Vervuiling verbrandingskamer/warmtewisselaar condensatiegasketel
Ik vergelijk hier twee identieke gascondensatieketels.
Ketel 1 heeft een concentrische pijp voor aanvoer verbrandingslucht en afvoer rookgassen van 2 m + halverwege 1 bocht 90°. Werkt doorgaans op lage watertemperatuur (40°C) vanwege vloerverwarming en als er dan toch eens ergens een radiator aan slaat dan is die watertemperatuur daar ook al voldoende (zou uiteraard niet voldoende zijn indien je bv. snel van 15 naar 20°C kamertemperatuur wil). Uiteraard hogere werktemperatuur (60°C) bij afname sanitair warm water.
Ketel 2 hangt 30 km verder. Condentrische pijp van 6 m + halverwege 1 bocht van 90°. Ook vloerverwarming maar dat huis is iets slechter geïsoleerd dus iets hogere temperatuur omwille van radiatoren (temperatuur vloerverwarming wordt overigens ook daar apart geregeld, onafhankelijk van temperatuur ketelwater). Maar ook hier is de hoogste temperatuur deze bij afname sanitair warm water.
Ketel 1 werd geïnstalleerd in september 2010. Eind 2019 trad er een zeer klein lek op in de warmtewisselaar. Kon je amper vaststellen aan de hand van drukverlies. Dan vastgesteld door ketel uit te zetten, afvoerslang condensaat in een bakje te hangen, druk wat op te voeren, en naarmate druk dan toch zakte kwam er dan wat gedruppel (geen condensaat dus, want ketel stond uit) in dat bakje. Lek gedicht door toevoeging Fernox F4 in één radiator en dan een halve dag te laten circuleren over enkel dat circuit. Maar ik wist uiteraard dat er vroeg of laat weer lekkage zou optreden. Wet van Murphy : vorige zaterdag rond 22u, terwijl het buiten begon te vriezen, was het zover. En deze keer lekkage van een omvang dat Fernox F4 echt geen zin meer zou hebben. Maar een verwittigd man is er twee waard en ik had een reserve verbrandingskamer/warmtewisselaar en ook een paar kits met grafiet pakkingen. Rond middernacht was de verbrandingskamer/warmtewisselaar vervangen en heb het hele circuit dan onder druk gezet. 's Ochtends was de druk nog steeds even hoog, dus dan nog brander gereinigd, nieuwe graftietpakking erop, al de rest ook volgens het boekje en opgestart. Klaar!
Waarom dit verhaal? Bij ketel 1 heb ik bij het openen voor reiniging altijd al veel vervuiling vastgesteld : korrelig roestbruin materiaal. Zie foto van vorige zaterdag, 1 jaar en 9 maanden na vorige reiniging, en dit is na demontage dus intussen is er door het gemanipuleer al veel vuil tussen de warmtewisselaarpijpen gevallen en dus niet meer zichtbaar (terzijde : de isolatieplaat achteraan is op deze foto gedemonteerd maar die was er uiteraard wel gedurende werking ketel).
Bij ketel 2 heb ik nooit dergelijke vervuiling vastgesteld, daar was de reiniging eigenlijk pro forma, want zag er voor reiniging uit alsof die reiniging pas de week voordien uitgevoerd was.
Dus nu de vraag :
Ook nog : is die vervuiling de oorzaak van het lek op de warmtewisselaar of Het lek zat overigens bovenaan, dus niet ter hoogte van de accumulatie van de vervuiling. Ter hoogte van die accumulatie zijn de waterpijpjes ook minder heet, omdat net die vervuiling zorgt voor isolatie tussen vlam enwaterpijpjes, wat natuurlijk ook het rendement van de ketel naar beneden haalt.