Om het warmteverlies tussen twee ruimte's (meestal de binnen- en de buitenruimte) te beperken moet je niet enkel zo goed mogelijk isoleren maar is ook de luchtdichting zeer belangrijk want anders verdwijnt de warmte toch nog via die luchtlekken.
In uw geval met isolatie zowel in de dakhelling als in de zoldervloer, zal de warmte van het gelijkvloers zich onvermijdelijk ook langzaamaan gaan verspreiden naar de zolder toe tenzij je de zoldervloer als de begrenzing van het beschermd volume gaat beschouwen en dus op die plaats maximaal gaat isoleren en ook luchtdichten. Dat kan perfect als je de zolder als een ontoegankelijke verloren ruimte gaat beschouwen. Wil je hem toch toegankelijk houden dan zou dit nog kunnen door een luchtdichte en geisoleerde toegang te maken. Op dat moment is de isolatie en de luchtdichting van de dakhelling in feite overbodig.
Indien je daarentegen zou focussen op de dakhelling om die zo goed mogelijk te isoleren en te luchtdichten dan is u zoldervloerisolatie overbodig. Er zal nog warmte naar de zolder gaan maar door de goede isolatie blijft die ook daar en ga je bij wijze van spreken maar één maal dat warmteverlies hebben.
Daarom dat ik zeg dat indien je de moeite en de kosten van die zoldervloerisolatie zefs nog maar voor de helft extra in de dakhelling zou steken je dan wellicht niet meer warmteverlies zult hebben.
Bovendien is dan de zolderruimte ook al veel beter geschikt om ze later als gebruiksruimte in te richten.
Uw voorbeelden hebben wellicht te maken met een zolder die niet optimaal geisoleerd en geluchtdicht is waardoor er teveel warmteverlies van daar naar buiten gaat, een warmteverlies dat dan weer gecompenseerd moet worden door een warmteverlies van gelijkvloers naar de zolder.
Ik hoop dat mijn redenering duidelijk is.