Wat verbruikt meer 230v of 12v - zelfde hoeveelheid watt

4

Wat verbruikt meer 230v of 12v - zelfde hoeveelheid watt

WillemIsNieuw
WillemIsNieuw
#Elektriciteit · 4 jaren geleden

Hallo,

Ik heb een campertje uit 1990 met inbouw koelkastje (absorptie) die op 12v en op 230v kan. Beide keren neemt het verwarmingselement ongeveer 130 watt. Wanneer ik watt=Volt*ampere doe, zou het betekenen dat bij 12v het ongeveer 11 ampere verbruikt (klopt wel wat het internet zegt) en bij 230v ongeveer 0.5a. Klopt dit? lijkt mij niet logisch dat het koelkastje 20x zoveel stroom ampere verbruikt op 12v.

Verder zit er een 150 amp accu in. Dit zou betekenen bij maximaal 50% ontladen dat de batterij leeg is bij 12v na ongeveer 6-7 uur en dat bij 230v het 100+ uur zou kunnen zijn.

In mijn ogen zou het dan logischer zijn om een omvormer (85% efficient) te gebruiken van 12v naar 230v zodat het veel minder stroom verbruikt. Daarnaast is een 12v koelkast 600-1000 euro en een 230v rond de 200 euro.

Bekijk ik het verkeerd? 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/66144/image0-1.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=c7a00332f16564d76aa1e74d2f0dca46

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
4 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Je moet duidelijk je basiskennis electriciteit wat bijspijkeren ;-)

Bij resistieve belasting geldt: Watt = spanning maal stroom.  Bij hoge spanning dus kleine stroom en omgekeerd:  11A bij 12 V en ong 0,5 A bij 220V

Een absorptiekoelkast is uiterst energieinefficient:  bij stilstand m op de leefaccu laten draaien is dodelijk voor uw accu:  zoals je zelf uitrekende is het na 6-7 uur gedaan voor de accu.  Met een omvormer is de duurtijd nog korter wegens de omvormerverliezen: om 0,5A op 220V te maken is zo n 12-13A op 12V nodig.  Dus gas gebruiken of aan de paal.

Zelf heb ik een Weaco compressorschuif van 30l die op de leefaccu (van zo n 300 Ah) draait.  Voorts een zonnepaneel die bij zonnig weer het etmaalverbruik van zo n 30 Ah opwekt. 

0
WillemIsNieuw
WillemIsNieuw
0 1 Andere particulier
4 jaren geleden

Hallo Kris, 

Bedankt voor je reactie. Ben net begonnen aan alles dus nog redelijk nieuw (maar moet ergens beginnen)

@omvormer: Zoals ik je comment lees had ik wel gelijk qua ampere verbruik: 230v = 0.5a en bij 12v = 11/12a. Waar ik inderdaad geen rekening mee had gehouden (lees groentje) is dat de omvormer natuurlijk van die 12v, 230v gaat maken dus daar zou ik niks mee opschieten + het energie verlies van de omvormer.

@paal+gas: Omdat we altijd op campings of camperplaatsen staan heb ik de camper bijna altijd aan een laadpaal (ijs aan de binnenkant van het koelkastje). Alleen onder het rijden of als we iets bezichtigen niet (stad/natuur/etc..) en wordt het heel snel warm in het koelkastje. We drukken altijd op de knop om te schakelen naar 12v en 230v en zetten het koelkastje een paar standen lager. Hier zoek ik een oplossing voor dat ook tijdens het rijden of een paar uurtjes de stad in het koelkastje zou werken op de batterij (is trouwens de leefaccu). Gas is eigenlijk geen optie want dan krijg ik de vriendin niet meer mee.

@Zonnepaneel: Hier zit ik ook over na te denken om 1 zonnepaneel te doen, om het verlies wat te beperken.

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
4 jaren geleden

Verbruik is in kWh, niet in ampère !

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Digitale meter voor iedereen tegen 2029: meer over de werking en besparingsmogelijkheden

Digitale meter voor iedereen tegen 2029: meer over de werking en besparingsmogelijkheden

Ontdek hoe een digitale meter werkt, hoe hij inzicht geeft in je verbruik en hoe je je digitale meter slim kan maken om energie te besparen.

Lees meer

Wat doe je bij een stroompanne: dit stappenplan helpt je verder

Wat doe je bij een stroompanne: dit stappenplan helpt je verder

Hoe ontstaan stroompannes en wat moet je doen als er een stroompanne is? Volg ons handige stappenplan.

Lees meer

Een wachtbuis plaatsen: zo voorzie je gemakkelijk elektriciteit en andere nutsvoorzieningen in je tuin

Een wachtbuis plaatsen: zo voorzie je gemakkelijk elektriciteit en andere nutsvoorzieningen in je tuin

Wil je later nog tuinverlichting aanleggen zonder grote graafwerken? Ontdek hoe je in de ruwbouwfase al een wachtbuis voor elektriciteit plaatst.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag