5

Her-schilderen panelen sectionele garagepoort

ReinhildeD
ReinhildeD
#Bouwpartners · 4 jaren geleden

Ik krijg (onder garantie) nieuwe panelen voor mijn sectionele garagepoort in de originele kleur. Als ik deze in een andere kleur wil laten herspuiten kost dit 700 euro, dus ik wil deze graag zelf her-schilderen.

- Ik vraag me nu af, of het zelf her-schilderen goed houd (hoelang?): de leverancier zegt dat dit snel terug zal afbladderen ...

- Verder vraag ik mij af of het beter is om de panelen

"voor" de installatie te her-schilderen /

of dat het geen verschil maakt met het schilderen "na" montage?

Ik lees graag of iemand hier ervaring mee heeft?

Dank bij voorbaat voor de feedback!

Alle reacties

0
Freddyvelo
Freddyvelo
0 15 Andere particulier
4 jaren geleden

Ik heb al verschillende keren panelen van garagepoorten herschilderd. Iedere keer met produkten van colora merk boss.

Mijn eerste geschilderde poort is nu 6 jaar geleden gedaan en ziet er nog heel mooi uit. De laatste poort, (begin 2021) 2de hands gekocht. De losse panelen geschilderd en de poort geplaatst bij mijn zoon. Als nieuw.

Goede kwaliteit, niet de goedkoopste en de ral kleuren zijn zeer nauwkeurig.

Eerst afwrijven, dan een primer en daarna 2 eindlagen.

Iedere keer prachtig resultaat en ik ben geen schilder maar doe wel wat de verkoper mij gezegd heeft.

Ik haal wel de rubbers weg die je daarna gemakkelijk kan terugplaatsen.

Zou het iedereen aanbevelen om het zelf te doen.

0
Jos 777
Jos 777
1 54 Verbouwer
4 jaren geleden

Thanks Freddy, goed om te weten .

0
ReinhildeD
ReinhildeD
0 1 Andere particulier
4 jaren geleden

Danjewel Freddy,

Ik maak me wel wat zorgen om die rubbers ...

- Ik krijg dus "nieuwe" panelen. Ik vraag me af als ik die rubbers daar afhaal (ik weet trouwens niet of die er al op zitten - of dat ze er die bij de montage opzetten), of ik die dan even mooi sluitend er terug op kan zetten? 

- Heb jij eventueel nog ervaring met een extra eindlaag om "verkleuring door de zon" wat tegen te gaan?

- Ik vraag me ook af, of de panelen die rechtreeks gebakken uit de fabriek komen - in vgl. met de panelen die overschilder, "even lang" mooi en goed zullen blijven?

Groetjes, Reinhilde

0
Freddyvelo
Freddyvelo
0 15 Andere particulier
4 jaren geleden

Indien je het niet zie zitten om de rubbers er af te nemen kan je ze ook afplakken. Heb ik ook al gedaan indien de poort gemonteerd is.

Als de panelen los zijn is het gemakkelijk om de rubbers weg te nemen en terug te plaatsen.

Mijn eerste poort die ik gedaan heb, is dezelfde kleur of het houtwerk van het huis, geschilderd 6 jaar geleden en er is nog geen verschil. Is wel met kwaliteitsverf gedaan en op de manier zoals het moet. 

Eerst de panelen afwrijven, doe ik met een schuurspons meegekocht bij colora. Goed afwassen, grondlaag opzetten, terug licht schuren en afwassen, 1ste afwerkingslaag, terug licht schuren en afwassen, 2de afwerkingslaag en zo doe ik het. 

De poort glanst nog mooi, wel was ik mijn poort af met autoshampoo met wax. Is rap gedaan terwijl je je auto wast.

Wat betreft de glans van nieuwe poorten is er ook veel verschil in kwaliteit. Je moet maar eens rondlopen in een wijk en naar de poorten kijken. Kwaliteit kost geld en als je het zelf doet koop dan goede verf en luister wat de handelaar je zegt.

Inien je het niet zie zitten kan je de panelen naar een carrosseriebedrijf dragen en ze daar laten herspuiten.

Veel succes. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Ga gratis naar Wonen 2025 en doe inspiratie op

Ga gratis naar Wonen 2025 en doe inspiratie op

Op 22 november 2025 gaat Wonen van start. De Nekkerhal in Mechelen is dan dé plek voor (ver)bouwers. Dankzij Livios mag je gratis naar de beurs.

Lees meer

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Bespaar tot 50% op bouwkosten met zelfbouwpakketten van Swipe Zelfbouw en Easykit. Ontdek hoe je kosten bespaart en kwaliteit garandeert.

Lees meer

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever waakt erover dat jouw (ver)bouwproject aan de EPB-regelgeving voldoet. Wat behoort er tot zijn takenpakket en hoeveel bedraagt de prijs?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag