Problemen Ophogen Scheidingsmuur / mandelige muur

2

Problemen Ophogen Scheidingsmuur / mandelige muur

Wout80
Wout80
#Bouwpartners · 4 jaren geleden

Hallo,

Er bestaat reeds veel informatie over mandelige / gemeenschappelijke muren maar ik heb nog geen antwoord gevonden op mijn specifiek probleem.

De situatie is de volgende:

Wij hebben een aanbouw bestaande uit een gelijkvloers en 1 kamer op het tussenverdiep. Deze aanbouw en kamer vormen een scheidingsmuur met de koer van onze buurman.

Wij hebben tijdens onze renovatie het dak van de kamer op het tussenverdiep met 40 cm verhoogd over de totale lengte van de kamer (4.50 meter). Dit om isolatie te kunnen toevoegen en omdat het originele plafond maar 2.20 meter hoog was.

Mijn vragen:

1. Is deze muur mandelig? Deze werd door een vorige eigenaar van onze woning gebouwd maar dit is reeds meer dan 30 jaar geleden.

1. Tot op welke hoogte is deze muur mandelig / gemeenschappelijk?

2. Kan deze verhoging nadien nog gelegaliseerd worden?

3. Onze buurman gebruikt het verhogen van deze muur als vrijgeleide om zijn koer te verbouwen tot extra binnenruimte (veranda). Kan dit zomaar? Wij vrezen voor geluidsoverlast aangezien deze oude muur niet geïsoleerd is tegen geluid.

Ik besef dat ik mij beter eerst bij zowel stedenbouw en mij buurman had moeten informeren alvorens deze muur te verhogen maar ik nooit gedacht dat dit tot dergelijke problemen zou leiden.

Alvast bedankt voor alle hup en adviezen.

Vriendelijke groeten,

Wout

Alle reacties

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
4 jaren geleden

Sowieso had je contact moeten opnemen met de dienst omgeving van je gemeente, want je realiseert een volume-uitbreiding, wat vergunningsplichtig is.

Een scheimuur wordt verondersteld gemeenschappelijk te zijn tot op het niveau van het laagste dak (BW).  Dit wil zeggen: als uw gebuur een dak heeft dat lager zit dan dat van u, dan wordt gemeenheid verondersteld tot op het niveau van het naburig dak.  Het hoger gelegen deel is dan niet gemeenschappelijk en is (volle) eigendom van de buur, die hoger bouwde.

Dit alles onder voorbehoud van een bewijs dat zou bestaan dat de scheimuur wel gemeenschappelijk zou zijn over een grotere oppervlakte dan wat in het BW verondersteld wordt.  Men kan immers overeenkomen met de nabuur om de scheimuur volledig gemeen te maken, zonder dat die volledig in gebruik genomen werd.

Maar terug in het geval van het BW: als uw buur dus geen dak heeft tegen (dat deel van) de scheimuur, dan is de scheimuur volledig in uw eigendom.  Als uw buur er een veranda tegenaan wil bouwen, dan moet hij de halve waarde van de scheimuur overkopen (overnemen) tot op het niveau van het door hem gebouwde dak.

Als u dus de scheimuur verhoogt, bovenaan, dan blijft dat deel van de scheimuur volledig in uw eigendom, tot de nabuur zou beslissen om even hoog te bouwen, waarbij hij dan weer moet overnemen.

www.arcopolo.com

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Bespaar tot 50% op bouwkosten met zelfbouwpakketten van Swipe Zelfbouw en Easykit. Ontdek hoe je kosten bespaart en kwaliteit garandeert.

Lees meer

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever waakt erover dat jouw (ver)bouwproject aan de EPB-regelgeving voldoet. Wat behoort er tot zijn takenpakket en hoeveel bedraagt de prijs?

Lees meer

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Aannemers werken soms aan een uurtarief in de plaats van een vast bedrag. Met deze tips vermijd je discussies over het aantal gepresteerde uren.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag