12

isolatie (glaswol) combineren

driesdep
driesdep
#Isolatie · 4 jaren geleden

Ik ga mijn plafond isoleren, met glaswol (of rotswol). In ieder geval tussen de spanten ...

De dikte van de isolatie, moet dit 20cm zijn (als ik 20cm wil hebben),

of kan ik ook bvb 2 lagen van 10cm boven op elkaar leggen.

(maw, zou dit hetzelfde resultaat hebben als die 20cm ...)

Alvast bedankt

dries

1
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
4 jaren geleden

Dat zal energetisch hetzelfde resultaat geven maar één dikte van 20 cm zal zich beter vastzetten tussen de spanten dan een aparte laag van 10 cm.

Sowieso de isolatie ongeveer 1 cm breder snijden dan de ruimte waar ze moet tussenpassen.

Alle reacties

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

Dat zal energetisch hetzelfde resultaat geven maar één dikte van 20 cm zal zich beter vastzetten tussen de spanten dan een aparte laag van 10 cm.

Sowieso de isolatie ongeveer 1 cm breder snijden dan de ruimte waar ze moet tussenpassen.

0
driesdep
driesdep
0 2 Verbouwer
4 jaren geleden

ok, bedankt...

Dit is wat ik wou weten ... )

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

driesdep:

als dit een dak is moet er nog een dampscherm onder
als het de plafond van een platdak is, best niet tussen de spanten isoleren wegens condens. en daar komt schimmel en rot van op heel korte tijd. plus vochtige isolatie heeft weinig of geen isolerend vermogen, dat is zoals een natte wollen trui: dat voelt ook koud

0
driesdep
driesdep
0 2 Verbouwer
4 jaren geleden

Ik heb al mijn dak geisoleerd. Ik zou nu tussen mijn plafond isoleren, om bij koude dagen, de kou toch naar beneden komt door de plafond. ( Is een houten plafond).

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

Ik heb al mijn dak geisoleerd. Ik zou nu tussen mijn plafond isoleren, om bij koude dagen, de kou toch naar beneden komt door de plafond. ( Is een houten plafond).

Steek dan liever de helft van die isolatie extra in of onder het dak. Het gaat u veel minder kosten en dan ga je er tenminste minder warmteverlies door hebben. Wat nauwelijks het geval gaat zijn bij het isoleren van het plafond. 

Thermisch isoleren doe je op de grens tussen het beschermd binnenvolume en de buitenomgeving, niet ergens tussenin.

0
Zelfbouwer2
Zelfbouwer2
2 20 Bouwer
4 jaren geleden

Charel, Ik ben het voor een stukje eens. Ik ben wel voor het tussenin isoleren.

Ik ga een voorbeeld geven. Mijn woning is een woning zonder verdieping, maar wel met een zolder.Deze zolder is redelijk ruim. Ik heb mijn plafonds geisoleerd, want ik heb geen warmte nodig op de zolder. Dit volume moet dan niet opgewarmt worden.

Een ander voorbeeld is een colega van mij. Deze heeft boven zijn living zijn slaapkamer. Daar is het steeds veel te warm omdat de warmte stijgt tot aan zijn geisoleerd volume. Hij heeft nadien een vals plafond gemaakt (had er de ruimte voor) en het probleem was opgelost.De warmte blijft in het volume van zijn living.

In appertementsblokken issoleerd men ook tussen elke verdieping. Waarom is dit. voor geluid en om het volume in je eigen woonruimte te houden. De persoon beneden betalen voor de stook en deze boven leeft heeft gratis verwarming.

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

Om het warmteverlies tussen twee ruimte's (meestal de binnen- en de buitenruimte) te beperken moet je niet enkel zo goed mogelijk isoleren maar is ook de luchtdichting zeer belangrijk want anders verdwijnt de warmte toch nog via die luchtlekken.

In uw geval met isolatie zowel in de dakhelling als in de zoldervloer, zal de warmte van het gelijkvloers zich onvermijdelijk ook langzaamaan gaan verspreiden naar de zolder toe tenzij je de zoldervloer als de begrenzing van het beschermd volume gaat beschouwen en dus op die plaats maximaal gaat isoleren en ook luchtdichten. Dat kan perfect als je de zolder als een ontoegankelijke verloren ruimte gaat beschouwen. Wil je hem toch toegankelijk houden dan zou dit nog kunnen door een luchtdichte en geisoleerde toegang te maken. Op dat moment is de isolatie en de luchtdichting van de dakhelling in feite overbodig. 

Indien je daarentegen zou focussen op de dakhelling om die zo goed mogelijk te isoleren en te luchtdichten dan is u zoldervloerisolatie overbodig. Er zal nog warmte naar de zolder gaan maar door de goede isolatie blijft die ook daar en ga je bij wijze van spreken maar één  maal dat warmteverlies hebben.

Daarom dat ik zeg dat indien je de moeite en de kosten van die zoldervloerisolatie zefs nog maar voor de helft extra in de dakhelling zou steken je dan wellicht niet meer warmteverlies zult hebben.

Bovendien is dan de zolderruimte ook al veel beter geschikt om ze later als gebruiksruimte in te richten.

Uw voorbeelden hebben wellicht te maken met een zolder die niet optimaal geisoleerd en geluchtdicht is waardoor er teveel warmteverlies van daar naar buiten gaat, een warmteverlies dat dan weer gecompenseerd moet worden door een warmteverlies van gelijkvloers naar de zolder.

Ik hoop dat mijn redenering duidelijk is.

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
4 jaren geleden

--

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

Keon, Zelfbouwer2, driesdep:

wat charel heel duidelijk stelt is dat je moiet kiezen;
ofwel ga je totaal onder het dak isoleren ofwel totaal de zoldervloer/plafond. Niet beiden.
Voor je aan isolatiewerken begint, moet je duidelijk weten WAAR je zelf wil dat het beschermd volume eindigt;
bvb wil je er garage, werkplaats bij of niet.
bvb wil je er zolder bij of niet
bvb wil je er veranda bij of niet.

Dat impliceert dat tussenmuren en scheidngen tussen alle ruimtes die BINNEN het beschermd volume liggen, helemaal niet isoleert.
Ik heb ook een groot huis, vind mijn bovenverdiep minder belangrijk, maar toch isoleer ik mijn dak in de plaats van mijn plafond. en zeker niet beiden!!!

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
4 jaren geleden

..

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Download gratis onze gids voor isolatie

Download gratis onze gids voor isolatie

Ontdek hoe je jouw woning warm, comfortabel en duurzaam maakt. Inclusief handige checklists voor een probleemloze isolatieklus!

Download nu gratis jouw isolatiegids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.

Lees meer

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Voorkom warmteverlies door een goede vloerisolatie. Benieuwd naar de prijs van vloerisolatie, de terugverdientijd en welke premies je kan aanvragen?

Lees meer

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag