Woongebied blijkt agrarisch gebied, kan dit zomaar?

6

Woongebied blijkt agrarisch gebied, kan dit zomaar?

Wen12345
Wen12345
#Bouwpartners · 4 jaren geleden

Gezien wij met het idee zitten om een deel van onze woning 25m2 om te bouwen naar een zaak (gelegen aan de openbare weg) zijn wij een tijdje geleden naar de gemeente gestapt met de vraag hoe we te werk moeten gaan.

In onze akte van de woning staat duidelijk vermeld dat de eerste 50m van onze woning gelegen is in woongebied. (In dit deel wens ik dus een zaak op te starten). 

We kwamen van een kale reis terug van de gemeente die beweren dat heel onze woning is gelegen in Agrarisch gebied volgens de gewestplannen van de jaren 70. En dat enkel een heel klein stukje van de voortuin woongebied is een paar meter.

We stonden dus met onze rug tegen de muur, maar enkele maanden later raken wij aan de praat met de buren over dit onderwerp. Nu blijkt dat hun tuin die parallel loopt met de onze ook in de akte beschreven staat als zijnde de eerste 50m is woongebied. Sterker nog de buur heeft bij aankoop moeten bijbetalen om dat er eerst beschreven stond agrarisch gebied en het om woongebied gaat.

Dit kan in onze ogen dus geen toeval meer zijn.

Komt er nog bij dat blijkbaar heel de straat is gelegen in gele zone, waar men vroeger in de jaren 60 kon bouwen, maar nu dus niet meer. Toch is er een goeie 10 jaar geleden een nieuwbouw gezet. Als ik deze woning opzoek op geoloket is deze eveneens gelegen in geel gebied. Hoe gaat men dit dan verklaren?

De gemeente antwoord voorlopig niet op de mails en reminders...

Hebben wij juridisch een poot om op te staan? Kunnen wij juridische stappen ondernemen en indien men kost wat kost blijft beweren dat een zaak niet mogelijk is, kunnen wij dan een zaak beginnen over het feit dat wij in de veronderstelling waren bouwgrond met woonst te hebben gekocht die nu landbouwgrond blijkt te zijn dus minder waarde? En het verschil terug eisen? 

Tips voor een goede advocaat of andere experts zijn ook welkom. Ik laat het hier niet bij en wil dit tot op het bot laten uitzoeken. 

Alle reacties

0
Pieter_D
Pieter_D
0 1 Bouwer
4 jaren geleden

Zou het kunnen dat je huis / grond in een verkaveling gelegen is? Het is perfect mogelijk dat de grond volgens het gewestplan agrarisch gebied is maar dat er een goedgekeurde verkaveling rust op de percelen.

0
Wen12345
Wen12345
0 1 Andere particulier
4 jaren geleden

Geen idee, hoe komen we dit te weten? Want de gemeente geeft niets prijs. Het enige dat zij ons wisten te zeggen is dat bouwen destijds mocht maar nu niet meer.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
4 jaren geleden

Je kan niet zomaar een handelszaak starten in een woongebied.

Dus dat is al het eerste obstakel.

Omdat je buur in woongebied zit wil dit niet zeggen dat jullie automatisch ook in woongebeid zit.

Het gedogen van een 'illegale woning ' in een verkeerde zone wil niet zeggen dat je daardoor ook alle rachten verwerft van die zone. Omdat je woning zonevreemd is, kan er dus perfect zaken geweigerd  worden die bij zone-eigen woningen wel worden toegestaan

Enigste wat je vooruit kan helpen is om een omgevingsvergunning aan te vragen en bij weigering van deze vergunning deze in hoger beroep aan te vechten.... maar ik geef jullie weinig kans.

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
4 jaren geleden

Zoals Kas al aanhaalde kan je niet zomaar een handelszaak opstarten. Zelfs als je het woon/agrarisch gedeelte (waar toch een bepaalde willekeur is in sommige gemeentes) zou winnen ben je nog geen stap vooruit met het handelszaak gedeelte en vice versa.

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
4 jaren geleden

Er zijn wel degelijk zaken die je in woongebied kan en mag uitbaten.  Er zijn weliswaar beperkingen, maar als je daaraan beantwoordt, dan is dat perfect mogelijk.

Wat je kan proberen doen, is een omgevingscheck doen.  Al wat nu online te vinden is over jullie perceel kan je zo terugvinden.

Surf naar https://www.omgevingsloketvlaanderen.be/omgevingscheck 

www.arcopolo.com

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Op 25 januari 2025 gaat bouwbeurs Wonen van start. De Nekkerhal in Mechelen is dan dé plek voor iedereen die op zoek is naar bouwinformatie en inspiratie.

Lees meer

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Aannemers werken soms aan een uurtarief in de plaats van een vast bedrag. Met deze tips vermijd je discussies over het aantal gepresteerde uren.

Lees meer

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Op 1 februari opent Bouwbeurs Roeselare opnieuw de deuren. Dankzij Livios kan je gratis naar de beurs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag