13

Thermowood ayous krijgt zwarte vlekken / schimmel

bouwheer
bouwheer
#Ramen en deuren · 4 jaren geleden

Bijgebouw afgewerkt met thermowood ayous vertoont na ongeveer 6 maanden tal van zwarte spikkels / schimmel.

Thermowood ayous wordt nogthans gepromoot als evenwaardig aan hardhout.

De bekleding is verticaal geplaatst met een voeg van 7 mm tussen elke lat en hierachter een luchtspouw.

Na grondige opzoekingen kan ik geen gelijkaardige problemen met deze 'houtsoort' terugvinden.

Waar kan het probleem liggen?

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/66085/img20210218174059-1-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=8c773c84a621f5d708b76f6a7328a7d9https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/66085/img20210218174126-2.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=e55940a595413089f014243a35855e96

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
4 jaren geleden

Ayous is GEEN hardhout maar zachthout. Tropisch dat wel maar zeker niet vergelijkbaar met de tropische hardhout soorten. 

De spikkels die u ziet kunnen dus oftewel pineholes zijn ( invlieggaatjes van insecten maar door de verhitting zijn die al lang dood) of dit kunnen ook schimmels zijn omdat je zit met een zachte nerf. 

0
DirkH
DirkH
4 102 Andere particulier
4 jaren geleden

Wat zegt de firma die het plaatste?

0
bouwheer
bouwheer
0 2 Andere professioneel
4 jaren geleden

De houthandel trekt er zich niets van aan.

Hun antwoord: 'behandel het hout en het probleem is opgelost'

Omdat ik na veel zoekwerk geen gelijkaardige problemen kan terugvinden, kijk ik in de richting van de thermische behandeling. Of zijn er andere punten waar het misgelopen kan zijn?

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
4 jaren geleden

--

0
DirkH
DirkH
4 102 Andere particulier
4 jaren geleden

Je kan er daarna ook nanodry op zetten, dan wordt het waterafstotend.

0
bouwheer
bouwheer
0 2 Andere professioneel
4 jaren geleden

Het hout is intussen gereinigd met een woodcleaner van Rubio. Alle gistschimmels zoals hierboven vermeld zijn weg, TOP!

Nu wachten we op droger weer om het hout glad te schuren en de beschermlaag aan te brengen.

CONCLUSIE: THERMOWOOD AYOUS IS NIET GESCHIKT ALS ALTERNATIEF VAN TROPISCH HARDHOUT.

Jammer dat het zo gepromoot wordt.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
4 jaren geleden

Bedankt om deze ervaring te delen.

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
4 jaren geleden

--

0
idw
idw
0 1 Andere particulier
3 jaren geleden

Graag wil ik reageren op bovenstaande omdat hier heel wat fouten gemeld worden. Ayous is een Afrikaanse tropische loofhoutsoort (= hardhout) met een zwakke resistentie tegen houtrot. Daarom gaat men deze houtsoort thermisch modificeren (net zoals men doet bij grenen en vuren, beiden naaldhout = zachthout) zodat de resistentie tegen houtrot vergelijkbaar wordt met deze van bv. padoek. Thermische modificatie verandert de chemische samenstelling van het hout: lignine en cellulose worden afgebroken. Hierbij komen suikers vrij die naar het oppervlak migreren. Deze suikers zijn de voedingsstoffen voor de oppervlakteschimmels en blauwschimmels. Bij hoge relatieve vochtigheid gaan deze oppervlakteschimmels floreren op het oppervlak (eerste millimeters) van het thermisch behandeld hout. Omdat thermisch gemodificeerd Ayous licht van kleur is, vallen deze schimmels erg op. 

Oppervlakteschimmels vormen een deel van het vergrijzingsproces. Na verloop van tijd zal de groei minder opvallend zijn omdat de schimmelvorming opgaat in het grijs van het hout. Het is een kwestie van geduld. 

Het afschuren van het hout kan soelaas brengen. Sowieso schuur je de schimmels weg en indien grondig geschuurd (lees tot op enkele mm) is ook de suikerrijke laag weggenomen. Je kan fungicide aanbrengen wat de schimmelvorming tegengaat in het begin van het vergrijzingsproces. Hoogswaarschijnlijk spoelt het fungicide uit waarna weer schimmel szullen groeien maar minder opvallen omdat het vergrijzingsproces al gevorderd is. Oppervlaktebehandelingen zoals waterafstotend maken gaan mijns inziens uitstel van het proces geven. Na verloop van tijd zal een product als nanodry ook verweren (door UV en regen), maar omdat de suikers in tussentijd niet uitgespoeld zijn, gaan schimmels alsnog groeien. 

Tropisch loofhout zoals een padoek heeft uit zichzelf extractieven die een schimmelwerende functie hebben, vandaar ook de betere natuurlijke duurzaamheid. Niettemin groeien ook hier schimmels op het hout maar zijn deze minder opvallend.

Thermowood Ayous is dus wél geschikt als gevelbekleding, alleen verloopt het vergrijzingsproces niet egaal. 

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
3 jaren geleden

Hoe mooi je de namen ook kan noemen ... het blijft zachthout en niet te vergelijken met echt hardhout.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Download gratis onze gids over ramen en deuren

Download gratis onze gids over ramen en deuren

Alles wat je moet weten over energiezuinig, veilig en esthetisch buitenschrijnwerk. Inclusief handige checklists voor de perfecte keuze!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hoe onderhoud je je raamprofielen?

Hoe onderhoud je je raamprofielen?

Benieuwd welk type raamprofiel het makkelijkst te onderhouden is? We zetten de onderhoudsvereisten van pvc, hout en aluminium voor je op een rij.

Lees meer

Driedubbel glas in je ramen voor optimale isolatie en meer wooncomfort

Driedubbel glas in je ramen voor optimale isolatie en meer wooncomfort

Je woning energiezuinig maken en je wooncomfort verhogen met driedubbel glas in je ramen? Ontdek meer over de voor- en nadelen, de prijs en premies.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: hoe vermijd je bij grote raampartijen te veel licht en oververhitting?

Vraag aan de lichtexpert: hoe vermijd je bij grote raampartijen te veel licht en oververhitting?

Vermijd oververhitting in huis. Ontdek hoe je met de tips van lichtexpert Joël Sels de warmte buiten en het licht binnen houdt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag