beloftes projectontwikkelaar niet door gegeven aan nieuwe bewoners

7

beloftes projectontwikkelaar niet door gegeven aan nieuwe bewoners

FS
FS
#Bouwpartners · 4 jaren geleden

Bij aanvang van een nieuw project die naast onze deur is gestart. 
Hebben we samen met de projectontwikkelaar enkele afspraken op papier gezet.
Met deze beloftes hebben we geen bezwaarschrift ingediend.
Een belangrijk punt hiervan was de erfdienstbaarheid van het padje naast ons.

Nu is het zo dat de nieuwe bewoners van het project hiervan uit de lucht vallen. Ze gaan hier ook niet mee akkoord en willen dit aanvechten. Wij hebben wel de afspraken op papier en mail.

Hoe moeten we hier aan beginnen om alsnog ons recht te krijgen op deze erfdienstbaarheid? Het project is nog niet opgeleverd. Maar we hebben ook geen zin in een juridische strijd. Onze verbouwingen die we zelf recent hebben uitgevoerd hebben ook rekening gehouden met de mogelijkheid om onze fietsen in de tuinberging te kunnen plaatsen. En is er binnen geen plaats meer hier voor voorzien.

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
4 jaren geleden

Wat bedoel je met belofte? 

Bestond deze erfdienstbaarheid ten voordele van jullie ook voor dit nieuwe project? 

Indien niet, heeft deze projectontwikkelaar een ondertekende belofte opgesteld om deze erfdienstbaarheid toe te kennen? 

Was die projectontwikkelaar eigenaar van die grond? 

Zijn alle woningen in dit project reeds verkocht? 

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
4 jaren geleden

Staat de erfdienstbaarheid van doorgang via het padje "van de buren" in jullie aankoopakte?  Indien ja win je. Indien niet zal je zonder padje verder door t leven moeten.

Verkrijgende verjaring voor recht van doorgang bestaat niet.

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
4 jaren geleden

Als je afspraken maakt met een nabuur (of in dit geval met een projectontwikkelaar) dan moet je die idd op papier zetten en laten registreren (op het registratiekantoor).  Daardoor wordt dit akkoord tegenstelbaar tov derden.  Als de nabuur/projectonwikkelaar dan verkoopt dan zijn ook de nieuwe eigenaars gebonden aan die afspraak.  De notaris zal dit dan immers mee moeten opnemen in de akte van verkoop.

Registreer je niet dan kunnen de nieuwe eigenaars dat perfect negeren.  De afspraken die je maakte met de projectontwikkelaar zijn immers inter partes (tussen partijen) en derden (de nieuwe eigenaars) hebben daar dus niets mee te maken.

Ik vrees dus dat je opnieuw zal moeten onderhandelen met je nieuwe buren.

www.arcopolo.com

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
4 jaren geleden

Inderdaad, en ik heb een sterk vermoeden dat de projectontwikkelaar hier van die onwetendheid gebruik heeft gemaakt. 

0
FS
FS
0 6 Verbouwer
4 jaren geleden

Dag allen,

Bedankt voor jullie reacties.

Het is zo dat wij van een gesloten bebouwing naar een half open bebouwing zijn gegaan.
Net naast ons perceel is er een pad ontstaan voor de bewoners van het project.
Wij hebben bij aanvang gevraagd deze ingang ook te kunnen gebruiken om zo aan onze tuin te kunnen.

Dit staat op papier, en is nog eens bevestigd op mail dat dit in de basisakte is meegenomen.
Met het papier zijn wij ook naar een advocaat geweest om te weten als dit rechtsgeldig is, die wist ons toen te vertellen dat dit voldoende is. Er is ons jammer genoeg niets medegedeeld van een registratiekantoor? We hadden deze afspraak ook gemaakt om zeker te zijn van ons stuk. 

Met dat de bewoners nu al moeilijk doen over het voorval, denk ik dat het alvast te laat is om naar zo een registratiekantoor te gaan? En waar zou je hier voor terecht kunnen (prive? gemeente?)

Ik veronderstel dat het stuk grond verkocht is aan hem, nog niet alle woningen zijn verkocht.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
4 jaren geleden

Als dat effectief in de basisakte staat dan hoef je die vraag hier zelfs niet te stellen, die nieuwe eigenaars hebben deze immers getekend bij de notaris en hebben zich aan die erfdienstbaarheid te houden, punt aan de lijn. Dit achteraf betwisten zijn vijgen na Pasen. 

Als die projectontwikkelaar jou echter schriftelijk beloftes gemaakt heeft om dit in de basisakte op te nemen (letterlijke tekst) en dit nadien 'verzuimt' heeft, dan is het een heel ander verhaal. Vraag eerst die basisakte op om de exacte inhoud te kennen. Indien dit idd zo is ga dan maar op zoek naar een goede advocaat en bereid je maar voor op een lange en dure procedure met die projectontwikkelaar.

Naar het registratiekantoor gaan heeft mijns inzien weinig zin, dit moet immers in de basisakte van dit aanliggende gebouw staan, en dat is de notaris die dat opmaakt. Er zijn immers al nieuwe eigenaars. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Aannemers werken soms aan een uurtarief in de plaats van een vast bedrag. Met deze tips vermijd je discussies over het aantal gepresteerde uren.

Lees meer

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Bespaar tot 50% op bouwkosten met zelfbouwpakketten van Swipe Zelfbouw en Easykit. Ontdek hoe je kosten bespaart en kwaliteit garandeert.

Lees meer

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever waakt erover dat jouw (ver)bouwproject aan de EPB-regelgeving voldoet. Wat behoort er tot zijn takenpakket en hoeveel bedraagt de prijs?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag