3

Inox vijzen in buitenhuisarmaturen

tooteke
tooteke
#Terras en oprit · 4 jaren geleden

Beste

ik heb op de oprit verzonken lichtarmaturen, waarvan er een lampje moet vervangen worden. De vorige eigenaar heeft nooit de vijzen ingevet waardoor deze nu vast zijn te komen zitten door een aanslag van een soort kalk.
Het kan moeilijk kalk zijn omdat het regenwater is, eerder een chemische reactie.

De vijzen zijn kapot gedraaid, enig idee hoe deze kalk op te lossen ?

Elke dag gedurende 3 weken heb ik er kruipolie/WD40 op gespoten, helpt niet. Daarbij zijn deze armaturen geplaatst en volgegoten met hars, dus ik kan deze niet vervangen omdat ik dan de ganse oprit moet opengooien.

foto's hier:
https://photos.app.goo.gl/63Awb8ickYrk3DqG9

Alle reacties

0
Johannes de bouwer
Johannes de bouwer
0 1 Andere particulier
4 jaren geleden

Ben dit probleem enkele jaren geleden bij mijn dochter ook tegengekomen. Heb de schroeven uitgeboord, nieuwe draad getapt, een maat groter, en nieuwe inox schroeven ingedraaid. De lampen konden weer vlot vervangen worden. Toch heb ik deze armaturen in de zomer vervangen door bovengrondse lichtarmaturen. Lamparmaturen inwerken in een buitenvloer is volgens mij nooit een goede oplossing. Liggen altijd in een vochtige of zelfs natte omgeving. Dit geeft altijd vorming van condens waardoor de lampen vroegtijdig de geest geven. Zelfs de duurste armaturen laten na verloop van tijd vocht binnen.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
4 jaren geleden

Je zal inderdaad de schroeven moeten uitboren om dit te kunnen oplossen.

Maar je moet wel erop letten dat je VOOR je de kap op de lamp zet , je deze minstens 15 minuten moet laten branden. Door de restwarmte van de lamp wordt al het vocht in de lucht dat zich in de lamp bevind verhit en verdampt. Doe je dit niet dan krijg je inderdaad condens en water in het lamphuis. Hoe vochtiger de omgevingslucht , hoe langer je die lamp moet laten branden. Hoe minder heet de lamp wordt , hoe langer ook je deze moet laat branden . Je kan altijd helpen met een haardroger te gebruiken.

Het is dus niet omdat die lampen in de grond of in terras zitten dat ze meer last hebben van condens. Het is omdat de montage niet volgens de regels der kunst is gebeurt. 

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Met dit gratis magazine willen we je graag inspireren en advies geven om het maximum te halen uit jouw tuin en terras.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zonwering op je terras voorzien? Dit zijn de opties en hun prijskaartje

Zonwering op je terras voorzien? Dit zijn de opties en hun prijskaartje

Met de juiste zonwering voor je terras kan je buiten een aangename schaduwplek creëren. Ontdek alle opties: van een zonneluifel tot een schaduwdoek.

Lees meer

De prijs van een terrasoverkapping: dit zijn de prijsbepalers

De prijs van een terrasoverkapping: dit zijn de prijsbepalers

Met een terrasoverkapping geniet je het hele jaar door van je terras en tuin. Maar hoeveel kost een terrasoverkapping? Ontdek de grootste prijsbepalers.

Lees meer

Wat is een waterdoorlatende verharding en telt het mee als verharding?

Wat is een waterdoorlatende verharding en telt het mee als verharding?

Ontdek wat waterdoorlatende verharding is en met welke regels je rekening moet houden als je waterdoorlatende verharding wil gebruiken in je tuin.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag