7

Differentiaalschakelaar 40A of 63A?

DarwinLe
DarwinLe
#Elektriciteit · 4 jaren geleden

Hallo,

Heb volgende situatie in mijn appartement:

Zekering 63A in meterkast,daarachter diff van 40A 0,3A, allebei in kelder. Dan in appartement zekeringkast met aan begin automaat met ?A(met stift onherkenbaar gemaakt), daarachter 6 kringen (16A,20A en 32 A) en een kring voor de badkamer met diff van 40A 0,03A ervoor.

Afgekeurd door onherkenbare automaat natuurlijk,dus vervangen door een van 40A of klopt er nog meer niet? 

Volgens een collega moet ik overal afzekeren op 63A, en dus diff in kelder, automaat aan begin zekeringkast en diff voor badkamer vervangen door 63A diff/automaat. Maar dan zouden alles appartementen in gebouw afgekeurd moeten worden(overal 40A diff achter meterkast met 63A).

Kan mij iemand een oplossing geven die mij het minst gaat kosten en toch conform is.

Alvast bedankt.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/65947/img20201014100915-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=8454178a8412bbcd876131a1147d79cfhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/65947/img20201226105329-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=301ade64c90d9c31d19b1fda6f62dfabhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/65947/img20210305205154-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=214e79a483eafaaa9ed4bdb5fb051b19https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/65947/img20201228172846-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=7b2826d3f161d75c9e8acab3afea24f6https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/65947/img20201228173136-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=05d3d66fcac72907a5f137bda8206d60

Alle reacties

0
Eendraadsschema
Eendraadsschema
27 264 Andere professioneel
4 jaren geleden

Als de teller 63A is moeten u differentieelschakelaars ook 63A zijn want een differentieelschakelaar beveiligd niet tegen overbelasting. Dus als door u differentieelschakelaar van 40A nu 50A door gaat kan deze kapot gaan. Tenzij die automaat die onherkenbaar gemaakt is 40A is mag u de differentieelschakelaars laten staan want dan kan er door u differentieelschakelaars niet meer dan 40A. 

0
DarwinLe
DarwinLe
0 2 Andere particulier
4 jaren geleden

Bedankt voor de info. Hoe zit het dan met het fornuis met automaat van 32A? Samen met dampkap en wat andere toestellen aan zou dus die automaat van 40A aan het begin vd kast door overbelasting afslaan?

0
elsamu88
elsamu88
0 37 Andere particulier
4 jaren geleden

Je 40A overbelasten zal denk ik niet gebeuren. Er gelden piekvermogen en momentopnames. Je moet al fameus aan het net beginnen trekken eer deze zal afspringen. Er zijn veel installaties die 40A mono hebben. 

Klopt wat eendraadschema zegt op 1 ding na : Ik denk dat die diff 0.3mA voor die onherkenbare zekering staat en dus meteen na de teller van 63A staat(in de kelder). In dat geval moet die diff 0.3mA ook 63A hebben.

Ik zou dus :

- de 0.3mA 40A van merk "Schrack" vervangen door een 63A van "Teco" of gelijkaardig merk (maakt op zich niet zoveel uit maar oogt wel mooier als alles van hetzelfde merk komt). Opmerking : goed nakijken of de draadsectie naar u zekeringskast in u appartement 10mm² is!! De draadsectie van de teller naar de diff zou sowiso al 10mm² moeten zijn gezien je een 63A invoer hebt (anders is er iets serieus mis - en gevaarlijk). Indien tussen diff 0.3mA en zekeringskast appartement 6mm² is heb je 2 mogelijkheden : draadsectie 10mm² trekken (wat niet eenvoudig zal zijn) of voor de diff van 40A 0.3mA van "schrack" een hoofdzekering van 40A plaatsen die afspringt bij overbelasting en dus ook jouw installatie (diff's incl) beveiligd.

- de hoofdzekering in u appartement dat onleesbaar werd gemaakt (die sowieso vervangen moet worden wegens onleesbaar gemaakt) vervangen door een hoofdschakelaar van 63A onder voorbehoud van goede draadsectie , anders vervangen door 40A zie opmerking punt 1

- de diff 0.03mA 40A vervangen door 63A onder voorbehoud van goede draadsectie , anders gewoon de 40A behouden. Zie opmerking punt 1

Sam

0
Eendraadsschema
Eendraadsschema
27 264 Andere professioneel
4 jaren geleden

Ik zeg toch nergens dat die 0,3A achter die onherkenbare automaat staat en als die onherkenbare automaat 40A is en i  het bord boven alles achter deze automaat staat mag de differentieel in de kelder 40A blijven omdat boven een remautomaat zit van 40A waardoor er door de differentieel in de kelder niet meer als 40A doorgaat. Dus TS moet die onherkenbare automaat gewoon vervangen door 40A en het is in orde en is de goedkoopste oplossing.

0
elsamu88
elsamu88
0 37 Andere particulier
4 jaren geleden

Ah nu snap ik waarom je dit zei dan (moet je ook niet zo druk maken). Het is tenslotte een forum om elkaar te helpen met ieder een eigen mening & andere interpretatie van de situatie.

1. Ik zou ook als is daar een remzekering van 40A na de diff deze 3 wijzigen in 63A. Diffs altijd evenhoog als de hoogste stroom die er beschikbaar is lijkt mij ook logisch.

2. Het is ook stom om 40A te gebruiken als je 63A beschikbaar hebt. 

3. Met wat zoekwerk naar een onlineshop op het internet ben je een dikke 100euro kwijt voor een 63A 0.3, 63A 0.03 en 63A hoofdschakelaar. Daar gaan we toch niet over beginnen zeuren?

4. Vervalt ook meteen de vraag of dat 40A wel genoeg is.

Sam

0
DarwinLe
DarwinLe
0 2 Andere particulier
4 jaren geleden

Ok.nu weet ik wat kan/mag en wat zou moeten volgens keuring, maar ik merk ook in heel dit forum dat het vaak gaat om interpretatie van het AREI en de keurder die je op dat moment hebt of het goedgekeurd word of niet.

Thanks! En zal zeker de draadsecties eens opmeten.

Darwin

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Feesten zonder ongelukken: tips voor een veilig eindejaar

Feesten zonder ongelukken: tips voor een veilig eindejaar

De feestdagen staan weer voor de deur. Ieder jaar gebeuren er tal van ongevallen in huis. Met deze tips zorg je ervoor dat alles veilig verloopt.

Lees meer

Een laadpaal bij je thuis: werking, installatie en prijs

Een laadpaal bij je thuis: werking, installatie en prijs

Wil je een laadpaal installeren? Dan zit je ongetwijfeld met vragen: waar plaats je die laadpaal thuis, hoeveel kost het en hoe laad je efficient?

Lees meer

Wat zijn algemene elektriciteitswerken en wat mag je zelf doen?

Wat zijn algemene elektriciteitswerken en wat mag je zelf doen?

Algemene elektriciteitswerken maken je woning veiliger en efficiënter. Ontdek wat je zelf kan doen en waarvoor je best een elektricien inschakelt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag