuwen tot tegen de koude onderkant van de leien !! Condensatie verzekerd volgens mij.

Ik zou resoluut er voor kiezen om 4 dakdoorvoeren te maken !

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
4 jaren geleden

Ik zou resoluut er voor kiezen om 4 dakdoorvoeren te maken !

Daar sluit ik me bij aan.

0
Laforce Erwin
Laforce Erwin
56 259 Bouwer
4 jaren geleden

Ik sluit me aan bij voorgaande opmerkingen.

De 2 toestellen op een ongebruikte zolder geeft mij de vraag: wie gaat de filters kuisen alle 6 maanden? Ga je rekenen op de huurders? 

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
4 jaren geleden

Volgens de gegevens van de constructeurs hebben de units een rendement van +-90%. Dit betekent ook dat de uitgaande lucht +-1° hoger ligt dan de aangezogen buitenlucht. Dus toch een lagere temperatuur. Alle geurtjes (afzuig in badkamer, toilet en keuken) van de appartementen komen ook op de zolder terecht.

Aan - en afvoer kan je gemeenschappelijk nemen, alleen kostprijs overwegen van complexere installatie tov een individuele doorvoer. Waarschijnlijk dan ook 2 x 2 brandkleppen te voorzien bij de doorgang naar de zolder

Af- en aanvoer op het dak op voldoende afstand houden (> 4m) en als het kan ook in hoogte om te vermijden dat de afgevoerde lucht terug wordt binnengebracht.

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu
Ventilatiesysteem plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Ventilatiesysteem plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Kies voor een efficiënt ventilatiesysteem en vergelijk vandaag nog gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen in jouw buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Ventilatie: welk ventilatiesysteem kiezen, hoe onderhouden en wat bepaalt de prijs?

Ventilatie: welk ventilatiesysteem kiezen, hoe onderhouden en wat bepaalt de prijs?

Een goede ventilatie is belangrijk. Maar waarom? Welke ventilatiesystemen zijn er? Welk systeem kies je het best? Wat met het onderhoud én de prijs?

Lees meer

5 tips voor een gezonde woning in de winter

5 tips voor een gezonde woning in de winter

Gezonde lucht in je woning is het hele jaar door een belangrijk aandachtspunt. Alleen is dat in de winter moeilijker dan in de rest van het jaar.

Lees meer

Heeft jouw woning een gezond binnenklimaat? Zo zorg je voor gezonde lucht

Heeft jouw woning een gezond binnenklimaat? Zo zorg je voor gezonde lucht

Een gezond binnenklimaat met frisse lucht is essentieel voor je gezondheid. Maar hoe herken je een gezonde woning? Ontdek het in dit artikel.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag