Ik heb geen ervaring met Fujitsu en Panasonic.
Ik twijfelde tussen Mitsubishi, Panasonic en Daikin, omdat die merken een goede reputatie hebben, en ook goede rendementen konden voorleggen (SCOP/SEER)
Het is Daikin geworden omdat er in mijn buurt een Daikin dealer woont waarvan enorm veel mensen me zeiden dat het een heel goede en betrouwbare firma is, die de dingen goed installeert en snel reageert als je een probleem hebt, en waarvan ze zeer tevreden zijn.
De installatie is zeer professioneel uitgevoerd, proper afgewerkt, en zonder vuil of stof van het boren van de gaten door de muren.
Ze hebben me ook uitgelegd hoe het systeem moet onderhouden worden (stroom afsluiten van de WP, jaarlijks een ontsmettingsprodukt in de binnenunits spuiten, en de buitenunit eens afspuiten met de tuinslang) en dat het niet nodig is om zulk onderhoud door een firma te laten uitvoeren, wat je een jaarlijkse onderhoudskost uitspaart.
Tot nu toe werkt alles goed, en sinds de installatie zijn er nog geen problemen mee geweest.
Het stroomverbruik valt goed mee, beter dan wat ik verwacht had.
Oorspronkelijk heb ik het systeem aangekocht om in de zomer te koelen, maar sinds de installatie gebruik ik hem ook om te verwarmen, omdat ik op die manier ook de elektriciteit van mijn zonnepanelen meer zelf kan gebruiken ipv in het net te injecteren.
Nu ik overgestapt ben naar het nieuwe nettarief, zonder prosumententarief, ben ik mijn mazout CV terug gedeeltelijk beginnen te gebruiken om te verwarmen, als er zon is, verwarm ik met de warmtepomt, als er te weinig zon is, gaat de mazout cv ketel aan (tank onlangs laten vullen als de prijs zo enorm laag was wegens covid).
Een van mijn eisen was dat ik het systeem ook een open interface had voor domotica systemen, in plaats van de afstandsbedieningen en de Daikin app, gebruik ik nu Home Assistant als domotica controller, en die kan perfect de warmtepomp aansturen.
Home Assistant meet via de digitatle meter, of er genoeg elektriciteitsproductie is van de zonnepanelen, en schakelt automatisch tussen mazout CV en de warmtepomp, zodat ik op ieder moment optimaal gebruik maak van de 2 verwarmingssystemen.