Hellingsrichting plat dak aanbouw

7

Hellingsrichting plat dak aanbouw

Globe
Globe
#Dak · 4 jaren geleden

Bij een aanbouwveranda stelt men voor om diens platte dak licht te laten afhellen naar de gevel toe (ipv van de gevel weg). Dit om de dakgoot tegen de gevel te kunnen bevestigen en het uitzicht niet te verstoren. Is dit gangbaar?

Mijn zorg is dat als de dakgoot eens verstopt raakt, alle water tegen de woninggevel belandt met mogelijke problemen vandien.

1
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
4 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Je spreekt van een plat dak, dan heb je toch geen goot nodig ? Het plat dak moet vanuit alle richtingen lichtjes afhellen naar de uitloopbuis en dat mag gerust richting de woning zijn als je daar de afvoerbuis kunt voorzien.

Sowieso zijn de dakranden allemaal even hoog en dus is er van een verstoord uitzicht geen sprake.

Alle reacties

0
Charel
Charel

Je spreekt van een plat dak, dan heb je toch geen goot nodig ? Het plat dak moet vanuit alle richtingen lichtjes afhellen naar de uitloopbuis en dat mag gerust richting de woning zijn als je daar de afvoerbuis kunt voorzien.

Sowieso zijn de dakranden allemaal even hoog en dus is er van een verstoord uitzicht geen sprake.

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel

--

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer

Ik zou de goot ook van de gevel weg houden. trouwens ik plan ook een pergola maar met doorzichtig dak. dus plaat maar licht afhellend. het is dan wel esthetischer geen goot te zien aan de buitenkant, maar alles eenvoudiger te dichten tegen je huisgevel aan zonder daar een goot loopt, die al of niet verstopt raakt.
En al zeker je helling van de muur weg opdat die muur nooit nat komt. de wet van Murphy krijgtaf en toe haar zin en dus beter safe than sorry.

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

Eigenlijk weten we nog altijd niet waar het precies over gaat waardoor we misschien een niet relevant advies geven.

Als het een plat dak is zoals vermeld dan is daarbij geen goot nodig en kan de afvoer eender waar gemaakt worden.

Is het geen plat dak maar bijvoorbeeld een licht hellend dak met transparante platen dan is daarbij wel een goot nodig en dan zou ik dat inderdaad ook liefst aan de buitenkant voorzien.

@Globe: Kan je iets meer infomatie geven ?

0
Globe
Globe
0 3 Andere particulier
4 jaren geleden

Alvast bedankt voor de antwoorden! Ter verduidelijking: het betreft een plat dak bedekt met epdm (dus niet transparant) dat intern zou afhellen richting gevel en waar een externe goot voorzien wordt aan de buitenkant (tegen de gevel).

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

Ik vermoed dat je met "goot" een afvoerbuis bedoelt.

Een goot is iets dat aan de buitenkant van een hellend dak zoals bijvoorbeeld aan een pannendak wordt voorzien om het van het dak aflopende water op te vangen en af te voeren naar een afvoerbuis.

Waar die afvoerbuis dan voorzien wordt heeft weinig belang. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

In de kijker: dakpannen met geïntegreerde zonnepanelen verhogen opbrengst

In de kijker: dakpannen met geïntegreerde zonnepanelen verhogen opbrengst

Deze nieuwe dakpannen met zonnepanelen bedekken je dak én wekken stroom op. Dankzij de half-cuttechnologie brengen deze zonnepanelen nog meer op.

Lees meer

Asbest in je dak? Zo kan je het herkennen, vervangen en veilig verwijderen

Asbest in je dak? Zo kan je het herkennen, vervangen en veilig verwijderen

Leer asbest in je dak herkennen, ontdek de risico’s en kosten en vind veilige oplossingen voor vervanging of verwijdering.

Lees meer

Mansardedak: complete gids met voordelen, prijs en tips

Mansardedak: complete gids met voordelen, prijs en tips

Geef je woning karakter met een mansardedak en geniet van meer ruimte, stijl en comfort onder je dak.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag