Mag ik leiding bijplaatsen in verluchtingskoker appartementsgebouw

4

Mag ik leiding bijplaatsen in verluchtingskoker appartementsgebouw

Marc285
Marc285
#Bouwpartners · 4 jaren geleden

Aan mijn appartement is een verluchtingskoker met alle afloopleidingen in van de appartementen.  Ik wil in die koker,  waar nog veel ruimte over is, een extra geïsoleerde schouwburg steken voor een pelletkachel. Mag ik dit doen of mag dit niet?

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
4 jaren geleden

Je moet hiertoe toelating krijgen van de VME.  Mogelijks is de schouw ook hinderlijk voor het dakappartement.  k Zou zelf geen zin hebben om met zakken pallets te sleuren ....

Als je die pelletkachel wil installeren met de bedoeling je af te koppelen van een gemeenschappelijke verwarming dan zal je van een kale reis terugkomen.  Je bijdrage aan onderhoud/vernieuwing blijft doorlopen.  Enkel de energiecompnent verlaagt mogelijks als warmtetellers gebruikt worden.  

0
jpdiverke
jpdiverke
1 8 Verbouwer
4 jaren geleden

bovendien zal de de verluchtingskoker qua afmetingen berekend zijn in functie van ventilatiecapaciteit, zal dus verkleinen door extra buis en bijgevolge niet uit te sluiten dat in geval van ventilatieproblemen men jou aansprakelijk stelt.

0
Marc285
Marc285
0 4 Verbouwer
4 jaren geleden

Er wordt nu met elektrische radiators verwarmd. Als bijverwarming is een pelletkachel vee goedkoper. In het gebouw is geen gemeenschappelijk verwarming voorzien. Ook is er geen gas aanwezig.  In de bestaande verluchtingskoker staan de 2 centrale afvoerleidingen van de badkamers en ook de verluchting van de badkamers komt daar in uit. De koker is 40X40cm groot en de beide afvoerleidingen zijn 100mm diameter. Daar ik op het technisch verdiep zit zal er maar een tweetal meter buis geplaatst moeten worden ook diameter 100mm. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Op 25 januari 2025 gaat bouwbeurs Wonen van start. De Nekkerhal in Mechelen is dan dé plek voor iedereen die op zoek is naar bouwinformatie en inspiratie.

Lees meer

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever waakt erover dat jouw (ver)bouwproject aan de EPB-regelgeving voldoet. Wat behoort er tot zijn takenpakket en hoeveel bedraagt de prijs?

Lees meer

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Bespaar tot 50% op bouwkosten met zelfbouwpakketten van Swipe Zelfbouw en Easykit. Ontdek hoe je kosten bespaart en kwaliteit garandeert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag