6

Verwarming bijgebouw

kustbewoners
kustbewoners
#Verwarming & koeling · 4 jaren geleden

Ik ben bezig met de constructie van een houten bijgebouw met binnen afmeting 8m * 4m  * 2.4m.

Deze ruimte zal deels gebuikt worden als home-office en deels als mancave ( 😉 )

Ik kan geen gasleiding naar het gebouw voorzien. Hoe kan ik deze het best verwarmen.

Ik denk ong 2 dagen per week te werken in dit gebouw. Verder moet er ook een mogelijkheid zijn om een soort van min temperatuur aan te houden, omdat er heel wat documenten en andere vochtgevoelige zaken zullen bewaard worden.

Ik had zelf gedacht aan een warmtepomp lucht – lucht, maar deze lijken me vrij prijzig voor het gebruik dat ik er maar van ga maken.

Een pelletkachel is dan weer voordeliger, maar dan heb ik niet de mogelijkheid van een soort van ‘anti-vries’ stand, tenzij ik deze combineer met een elektrische convector. Kunnen jullie even meedenken met mij ?

1
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden· Bedankje ontvangen

oude generatie warmtepompen hadden dat wel eens.
Een vriend heeft 10j geleden op aanraden van mij met een lucht-lucht-warmtepomp verwarmd in een stacaravan waar ie met 3 woonde tijdens verbouwingen. Zelfs een sneeuw-en-ijs-winter overleefd. Intussen is ie daar al 8jaar weg. En huidige warmtepompen hebben intussen een nog hogere efficiëntie, zowat een cijfer hoger voor de COP. en werken meestal tot -10°C

1
mbbs1024
mbbs1024
14 180 Andere particulier

Lucht/Lucht Warmtepompen werken ook bij vriestemperaturen, maar zullen dan wat meer verbruiken.
Hoe groter het temperatuurverschil tussen binnen en buiten, hoe kleiner de efficiëntie.

Ik verwarm mijn huis inmiddels al 2 jaar met een L/L warmtepomp (airco) en het verbruik valt best mee.
Bovendien hebben we tegenwoordig geen echte winters meer in dit land, waardoor het zelden nog stevig vriest.

Hoe beter je isoleert, hoe minder verbruik.
Isolatie is een eenmalige kost, terwijl verbruik steeds blijft, hoe beter je dus isoleert hoe minder kosten je op termijn zal hebben.

Alle reacties

0
Klusser BoJa
Klusser BoJa
1 5 Verbouwer

De meeste pelletkachels hebben een aansluiting voor een thermostaat tegenwoordig ( zelfs wele al met wifi) .

Dus je kan ze programeren en ook vorst beveiliging . 

Let wel dit brengt kuiswerk met zich mee , iedere 2 dagen uitkuisen .

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer

een warmtepomp lucht-lucht kan je al hebben voor 1000€. aangezien het geen woonruimte is en je er beperkt bent zal dit verbruik best meevallen.
ook de goedkoopste pelletkachels liggen rond die prijs. zal goedkoper zijn in, verbruik maar je hebt ook nog een afvoerkanaal voor de rookgassen nodig (schouw???) en een apart luchttoevoerkanaal.
Ook isoleren lijkt me een goed plan om het verbruik binnen de perken te houden

0
kustbewoners
kustbewoners
0 1 Verbouwer
4 jaren geleden

een warmtepomp lucht-lucht kan je al hebben voor 1000€. aangezien het geen woonruimte is en je er beperkt bent zal dit verbruik best meevallen.
ook de goedkoopste pelletkachels liggen rond die prijs. zal goedkoper zijn in, verbruik maar je hebt ook nog een afvoerkanaal voor de rookgassen nodig (schouw???) en een apart luchttoevoerkanaal.
Ook isoleren lijkt me een goed plan om het verbruik binnen de perken te houden

Gebouw wordt geïsoleerd. Ik lees hier en daar dat bij lage temperaturen een warmtepomp lucht-lucht niet meer kan verwarmen, maw dat een warmtepomp lucht-lucht niet of nauwelijks werkt bij vriestemperaturen

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer

oude generatie warmtepompen hadden dat wel eens.
Een vriend heeft 10j geleden op aanraden van mij met een lucht-lucht-warmtepomp verwarmd in een stacaravan waar ie met 3 woonde tijdens verbouwingen. Zelfs een sneeuw-en-ijs-winter overleefd. Intussen is ie daar al 8jaar weg. En huidige warmtepompen hebben intussen een nog hogere efficiëntie, zowat een cijfer hoger voor de COP. en werken meestal tot -10°C

0
mbbs1024
mbbs1024
14 180 Andere particulier

Lucht/Lucht Warmtepompen werken ook bij vriestemperaturen, maar zullen dan wat meer verbruiken.
Hoe groter het temperatuurverschil tussen binnen en buiten, hoe kleiner de efficiëntie.

Ik verwarm mijn huis inmiddels al 2 jaar met een L/L warmtepomp (airco) en het verbruik valt best mee.
Bovendien hebben we tegenwoordig geen echte winters meer in dit land, waardoor het zelden nog stevig vriest.

Hoe beter je isoleert, hoe minder verbruik.
Isolatie is een eenmalige kost, terwijl verbruik steeds blijft, hoe beter je dus isoleert hoe minder kosten je op termijn zal hebben.

Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids
Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Airco in huis: in welke kamer is het slim en waar juist niet?

Airco in huis: in welke kamer is het slim en waar juist niet?

Airco installeren? Ontdek in welke kamers het een goed idee is en waar je beter andere oplossingen overweegt.

Lees meer

Gaan we binnenkort een warmtepomp leasen?

Gaan we binnenkort een warmtepomp leasen?

Een warmtepomp leasen moet binnenkort kunnen als het van minister Depraetere afhangt. Maar waarom leasen en wat is het verschil met huren?

Lees meer

Experts voorspellen warme zomer: tips voor een koel huis

Experts voorspellen warme zomer: tips voor een koel huis

Volgens weerexperts krijgen we een warme zomer. Wil jij het in huis koel houden? Bereid je dan nu voor met deze tips!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag