Beste eri
Als het overkwam als afkatten mijn verontschuldigingen dan.
Maar al er al meer dan 30 jaar het gebruik van betonfundering wordt afgeraden als fundering voor buitenverhardingen door oa typebestek sb 250. Als de laatste 10 jaar duidelijk is aangetoont dat het plaatsen van natuursteentegels op een gestabiliseerd ondergrond kan met ofwel een mortelbed ofwel met een lijming. Als de laatste 10 jaar in elk vaktijdschrift voor buitengebeuren en zelfs op deze website wordt aangeraden om bij gebruik van keramische tegel te werken met een lijmbed ( dubbel uitgevoerd) en sterk wordt afgeraden om te werken met een mortelbed juist door die krimpzettingen.
Dan denk ik dat het logisch is dat ik je er op wijs dat dit niet de juiste methode is. In dit perspectief heb ik de gelijkstelling tussen het gebruik van keramische tegel en natuursteen als onmogelijk bestempelt.
Spijtig dat er dan één elementje : uitzettingscoëficient is nagenoeg gelijk tussen blauwe hardsteen en keramische tegel dan nog eens wordt gepresenteerd als de waarheid. Het bewijs is echter dat keramische tegel NIET uitzet en blauwe hardsteen daar en tegen wel.
Ik geloof best dat je werken op betonplaat hebt uitgevoerd en dan zal je gegarandeerd extra aandacht hebben besteed aan afwatering maar ook aan de samenstelling van het voegsel.
Een vezelversterkende chape dient juist om de extreme uitzettingsverschillen tussen bestaande betonplaat en de chape reduceren. De ontkoppelingsmat zal het uitzettingsverschil tussen keramische tegel en de chape te niet doen.
Hopelijk hier wat meer duidelijkheid gebracht te hebben.