4

Recht van opstal appartementen

Toon me
Toon me
#Regelgeving · 4 jaren geleden

Ik ben eigenaar van een handelspand met bovenliggend appartement.

nu doet de mogelijkheid zich voor het aanliggend pand te kopen.

het idee speelt om dit bij te kopen om vervolgens naar een projectontwikkelaar te stappen om hier samen een appartementsgebouwen te realiseren .

Dit zal gebeuren doormiddel van recht van opstal . Heeft iemand hier al ervaring in? Hoe word dit juist berekend wat de verdeling is als de appartementen verkocht worden?

Ook is het me onduidelijk hoeveel ik juist kan/ mag betalen voor het aanliggend pand.

denk dat dit wat duidelijker te bepalen is als ik wat meer weet over de werking van het recht van opstal.

alvast bedankt !

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
4 jaren geleden

Daar bestaat geen regel voor. Jij zal met die projectontwikkelaar moeten onderhandelen wat jij krijgt bij verkoop, welk bedrag, welke en aantal appartementen of beide. Je zal ook moeten onderhandelen wie welke kosten moet betalen, BTW, notariskosten, registratierechten, aansluitkosten, EPB, keuring etc. Hoeveel jij betaalt voor dat aanliggende pand is in theorie van geen betekenis, behalve dan dat hoe meer je betaalt hoe lager je winst is, er zit immers een grens op de verkoopprijs van die nieuwe appartementen. Kan zelfs zijn dat je verlies maakt als de aankoopprijs te hoog is en/of het aantal appartementen dat de gemeente vergunt te laag is. Die projectontwikkelaar wil immers ook nog winst maken. Het is dus zeker geen garantie dat dit meer opbrengt dan gewoon jouw pand verkopen zoals het nu is. Als je bv jouw pand zou verkopen en daar 400.000€ zou voor krijgen en voor dat recht van opstal krijg je 2 appartementen van die projectontwikkelaar met een waarde van 200.000€ waarop je zelf de BTW nog moet betalen de aankoop van dit aanliggende pand moet aftrekken en mogelijk belasting op meerwaarde uit de verkoop indien van toepassing, wat is dan de toegevoegde waarde van dit recht op opstal?

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
4 jaren geleden

Wolfijzers en schietgeweren liggen op de loer. De opstalhouder zal naderhand proberen  toch nog van de overeengekomen prijs af te pingelen. Mogelijkheden voldoende: de bouwwerken kunnen niet starten zolang het merendeel niet definitief verkocht is - er zitten allerlei opschortende voorwaarden in de verkoopvoorwaarden  om de opstalhouder veilig te stellen. Zolang geen definitieve verkoop, geen centen voor de eigenaar van de bouwgrond. En geen start van de bouwwerken. 

Dus zeker de nodige clausules voorzien dat u uw plannen veilig stelt zoals bindende uiterste start en einde bouwwerken en dat uw bouwgrond u niet voor een habbekrats wordt ontfutseld. Bespreek het zeker met uw notaris.

0
M D
M D
1 15 Andere particulier
4 jaren geleden

Inderdaad?, zie voorgaande opmerkingen,

de munitie ligt klaar om alle mogelijke doelen te gebruiken.

Uw eigen pand verkopen aan de door u gewenste prijs is de enige zekerheid.

Ofwel project in eigen beheer nemen.

Dat met bekwame rechtlijnige notaris,architect en aannemer.

In deze branche mag men ook niet eerlijker zijn dan nodig,

om nog een verdienste te mogen innen.

Uitwringen is het code woord in dat wereldje van projecten.

Zowel in oppervlakte als in prijs.

Rendement niet te voorspellen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat verandert er vanaf 1 juli?

Wat verandert er vanaf 1 juli?

Vanaf juli veranderen de renovatiepremies, kan je makkelijker energieleveranciers vergelijken en is de gasketel duurder. Alle wijzigingen op een rij.

Lees meer

EPC-labelpremie stijgt vanaf 2025: beter renoveren wordt meer beloond

EPC-labelpremie stijgt vanaf 2025: beter renoveren wordt meer beloond

De EPC-labelpremie stijgt in 2025, vooral voor lagere inkomens. Renoveren ze tot label A, dan ontvangen ze tot 2.000 euro extra.

Lees meer

Verlaagde btw op sloop en heropbouw niet voor 1 juli

Verlaagde btw op sloop en heropbouw niet voor 1 juli

De geplande btw-verlaging naar 6% voor sloop en heropbouw staat on hold. De oppositie heeft de stemming woensdag in de Kamer geblokkeerd.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag