Vervuiling verbrandingskamer/warmtewisselaar condensatiegasketel

3

Vervuiling verbrandingskamer/warmtewisselaar condensatiegasketel

Bruno 9308
Bruno 9308
#Verwarming & koeling · 4 jaren geleden

Ik vergelijk hier twee identieke gascondensatieketels.

Ketel 1 heeft een concentrische pijp voor aanvoer verbrandingslucht en afvoer rookgassen van 2 m + halverwege 1 bocht 90°. Werkt doorgaans op lage watertemperatuur (40°C) vanwege vloerverwarming en als er dan toch eens ergens een radiator aan slaat dan is die watertemperatuur daar ook al voldoende (zou uiteraard niet voldoende zijn indien je bv. snel van 15 naar 20°C kamertemperatuur wil). Uiteraard hogere werktemperatuur (60°C) bij afname sanitair warm water.

Ketel 2 hangt 30 km verder. Condentrische pijp van 6 m + halverwege 1 bocht van 90°. Ook vloerverwarming maar dat huis is iets slechter geïsoleerd dus iets hogere temperatuur omwille van radiatoren (temperatuur vloerverwarming wordt overigens ook daar apart geregeld, onafhankelijk van temperatuur ketelwater). Maar ook hier is de hoogste temperatuur deze bij afname sanitair warm water.

Ketel 1 werd geïnstalleerd in september 2010. Eind 2019 trad er een zeer klein lek op in de warmtewisselaar. Kon je amper vaststellen aan de hand van drukverlies. Dan vastgesteld door ketel uit te zetten, afvoerslang condensaat in een bakje te hangen, druk wat op te voeren, en naarmate druk dan toch zakte kwam er dan wat gedruppel (geen condensaat dus, want ketel stond uit) in dat bakje. Lek gedicht door toevoeging Fernox F4 in één radiator en dan een halve dag te laten circuleren over enkel dat circuit. Maar ik wist uiteraard dat er vroeg of laat weer lekkage zou optreden. Wet van Murphy : vorige zaterdag rond 22u, terwijl het buiten begon te vriezen, was het zover. En deze keer lekkage van een omvang dat Fernox F4 echt geen zin meer zou hebben. Maar een verwittigd man is er twee waard en ik had een reserve verbrandingskamer/warmtewisselaar en ook een paar kits met grafiet pakkingen. Rond middernacht was de verbrandingskamer/warmtewisselaar vervangen en heb het hele circuit dan onder druk gezet. 's Ochtends was de druk nog steeds even hoog, dus dan nog brander gereinigd, nieuwe graftietpakking erop, al de rest ook volgens het boekje en opgestart. Klaar!

Waarom dit verhaal? Bij ketel 1 heb ik bij het openen voor reiniging altijd al veel vervuiling vastgesteld : korrelig roestbruin materiaal. Zie foto van vorige zaterdag, 1 jaar en 9 maanden na vorige reiniging, en dit is na demontage dus intussen is er door het gemanipuleer al veel vuil tussen de warmtewisselaarpijpen gevallen en dus niet meer zichtbaar (terzijde : de isolatieplaat achteraan is op deze foto gedemonteerd maar die was er uiteraard wel gedurende werking ketel).

Bij ketel 2 heb ik nooit dergelijke vervuiling vastgesteld, daar was de reiniging eigenlijk pro forma, want zag er voor reiniging uit alsof die reiniging pas de week voordien uitgevoerd was.

Dus nu de vraag :

Ook nog : is die vervuiling de oorzaak van het lek op de warmtewisselaar of Het lek zat overigens bovenaan, dus niet ter hoogte van de accumulatie van de vervuiling. Ter hoogte van die accumulatie zijn de waterpijpjes ook minder heet, omdat net die vervuiling zorgt voor isolatie tussen vlam enwaterpijpjes, wat natuurlijk ook het rendement van de ketel naar beneden haalt.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/64945/20210201092223.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=3cda3cd340c7be912f52160de8b43dd1

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

wellicht niet zelfde merk en model van warmtewisselaar. kan dus technisch wat anders gebouwd zijn zowel qua metalen als qua pijpjes en lamellen etc etc.
ook watersamenstelling kan toevallig wat anders zijn toen de systemen onder druk gezet werden.

eigenljik zou dit een vraagje zijn voor fabrikanten en ontwerpers en labotesters van deze producten. die zullen wellicht een veel gedetailleerder antwoord kunnen geven

0
Bruno 9308
Bruno 9308
12 55 Andere particulier
4 jaren geleden

Het gaat om gascondensatieketels. Samen gekocht en één geïnstalleerd thuis (vorige niet-condenserende ketel kon ik nog wel makkelijk herstellen - klein lek op warmtewisselaar - en dat zou niet eens overdreven veel gekost hebben maar na 15 jaar dacht ik dat de techniek wel voldoende geëvolueerd zou zijn om de investering te verantwoorden, en met condensatieketel inderdaad lager verbruik maar wel minder dan men je wou doen geloven). De andere ketel werd dan geïnstalleerd in een woning elders die ik helemaal verbouwd heb.

Watersamenstelling zal inderdaad niet dezelfde zijn, maar het verschil in vervuiling treedt niet op aan waterzijde maar aan rookgaszijde van de warmtewisselaar. Ikzelf dacht aan een eventueel verschil in gassamenstelling. En dan meer bepaald aan de mogelijkheid dat er een deel biogas is bijgemengd. Als je bv. een aardgasmotor op biogas laat draaien, dan krijg je een totaal ander verhaal : met biogas veel meer slijtage en dus kortere levensduur, veel meer onderhoud nodig, smeerolie met hoge zuurresistentie nodig, enz.

Verschil in watersamenstelling kan uiteraard wel zijn effect hebben op het risico op lekkage van de warmtewisselaar. Het is overigens best mogelijk dat de vervuiling die ik langs rookgaszijde ervaar totaal geen invloed heeft op het risico op waterlekkage. Al betekent meer vervuiling toch ook dat er in de warmtewisselaar hogere temperatuurgradiënten zullen optreden.

Ik ga de vraag inderdaad ook stellen aan de ketelfabrikant, maar wil eerst hier eens horen of er lezers gelijkaardige ervaringen hebben en een uitleg hebben voor de hoge graad van vervuiling in de ene ketel, terwijl de andere zeer proper blijft.

Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de verwarming van de toekomst?

Wat is de verwarming van de toekomst?

Verwarmingsexpert Patrick O ziet de warmtepomp als de verwarming van de toekomst. Al zijn er nog heel wat uitdagingen.

Lees meer

Verplicht onderhoud voor verwarmingsketels: zo vaak moet je je ketel onderhouden

Verplicht onderhoud voor verwarmingsketels: zo vaak moet je je ketel onderhouden

Het onderhoud van je verwarmingsketel is wettelijk verplicht. Ontdek hoe vaak je je stookolie- of gasketel moet laten controleren en wat de prijs is.

Lees meer

Halen we binnenkort een warmtepomp van IKEA in huis?

Halen we binnenkort een warmtepomp van IKEA in huis?

In Duitsland kan je bij IKEA een warmtepomp kopen. De premies lopen er op tot 70% en er zijn speciale stroomtarieven. Waait dit over naar België?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag