2

Dakisolatie tot tegen onderdak?

KrulVKrig
KrulVKrig
#Isolatie · 4 jaren geleden

Hallo,

Onze zolder werd destijds geisoleerd met minerale wol met spijkerflens. Dit was enkel voor de vloer en het binnengedeelte (knieschot + hellend dak). Het stuk dak achter het beide knieschotten werd niet mee geisoleerd. Foto's in bijlage

Wij zouden nu de zolderruimte achter de knieschotten (hoogte 1m30) willen gebruiken als opbergruimte. Daarom mijn volgende vragen:

1) Mag ik de minerale wol tot tegen het onderdak (eternitplaat) duwen of houd ik best nog wat plaats? - ik hoor tegenstrijdige verhalen, maar wat is beste om condens te verhinderen? Spanten zijn 17cm, dus isolatiedikte van 16cm of 18cm?

2) kan ik de huidige isolatie hergebruiken? (minerale wol 18cm, van beide knieschotten) of ga ik best meteen voor volledig nieuwe minerale wol?  (ik ben van plan om nog een dampscherm te plaatsen bovenop het spijkerflens, gezien niet overal mooi dicht + hier en daar kleine scheuren van scherpe voorwerpen te verplaatsen)

3) Welke nieuwe isolatie best nemen - met spijkerflens of gewoon?

zonder spijkerflens hebben URSA of Isover vergelijkbare producten:

Hometec35/Isoconfort35 hebben R=4,55 (160mm) en R=5,10 (180mm)

of beter isolerende

Hometec32/Isoconfort32 met R=5 (160mm) en R=5,60(180mm)

Alvast bedankt!

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/63818/dakconstructieachter.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=270207e7bd49afaa9785922faf8414cfhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/63818/dakconstructiebouw.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=84f2cfb952e87904cd67853cde1b5187https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/63818/dakconstructievoor.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=fe759c2b5a7b554b307277027d872bcd

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
4 jaren geleden

De volledige tussenruimte vullen, dus isolatie van 18 cm gebruiken.

Geen spijkerflensen maar een dampscherm over het geheel aanbrengen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vloerisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, geschikte materialen en prijs

Vloerisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, geschikte materialen en prijs

Naast dak- en muurisolatie is vloerisolatie een goede manier om warmteverlies te voorkomen. Ontdek meer over de plaatsing, materialen en prijs.

Lees meer

Welke premies zijn er voor dak-, vloer- en muurisolatie? Een overzicht van de isolatiepremies per gewest

Welke premies zijn er voor dak-, vloer- en muurisolatie? Een overzicht van de isolatiepremies per gewest

Je dak, vloer of muren isoleren? We geven je een compleet overzicht van de isolatiepremies in Vlaanderen, Wallonië en Brussel.

Lees meer

Wat is de prijs van dakisolatie? Ontdek de prijs per m²

Wat is de prijs van dakisolatie? Ontdek de prijs per m²

Je dak isoleren is de snelste stap naar een energiezuinige woning. Maar op welke premies heb je recht en wat is de prijs van dakisolatie?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag