5

Kookvuur en oven in één kring

Kristofvh123
Kristofvh123
#Elektriciteit · 4 jaren geleden

Hallo,

Ik heb mijn huis 2j geleden gekocht, waarvan de elektriciteit gekeurd is in 2018. Tijdens de verbouwingen ontdekte ik meer en meer fouten in het elektriciteitsplan, waarop ik besloten heb het een draadschema en situatieplan opnieuw te tekenen en indien nodig aanpassingen door te voeren.

In de keuken heb ik een kring (4x4mm2) met oven en fornuis rechtstreeks aangesloten (zie foto). Op het eendraadschema staat een fornuis rechtstreeks aangesloten. Ik vermoed dat de vorige eigenaar geprobeerd heeft de definitie van een fornuis (=kookvuur+oven) na te bootsen.

Nu stel ik me toch vragen bij het aansluiten van een monofase oven op de 3-fase contactdoos, samen met het kookvuur. Zo wordt er 1 van de 3 fases veel harder belast. Is dit überhaupt toegelaten voor herkeuring?

Om dit op te lossen heb ik 3 mogelijkheden:

1) een nieuwe kabel naar de zekeringkast voor de oven een aparte kring te geven (=veruit de moeilijkste aangezien de keuken niet verbouwd wordt)

2) de oven aansluiten bij een bestaande kring van ijskast en dampkap

3) de situatie zo laten zoals ze is

Graag jullie advies zodat ik orde ben voor een herkeuring!

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/64633/img-20210121-wa0003-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=04320f7f01583a84ee4c09cfc24b8e96

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3475 Andere particulier
4 jaren geleden

3 mag niet:  een oven met stopcontact moet afgezekerd zijn op 20A automaat.

1 is de beste oplossing : je kan bv xvb kabel in de sokkel trekken of zelfs in kasten.

2 is ook OK omdat dampkap en koelkast kleine verbruikers zijn.  Probeer of de zekering het houdt bij oven op vol vermogen en bij t aanslaan van de koelkast: de kortdurende hoge startstroom zou verdragen moeten kunnen worden.  

0
Kristofvh123
Kristofvh123
0 1 Verbouwer
4 jaren geleden

Bedankt voor de reactie!

Kleine toevoeging bij 3): de huidige situatie is ook afgezekerd op 20A

0
Kris M
Kris M
4 jaren geleden

Als bestaande situatie ook afgezekerd is op driefasig 20A (4 modules) dan kan je het volgens mij zo laten en tekenen als 3 fasige leiding afgezekerd op20A

0
Kris M
Kris M
4 jaren geleden

Nog eens nagedacht:  k Denk dat een vittende keurder dat afkeurt omdat de aansluitingen van 2 toestellen de N delen doch aparte fasedraden gebruiken.  Anders effe wachten op een reactie van een pro.  

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Energieovernamedocument bij verhuis, verhuur, verkoop, scheiding of overlijden: dit moet je weten

Energieovernamedocument bij verhuis, verhuur, verkoop, scheiding of overlijden: dit moet je weten

Je energieleverancier inlichten bij verhuis, scheiding of overlijden? Ontdek hoe je de meterstanden doorgeeft met een energieovernamedocument.

Lees meer

Alles wat je moet weten over elektriciteit in je woning: van plan tot keuring

Alles wat je moet weten over elektriciteit in je woning: van plan tot keuring

Elektriciteit leggen? Ontdek tips voor je elektriciteitsplan, aansluiting, keuring, keuze van leverancier en hoe je kan besparen op je verbruik.

Lees meer

Keuring van elektriciteit: alles over wettelijke eisen

Keuring van elektriciteit: alles over wettelijke eisen

Alles over de keuring van elektriciteit: wettelijke eisen, frequentie, kosten en waarom een elektrische keuring essentieel is voor je veiligheid.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag