Zijn rijwoningen en appartementen met isolatie tussen wooneenheden zeldzaam?
Ik heb als alleenstaande 7 jaar geleden een bescheiden rijhuisje gekocht maar heb de laatste 3 jaar dagelijks last van de huilbaby en krijspeuter van de buren.
Nu ik neem die mensen niets kwalijk maar het lawaai is zo luid dat ik er vanuit ga dat er maar een enkele muur zit tussen onze woningen.
Ik ben nogal een verwoed spaarder en werk 2 jobs en heb nu genoeg bijeengespaard om een beter huis te kunnen kopen, ook al ben ik alleen.
In nieuwbouwwoningen ben ik niet geïnteresseerd (21% btw en teveel budget dat naar ecologie gaat).
Het probleem is echter dat de meeste alleenstaande en HOB woningen veel te groot zijn voor een single (4 slaapkamers meestal) dus zoek ik ook tussen de rijwoningen of appartementen, maar dan met toch iets van isolatie tussen de wooneenheden of op zijn minst ontdubbelde muren, zodat ik de nachtmerrie van de voorbije 3 jaar niet opnieuw hoef te beleven.
Ik vind echter bitter weinig.
Daarbovenop heb ik mij laten vertellen dat isolerende voorzetwanden niet echt efficiënt zijn en bij de meeste kleine woningen is daar ook te weinig plaats voor.
Mijn vraag: Is isolatie (in muur met spouw) of ontdubbelde muren tussen de wooneenheden nu echt zo zeldzaam bij rijwoningen en appartementen? Of heb ik gewoon pech gehad in mijn zoektocht?
IGV van een appartement zou ik enkel iets kopen op de bovenste verdieping omdat je contactgeluid van bovenburen onmogelijk kan vermijden, maar een vriendin beweert dat je zelf op de bovenste verdieping met een zwevende vloer veel last kan hebben van onderburen, klopt dit?
Als ik mijn huidige situatie wil vermijden bij mijn volgende woonst, is een alleenstaande woning dan mijn enige optie?
Dank bij voorbaat voor elke reactie.