7

BTW 6% of 21%

Stellasonia
Stellasonia
#Ontwerp · 4 jaren geleden

Kan u mij zeggen of de 6% regel ook telt voor de meerwerken ,daar bedoel ik mee als je een bepaald bedrag hebt voor je badkamer dat in de aankoopprijs zit en je koopt een duurdere,is die opleg benaamd meerwerken dan ook aan 6%?

tot hiertoe kan niemand mij daar op antwoorden,de notaris,de bouwheer,het BTW kantoor ,allemaal heb ik ze gecontacteerd,hopelijk kan u mij helpen,

groetjes,

stellasonia

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
4 jaren geleden

Als de voorwaarden voor de toepassing van het verlaagd btwtarief aan 6% is voldaan , dan zijn alle meer- of minder werken die OOK voldoen aan de voorwaarden voor de toepassing van het verlaagd btwtarief aan te rekenen aan het verlaagd tarief.

Voorwaarden zijn : 

privegebruik van de woning

ouder dan 10 jaar

werken aan onroerende staat en integraal deel uitmaken van de woning.

Behorend tot een van de voorkeursteden.

Voorbeeld als meerwerk electrische kabels inbouwen is aan 6% als de voorwaarden zijn voldaan.

Meerwerk , extra stopcontacten INBOUW en extra ingewerkte kabel = ook aan 6%.

Meerwerk , installatie van hanglampen als meerwerk ? 6% niet van toepassing want geen werken aan onroerende staat. 

0
Stellasonia
Stellasonia
0 1 Bouwer
4 jaren geleden

Ik vergat te zeggen dat het om een nieuwbouw appartement gaat .wij komen  in aanmerking voor het 6% tarief onze aanvraag is ingediend,dus als ik meer uitgeef aan mijn keuken dan er in het lastenboek staat is dat aan 6% BTW?

0
Sloefke
Sloefke
1 47 Andere particulier
4 jaren geleden

Indien u de 6% verlaagde btw geniet kan u inderdaad uw offertes aan 6% krijgen. Wij hebben een nieuwbouw met verlaagde btw en hebben alles in de woning aan 6%. Uw terras bvb aanleggen dat niet. Ook zelf vliegenramen zijn aan 6%. Dus kort gezegd al wat uw binnen laat doen is dan aan 6%. De aannemer zou dat moeten weten.

0
Anouk94
Anouk94
0 1 Andere particulier
3 jaren geleden

Beste,

Zou u mij kunnen doorverwijzen naar waar dit staat van de meerprijzen in de wetgeving? Mijn promotor houdt vol dat het 21% is. 

Alvast bedankt! 

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
3 jaren geleden

Ik denk niet dat er ergens een wettektst te vinden is die in verband met de 6% regel een onderscheid maakt in hoe de eindprijs van het werk ontstaat want dat maakt in feite niets uit.

Het werk kan aangenomen zijn voor een vaste prijs, volgens een prijsofferte dus. Maar het kan net zo goed overeengekomen zijn dat de werken in regie worden uitgevoerd wat wil zeggen dat de werkelijk gepresteerde uren en hierbij gebruikte materialen pas na de werken worden opgelijst en dat dan pas het juiste bedrag zal gekend zijn. Eveneens kan het een combinatie van beiden zijn, voor een deel dus volgens een op voorhand bepaalde prijs en voor een bijkomend deel volgens niet op voorhand geweten bijkomende leveringen en plaatsingen of duurdere materialen dan voorzien, meerwerken en meerprijzen dus.

Als het werk op zich voldoet aan de regels en de voorwaarden om in aanmerking te komen voor de 6 % regel, dan maakt het totaal niets uit op welke manier de eindprijs ervan ontstaan is.

Maar het zou wel kunnen dat het meerwerk een werk betreft dat los staat van de andere werken en dat om een of andere reden niet voldoet aan de voorwaarden voor die 6 %. Ik denk bijvoorbeeld aan werken in de tuin of aan een oprit, dus niet aan de woning op zich.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden

Kleine correctie : bepaalde tuinwerken kunnen wel aan 6% als de voorwaarden hiervoor zijn voldaan.

Oprit  kan dus perfect aan 6% als de woning ouder is dan 10 jaar, privegebruik, werken van onreoerende staat. 

Paden naar de woning vanaf het straat,  terrassen gelegen tegen de woning, ingebouwde verlichting die zonder breekwerk niet verwijderd kunnen worden, keermuren verbonden met de woning of terras of oprit tegen naar de woning. Grondverzet om de woning te bereiken of voor aanvulling van de keermuur. Plantgoed en er zijn nog enkele punten die perfect aan 6% kunnen.

Of de werken in regie , vaste prijs of in dagprijzen zijn , speelt geen enkele rol voor het btwtarief te bepalen.

Of de werken nu in meerwerken zijn of niet of deel uitmaken van andere werken of op zich staan speelt geen enkele rol voor btw tarief te bepalen.

Je moet enkel kunnen aantonen dat de woning ouder is dan 10 jaar. Privegebruik en  de werken onroerend worden na uitvoer. En dan heb je de centrumsteden nog eens.

Als je promotor halsstarrig volhoudt in het verkeerd toepassen van btw tarief dan volstaat een telefoontje naar het btwkantoor van de promotor ( tik de plaats van vestiging in van de promotor) 

Btw administratie is zeer behulpzaam als er een vermoeden is van verkeerd btw tarief. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Ontdek de minimale woningkwaliteitsnormen en leer hoe je kan controleren of jouw huurpand voldoet aan deze normen.

Lees meer

3 ontwerpen voor een centrale keuken

3 ontwerpen voor een centrale keuken

De keuken van Thibaud en Sofie is gedateerd. Ze dromen van een open en gezellige leefkeuken. Drie interieurarchitecten maken een ontwerp.

Lees meer

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag