Wanneer mag ik andere dakwerker laten komen, na ingebrekestelling vorige dakwerker

5

Wanneer mag ik andere dakwerker laten komen, na ingebrekestelling vorige dakwerker

stoempeke
stoempeke
#Bouwpartners · 4 jaren geleden

In 2015 hebben we een nieuw dak laten steken. Maar er waren nog heel wat problemen (lekken, dakgoot foutief gemonteerd,...). Dus hebben we de laatste factuur niet betaald en de dakwerker meerdere aangetekende brieven gestuurd. Met daarin wat er allemaal mis was en dat we het achterstallige bedrag pas betaalden als dit opgelost was. hij is 1 keer teruggekomen voor de aangetekende brieven verstuurd waren. maar probleem is niet opgelost. Na de aangetekende brieven is hij nooit meer langs gekomen en de laatste factuur is dus ook niet meer betaald. Reageerde niet meer op mails, telefoons,... De oude dakwerker is hier niet meer welkom, want de herstellingen die hij dan nog uitgevoerd heeft, waren ook niet goed gedaan.

Wanneer mogen we een andere dakwerker laten langskomen om alles te laten herstellen, wat nu nog niet in orde is? Want het regent soms gewoon binnen.

Want ik vermoed dat het bewijs van onze aangetekende brieven (oa. met foto's) niet genoeg is, moesten we toch nog van hem horen.

Alle reacties

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
4 jaren geleden

Heb je geen termijn gesteld in je aangetekend schrijven? Je zou misschien een aangetekend schrijven kunnen sturen waarin je verwijst naar je eerdere schrijvens zonder reactie van hem waarin je hem nog 2 weken de tijd geeft om het in orde te brengen.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
4 jaren geleden

Je moet nu nog 2 brieven schrijven ( aangetekend)

Je vermeldt daarin de historiek van alle aangetekende zending met datum en zijn reactie hierop ( of het ontbreken hiervan)

Je schrijft tevens dat deze brief de allerlaatste aanmaning is om de werken volgens contract met dd .... uit tevoeren en dit binnen de 3 weken ( termijn in redelijkheid nemen)Bij geen reactie van zijn kant binnen de gestelde termijn wordt  wordt dit aanzien als het éénzijdig verbreken van het ondernemingscontract van zijnentwege.

Na de vervaldag van die termijn , stuur je nogmaals dezelfde AS.

Komen deze ongeopend terug ? NIET openen maar zo in het dossier steken, de rechter zal die openen ( als het zover komt)

Reageert hij dan moet je hem wel de werken verder laten uitvoeren. Enkel bij een dading ( overleg) kan je als voorwaarden stellen dat hij niet meer moet komen.

0
stoempeke
stoempeke
0 1 Verbouwer
4 jaren geleden

bedankt voor de info

we hebben dit gedaan tijdens de laatste aangetekende brieven. We hebben hem dus een termijn gegeven en niets meer van hem gehoord. Ondertussen zijn we toch al zeker 4à5 jaar verder en horen niets meer van hem.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
4 jaren geleden

Dan kan je stellen dat de ' redelijke termijn ' om daar in te antwoorden of aktie te ondernemen ruimschoots is overschreden.

Er zijn nu enkele pistes die je kan doen:

- ofwel start je met het aanstellen van de nieuwe dakwerker en loopt alles af met een sisser of hij eist alsnog betaling of schadevergoeding ofeigen afwerk. ( kans na 5 jaar is nagenoeg onbestaande)

- ofwel stuur je hem een AS waar je zegt dat jij noteert dat het contract door aannemer ( hem dus) eenzijdig is verbroken en dit tot slot van alle rekeningen en kous af.

- ofwellaat je een deurwaarder komen en laat deze een pv van vaststelling doen en je doe verder. 

Ik zou de eerste piste doen. 

Maar als het gaat over serieuse bedragen dan zou ik een kort AS sturen dat hij het contracteert heeft verbroken.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zit zelfbouw in de lift? We vroegen het drie experts: “Wie wil besparen op bouwkosten kan zelf aan de slag gaan met een zelfbouwpakket”

Lees meer

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag