5

Bouwgrond doorverkopen

Evelien_5
Evelien_5
#Regelgeving · 4 jaren geleden

Wij hebben via biddit de kans hebben om bouwgrond aan te kopen. Er is echter nog kans dat we op droomlocatie ook bouwgrond kunnen kopen.

Van onze droomlocatie gaan we wel geen antwoord krijgen als ze gaan verkopen of niet (ze moeten nog met de notaris overleggen) voor de biddit bieding afloopt.

Stel nu dat we op biddit de hoogste bieder zijn, en enkele maanden later krijgen we bericht dat we ook bouwgrond op onze droomlocatie kunnen kopen, hebben we dan plots 2 bouwgronden.

Kunnen we dan 1 van de 2 terug verkopen?

Alle reacties

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
4 jaren geleden

Heb je voldoende geld om twee gronden aan te kopen en daarna terug één te verkopen?

0
Evelien_5
Evelien_5
0 1 Bouwer
4 jaren geleden

Uhm als we wachten met bouwen tot er weer 1 verkocht is, dan wel ja

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
4 jaren geleden

Waarom zou het dan niet mogen? Probleem is uiteraard als je de hoogste bieding hebt op Biddit dit niet wil zeggen dat je hetzelfde bedrag terugkrijgt voor de bouwgrond, zeker als je het geld snel nodig hebt om te kunnen starten met bouwen.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
4 jaren geleden

Toch opletten met de registratie- en notariskosten! Bij een aankoop door biedingen is dat geen koop / verkoopbelofte meer, waar eventueel een schadebedrag is voorzien wanneer de transactie niet doorgaat. Bij een aankoop zijn de registratierechten verplicht te betalen, recuperatie bij verkoop zal in bepaalde gevallen mogelijk zijn. Bij aankoop van een tweede perceel zal u mogelijks van een aantal fiscale voordelen niet meer kunnen genieten.

Spreek er al eens over met uw notaris wat de mogelijkheden zijn.

Maar als het  uw droomlocatie is, zou ik mij daar op richten. Mislukt de koop dan kunt u nog altijd verder zoeken naar een ander perceel. En zoals het wel eens meer gebeurt, is men achteraf tevreden dat de "droomkoop"  niet is doorgegaan.

Maar ik vrees bij aankoop van 2 percelen dat het u financiëel zuur zal opbreken.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Brussel voert dynamische tarieven in

Brussel voert dynamische tarieven in

Binnen enkele maanden bieden de grote energieleveranciers dynamische tarieven aan in Brussel (en Wallonië). Wat kan dat betekenen voor jou?

Lees meer

De laatste zonnepaneeleigenaars krijgen hun digitale meter: “Maar ze kampen met uitstelgedrag"

De laatste zonnepaneeleigenaars krijgen hun digitale meter: “Maar ze kampen met uitstelgedrag"

Eigenaars van zonnepanelen die nu een digitale meter krijgen zitten met heel wat vragen. “Daardoor stellen ze de plaatsing uit”, aldus Fluvius.

Lees meer

De registratierechten zakken in 2025 naar 2% voor de eerste woning

De registratierechten zakken in 2025 naar 2% voor de eerste woning

De registratierechten voor de eerste woning zakken in 2025 naar 2%. Ontdek alles over de nieuwe regeling en hoe dit jou kan helpen bij je aankoop.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag