Zijn rijwoningen en appartementen met isolatie tussen wooneenheden zeldzaam?

4

Zijn rijwoningen en appartementen met isolatie tussen wooneenheden zeldzaam?

bertvdv
bertvdv
#Regelgeving · 4 jaren geleden

Ik heb als alleenstaande 7 jaar geleden een bescheiden rijhuisje gekocht maar heb de laatste 3 jaar dagelijks last van de huilbaby en krijspeuter van de buren. 

Nu ik neem die mensen niets kwalijk maar het lawaai is zo luid dat ik er vanuit ga dat er maar een enkele muur zit tussen onze woningen.

Ik ben nogal een verwoed spaarder en werk 2 jobs en heb nu genoeg bijeengespaard om een beter huis te kunnen kopen, ook al ben ik alleen.

In nieuwbouwwoningen ben ik niet geïnteresseerd (21% btw en teveel budget dat naar ecologie gaat).

Het probleem is echter dat de meeste alleenstaande en HOB woningen veel te groot zijn voor een single (4 slaapkamers meestal) dus zoek ik ook tussen de rijwoningen of appartementen, maar dan met toch iets van isolatie tussen de wooneenheden of op zijn minst ontdubbelde muren, zodat ik de nachtmerrie van de voorbije 3 jaar niet opnieuw hoef te beleven.
Ik vind echter bitter weinig. 

Daarbovenop heb ik mij laten vertellen dat isolerende voorzetwanden niet echt efficiënt zijn en bij de meeste kleine woningen is daar ook te weinig plaats voor.

Mijn vraag: Is isolatie (in muur met spouw) of ontdubbelde muren tussen de wooneenheden nu echt zo zeldzaam bij rijwoningen en appartementen? Of heb ik gewoon pech gehad in mijn zoektocht?

IGV van een appartement zou ik enkel iets kopen op de bovenste verdieping omdat je contactgeluid van bovenburen onmogelijk kan vermijden, maar een vriendin beweert dat je zelf op de bovenste verdieping met een zwevende vloer veel last kan hebben van onderburen, klopt dit?

Als ik mijn huidige situatie wil vermijden bij mijn volgende woonst, is een alleenstaande woning dan mijn enige optie?

Dank bij voorbaat voor elke reactie.

Alle reacties

0
nivaOne
nivaOne
28 393 Andere professioneel
4 jaren geleden

Een appartement aan de kust is een optie. Kleine gemeentes, daar zijn tot 65% tweedeverblijvers waardoor je zelden last hebt van lawaai. Meestal is er zo goed als niemand, op de vakanties na. En appartementen met spouw tussen de eenheden heb ik gezien in gebouwen van de jaren 60 - 80. Geen idee echter of ze ermee gestopt zijn en het is ook geen wondermiddel. In appartementen kan je ook last hebben van lawaai via de kokers en van de lift. 

Het zou mij verwonderen dat er geen spouw is tussen woningen bij rijwoningen. Hoe kunnen ze een woning dan afbreken om een nieuwe te plaatsen? 

0
bertvdv
bertvdv
0 2 Andere particulier
4 jaren geleden

De kust is echt te ver. Ik werk in Gent en ken niemand buiten Oost-Vlaanderen.

"het is ook geen wondermiddel"
Ok dus het moet al meer zijn dan een spouw, effectief met isolatie dus.

"Het zou mij verwonderen dat er geen spouw is tussen woningen bij rijwoningen. Hoe kunnen ze een woning dan afbreken om een nieuwe te plaatsen?"

Ik betwijfel dat toch!

Ik hoor mijn buren praten zonder dat ze hun stem verheffen en als de kinderen huilen/krijsen lijkt het alsof ze in mijn eigen huis zijn.
Ik heb 14 jaar in een conciërgebouw boven een brandweerkazerne gewoond dus ik ben wel wat gewoon..

Bedankt voor de input!

0
Kris M
Kris M
594 3501 Andere particulier
4 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Inderdaad.  Alle rijwoningen van meef dan 40-60 jaar oud (exacte overgangsdatum ken ik niet) hebben typisch een steense muur als scheidingsmuur.  Dit is één baksteen breed zonder spouw.  Als er een doorlopende gang is tot aan de achterbouw dan is t meestal te doen in de voorste kamers omdat de gang en binnenmuur bijkomend buffert. 

Als het bidget het toelaat een klein alleenstaand huisje kopen.  Anders recent gebouwd want tegenwoordig is de geluidsisolatie tussen rijwoningen dik ok. Met bijhorend prijskaartje.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Aantal vergunningen voor nieuwbouw en renovatie op laagste peil in jaren

Aantal vergunningen voor nieuwbouw en renovatie op laagste peil in jaren

Het aantal vergunningen daalt voor nieuwbouw, renovatie en sloop en heropbouw. Vlaamse regering wil maatregelen: “Snellere vergunningen zijn nodig.”

Lees meer

Sloop en heropbouw: premie, btw en voorwaarden

Sloop en heropbouw: premie, btw en voorwaarden

Sloop en heropbouw is vaak efficiënter en betaalbaarder dan renoveren. Maar hoeveel btw betaal je? Wat zijn de voorwaarden? En is er een premie?

Lees meer

De openbare weg nodig tijdens je werken? Vraag op tijd toestemming!

De openbare weg nodig tijdens je werken? Vraag op tijd toestemming!

Als je bouwt of verbouwt, moet je soms gebruik maken van de openbare weg, voor de plaatsing van een container, een stelling of een kraan. Kan dit zomaar?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag