4

Bewerken oude kelder muur

ingis
ingis
#Muren · 5 jaren geleden

Hallo,

Ik ben begonnen met onze oude kelder bruikbaar te maken. Dit is een gemetste kelder van het jaar. ... oud. Huis is van rond 1900, veronderstel dat de kelder er al zo lang onder zit. 

Nu de kelder muur is bezet met een soort kalkachtige witte verf. Daaronder zit er aarde? en dan mijn stenen. De kelder opzich is droog. Heb niet echt last van vochtvlekken en mijn vloer blijft droog. 

Ik zou dus alles losse dingen van mijn muur schrapen. Dit is dus de witte verf en zoveel mogelijk van die aarde. Zoveel mogelijk waar kan mijn stenen bloot zetten. 

Als alles klaar is zou ik een hechtingslaag aanbrengen? Insmeren met iets compactuna achtig? En daarna terug witten. 

De vraag is, hoe proper moeten mijn stenen zijn. De laatste aarde er af krijgen is moeilijk. Stenen hebben nu eenmaal porieën. 

zijn er andere manieren waarmee ik mss de muren beter zou behandelen? 

Alle tips welkom. 

mvg,

Wesley

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/63546/kelder1-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=883b4bee4761c850f4b24fe59fd589achttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/63546/kelder2-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=c6e49403be1b896e7096ea798d6cb8af

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5454 Andere professioneel
5 jaren geleden

Het zou inderdaad best kunnen dat die kelder ouder is dan de woning die er op staat. De kalklaag is hoogstwaarschijnlijk een opeenstapeling van regelmatige witkalkingen van de kelder, dat is dus wellicht zuivere kalk.

Hetgeen je daaronder ziet is de oude kalkmortel die oppervlakkig wat is beginnen verzanden.

Ik zou dus inderdaad ook zoveel mogelijk van die oude kalklagen verwijderen, de stenen en voegen flink afborstelen, bevochtigen en kaleien met een mortel op basis van bijvoorbeeld 1deel witte kalk op drie delen wit zand.

Het kaleien doe je met redelijk platte mortel en een blokborstel waarmee je tegelijk de voegen dichtsmeert en een laagje over de stenen heen trekt.

Geen cement of andere toevoegingen gebruiken.

0
ingis
ingis
0 4 Verbouwer
5 jaren geleden

Hey Bedankt voor je antwoord. 

Waarom terug kaleien? Als ik de kelder zeker extra wil beschermen tegen vocht is het dan niet beter met iets compactuna achtig? 

Ik ga sowieso ook een verluchtingsunit installeren in de kelder, zodat deze kan ademen.

0
Charel
Charel
932 5454 Andere professioneel
5 jaren geleden

Uw kelder ligt duidelijk boven het grondwaterniveau en er zit dus nooit drukkend water achter de keldermuren of onder de vloer. Vandaar dat die ook nooit waterdicht bekuipt is geweest en enkel maar met kalk is afgewerkt.

Kalk en ook zo de kalei zijn dampopen materialen die toelaten dat het vocht uit de keldermuren kan verdampen. 

Compactuna en cement maken de mortel te dampdicht.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Sidings als gevelbekleding: tips voor de juiste keuze qua materialen en uitvoeringen

Sidings als gevelbekleding: tips voor de juiste keuze qua materialen en uitvoeringen

Je gevel karakter geven met sidings? Lees hier alles over materialen, plaatsing, onderhoud en prijzen voor deze veelzijdige gevelbekleding.

Lees meer

Gevelrenovatie: alles over reiniging, bekleding en isolatie

Gevelrenovatie: alles over reiniging, bekleding en isolatie

Is je gevel aan renovatie toe? Ontdek soorten gevelrenovatie, prijzen, premies en wat je zelf kan doen of beter overlaat aan een vakman.

Lees meer

Meer kans op vochtproblemen tussen oktober en maart: vochtexpert deelt tips

Meer kans op vochtproblemen tussen oktober en maart: vochtexpert deelt tips

De komende weken worden natter en kouder, en dat betekent meer kans op vocht in huis. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je vochtproblemen voorkomt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag