Houtskeletbouw Buitenmuur wordt buiten geïsoleerd - Binnen nog isoleren?

Dit topic is afgesloten door de moderator. Je kan dus geen reacties meer plaatsen.

68

Houtskeletbouw Buitenmuur wordt buiten geïsoleerd - Binnen nog isoleren?

SamDeGraeve
SamDeGraeve
#Isolatie · 4 jaren geleden

Hi,

Wij zijn een houtskelethuis aan het verbouwen. De Buitengevel wordt langs de buitenkant nog geïsoleerd met 10cm isolatie. Graag wil ik de muren ook langs de binnenkant isoleren, maar kan dit leiden tot condensvorming en vochtproblemen.

Wordt dit eigenlijk aangeraden? Dienen we extra voorzieningen te nemen en welke isolatie wordt best gebruikt. Muurdikte 10-12 cm.

Alavst bedankt voor jullie feedback.

Met vriendelijke groet,

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
4 jaren geleden

Je zou eerst moeten beschrijven hoe de muuropbouw nu is , uit welke materialen die bestaat, en welke isolatie met welke afwerking je langs buiten had gepland.

0
Art
Art
6 121 Andere professioneel
4 jaren geleden

hoe is de huidige opbouw en met wat en hoe zou je willen extra isoleren?

0
SamDeGraeve
SamDeGraeve
0 3 Verbouwer
4 jaren geleden

De Buitenmuur is enkel een plaat nu waar volgende isolatie tegenaan wordt aangebracht.

Op cement gebaseerd lijm

2. EPS isolatiepanelen met een dikte van 10cm

3. Op cement gebaseerd lijm

4. Glass fiber mesh

ALvast bedankt,

0
Art
Art
6 121 Andere professioneel
4 jaren geleden

dit is géén opbouw van een fabrikant hé, maar een eigen "idee", juist?

wat precies is die "plaat"?

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

Als je een zo goed mogelijk advies verlangt dan zou je toch de gehele opbouw van de muur moeten doorgeven.

Van binnen naar buiten dus en met de juiste vermelding van de aard der materialen. Met "een plaat" zijn we niets.

0
SamDeGraeve
SamDeGraeve
0 3 Verbouwer
4 jaren geleden

Binnen: Gyproc - OSB 18mm - vrije ruimte (10-12 cm) die we dus als dan niet extra bij isoleren - "plaat" lijkt mij  nog een asbest plaat (ik heb niet de juiste samenstelling) van +/- 30mm en dan de nieuwe opbouw zoals bovenbeschreven. Dat is geen eigen idee maar het voorstel zoals ontvangen door een fabrikant. Hierbij extra informatie over de EPS isolatieplaten

- DIKTE: 10CM

- LAMBDA: 0,031

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

Waarschijnlijk is dat dan een cementvezelplaat (Eterspan) van Eternit, vroeger wellicht asbesthoudend. Het is wel een dampopen plaat wat een voordeel is.

De binnenafwerking met osb en gyproc is dampdichter te beschouwen als de buitenafwerking en dus zie ik niet in waarom je die tussenruimte van 10 tot 12 cm niet zou isoleren.

Ik zou het doen, dat gaat zeker de moeite lonen want die 10 cm EPS is redelijk minimaal.

0
SamDeGraeve
SamDeGraeve
0 3 Verbouwer
4 jaren geleden

Bedankt voor jullie reacties!

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
4 jaren geleden

De Buitenmuur is enkel een plaat nu waar volgende isolatie tegenaan wordt aangebracht.

Op cement gebaseerd lijm

2. EPS isolatiepanelen met een dikte van 10cm

3. Op cement gebaseerd lijm

4. Glass fiber mesh

Dat is een dampremmende opbouw met beperkte isolatiedikte waarbij de cementachtige lijm nog veel vocht gaat vasthouden... Aan de buitenzijde komt er dan waarschijnlijk nog een acryl-achtige gevelverf die ook weer extra dampremmend werkt...

Dan nog aan de binnenzijde bij-isoleren is vragen om problemen tenzij je de binnenzijde dampremmend afwerkt maar dan moet je weer permanent gaan ventileren.

Waarvoor gaat die constructie dienen? Bijgebouw in de tuin? Want met die 10 cm EPS voldoe je niet aan de EPB-wetgeving (Vlaanderen)...

Heb je geen alternatieve voorstellen voor de wandopbouw? Bijv. houtvezelisolatie-platen... kan je ook bepleisteren.

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

Voor de zekerheid kan je nog navragen of die lijm wel degelijk dampopen genoeg is. 

Trouwens, ventileren doe je sowieso best permanent. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Download gratis onze gids voor isolatie

Download gratis onze gids voor isolatie

Ontdek hoe je jouw woning warm, comfortabel en duurzaam maakt. Inclusief handige checklists voor een probleemloze isolatieklus!

Download nu gratis jouw isolatiegids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag