Houtskeletbouw Buitenmuur wordt buiten geïsoleerd - Binnen nog isoleren?

Dit topic is afgesloten door de moderator. Je kan dus geen reacties meer plaatsen.

68

Houtskeletbouw Buitenmuur wordt buiten geïsoleerd - Binnen nog isoleren?

SamDeGraeve
SamDeGraeve
#Isolatie · 4 jaren geleden

Hi,

Wij zijn een houtskelethuis aan het verbouwen. De Buitengevel wordt langs de buitenkant nog geïsoleerd met 10cm isolatie. Graag wil ik de muren ook langs de binnenkant isoleren, maar kan dit leiden tot condensvorming en vochtproblemen.

Wordt dit eigenlijk aangeraden? Dienen we extra voorzieningen te nemen en welke isolatie wordt best gebruikt. Muurdikte 10-12 cm.

Alavst bedankt voor jullie feedback.

Met vriendelijke groet,

Alle reacties

0
dhaesebart
dhaesebart
5 50 Andere professioneel
4 jaren geleden

Hallo Sam , 

de reacties van Charel en Art zijn zeker en vast goeie ideeën , maar vermits je met een bestaande houtskelet aan de slag gaat , kan je de overweging maken om je volledige renovatie ook circulair en CO2 positief te maken door gebruik te maken van natuurlijke materialen als bv kalkhennep of houtwol . 

Voordelen zijn vooral dat je niet alleen goed isoleert tegen de kou in de winter , maar ook de hitte véél langer buitenhoudt in de zomer , en dat je binnenklimaat ( luchtvochtigheid , temperatuur) constant wordt .

Ik kan je eventueel wat meer uitleg hierover geven als je wil , en het beste is inderdaad om ter plaatse te kijken wat de huidige toestand is , en van daaruit verder bekijken wat de mogelijkheden zijn ... zoals de anderen reeds hebben aangehaald . 

Ik hoor of lees wel of ik iets kan bijdragen , OK? Groeten , bart@exie.be 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/66384/winterwarm-zomerfris---canadry-2020-002.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=c73e9bb4ab53b59bfc02da21757cf5bc
0
Art
Art
6 121 Andere professioneel
4 jaren geleden

Waarschijnlijk is dat dan een cementvezelplaat (Eterspan) van Eternit, vroeger wellicht asbesthoudend. Het is wel een dampopen plaat wat een voordeel is.

De binnenafwerking met osb en gyproc is dampdichter te beschouwen als de buitenafwerking en dus zie ik niet in waarom je die tussenruimte van 10 tot 12 cm niet zou isoleren.

Ik zou het doen, dat gaat zeker de moeite lonen want die 10 cm EPS is redelijk minimaal.

Wat een onzin. 
Een HSB is per definitie een dampopen constructie die altijd kantje boord is, hygroscopisch gezien. 
Daarom dat er technisch verplichte aanwezigheid is van een geventileerde spouw en mechanische ventilatie binnen. 

je kan een HSB nooit van buiten (en ook niet van binnen) uitbreiden met isolatie. Dat is hygrisch onmogelijk. 
en ondertussen zou je toch al moeten weten dat elke geventileerde spouw (wat er dus is) maakt dat je nooit isolatie kunt toevoegen aan de buitenkant wegens het ontstaan van die valse spouw. 
Dat zijn toch basics!

0
Art
Art
4 jaren geleden

Binnen: Gyproc - OSB 18mm - vrije ruimte (10-12 cm) die we dus als dan niet extra bij isoleren - "plaat" lijkt mij  nog een asbest plaat (ik heb niet de juiste samenstelling) van +/- 30mm en dan de nieuwe opbouw zoals bovenbeschreven. Dat is geen eigen idee maar het voorstel zoals ontvangen door een fabrikant. Hierbij extra informatie over de EPS isolatieplaten

- DIKTE: 10CM

- LAMBDA: 0,031

Dat was toch niet de originele samenstelling van je HSB?

waar (en wat voor soort) zit de originele isolatie en was er geen parement aanwezig?

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
4 jaren geleden

Waarschijnlijk is dat dan een cementvezelplaat (Eterspan) van Eternit, vroeger wellicht asbesthoudend. Het is wel een dampopen plaat wat een voordeel is.

De binnenafwerking met osb en gyproc is dampdichter te beschouwen als de buitenafwerking en dus zie ik niet in waarom je die tussenruimte van 10 tot 12 cm niet zou isoleren.

Ik zou het doen, dat gaat zeker de moeite lonen want die 10 cm EPS is redelijk minimaal.

Wat een onzin. 
Een HSB is per definitie een dampopen constructie die altijd kantje boord is, hygroscopisch gezien. 
Daarom dat er technisch verplichte aanwezigheid is van een geventileerde spouw en mechanische ventilatie binnen. 

je kan een HSB nooit van buiten (en ook niet van binnen) uitbreiden met isolatie. Dat is hygrisch onmogelijk. 
en ondertussen zou je toch al moeten weten dat elke geventileerde spouw (wat er dus is) maakt dat je nooit isolatie kunt toevoegen aan de buitenkant wegens het ontstaan van die valse spouw. 
Dat zijn toch basics!

Art, je moet er eens mee ophouden om wat een ander zegt dadelijk als onzin te bestempelen. 

In tegenstelling tot wat jij hier zegt is een geventileerde spouw technisch gezien helemaal niet nodig bij een hsb zoals hier beschreven !

Ook een mechanisch ventilatiesysteem is bij een hsb niet meer nodig dan bij gelijk welke andere woning !

En ik zou niet weten waarom men een hsb niet met isolatie zou kunnen uitbreiden. Natuurlijk kan dat en in dit geval is dat zelfs aan te raden !

0
Art
Art
4 jaren geleden

Wat een onzin. 

Dat zijn toch basics!

Art, je moet er eens mee ophouden om wat een ander zegt dadelijk als onzin te bestempelen. 

In tegenstelling tot wat jij hier zegt is een geventileerde spouw technisch gezien helemaal niet nodig bij een hsb zoals hier beschreven !

Ook een mechanisch ventilatiesysteem is bij een hsb niet meer nodig dan bij gelijk welke andere woning !

En ik zou niet weten waarom men een hsb niet met isolatie zou kunnen uitbreiden. Natuurlijk kan dat en in dit geval is dat zelfs aan te raden !

Als je niet weet wat de hygrische voorwaarden zijn om een HSB te plaatsen zou je beter zwijgen. 
lees nog een goed wat ik geschreven heb en probeer het ook eens te begrijpen. 
HET ZIJN VOORWAARDEN DIE ELKE ARCHITECT MOET NALEVEN. 
dat je die dingen niet weet weten we ondertussen allemaal, maar stop dan eens met te doen alsof een ander niets weet of zijn beroep niet kent!

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

Art zou je dan uw drie stellingen eens willen uitleggen ? We leren hier graag iets bij.

1) waarom is er volgens jouw altijd een geventileerde spouw nodig bij een houtskeletbouw ?  

2) waarom zou er specifiek bij een houtskeletbouw een mechanisch ventilatiesysteem nodig zijn ?

3) waarom zou je de isolatie bij een bestaande houtskeletbouw niet kunnen uitbreiden ?

Waar kunnen we die door architecten na te leven voorwaarden hierover nalezen ?

Als je dit nu zou kunnen verklaren, liefst zonder in beledigingen te hervallen, kunnen we er misschien als volwasen mensen verder over van gedachten wisselen zodat er misschien nog iets te leren valt uit de discussie.

0
Art
Art
4 jaren geleden

Art zou je dan uw drie stellingen eens willen uitleggen ? We leren hier graag iets bij.

1) waarom is er volgens jouw altijd een geventileerde spouw nodig bij een houtskeletbouw ?  

2) waarom zou er specifiek bij een houtskeletbouw een mechanisch ventilatiesysteem nodig zijn ?

3) waarom zou je de isolatie bij een bestaande houtskeletbouw niet kunnen uitbreiden ?

Waar kunnen we die door architecten na te leven voorwaarden hierover nalezen ?

Als je dit nu zou kunnen verklaren, liefst zonder in beledigingen te hervallen, kunnen we er misschien als volwasen mensen verder over van gedachten wisselen zodat er misschien nog iets te leren valt uit de discussie.

Charel,

Velen hebben jou al heel vaak info bezorgd, gaande van wtcb docs, regelgeving, studies, enz maar je doet niets eens de moeite om ze te lezen. Je zegt dat trouwens ook dat je geen studies of docs hoeft te lezen want je weet het toch (beter). 
zoals altijd ga je het op de man spelen en zeg je "waarom is er volgens JOU".. 

er is helemaal niets volgens 'MIJ', wel volgens het wtcb en bouwfysica in het algemeen. 
dus ofwel neem je dat aan bij gebrek aan enige kennis ter zake, ofwel zoek je het op. 
mocht je die moeite gedaan hebben, dan zou je lezen dat een geventileerde spouw een conditio sine qua non is. 
elke archi zal dat respecteren, dat is eigen een HSB. En vaak is dat niet eens voldoende en moet er binnen ook mech. ventilatie zijn. 
en blijkbaar weet je ook niet wat een valse spouw is en dat je dan alle isolatie (ook bij epb studie) niet moogt inrekenen die aan de 'buitenkant' van die spouw ligt.  

ik moet hard lachen als je zegt"dan kunnen wij er ook nog iets van leren". 
je hebt al zo vaak aangetoond dat je nul feelings hebt met wetenschap noch informatie en nog nooit heb je ook maar iets aanvaard van een ander. (Ook nu weer niet!)

dus: zoek het op of zwijg want je stort menig bouwer in een ramp met je onzinnige uitspraken. 
(Weet je nu al of de RV stijgt of daalt als de temperatuur stijgt? En of het vocht is dat condenseert of "lucht"?)

🤣🤣🤣🤣🤣

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

Art, ik vroeg u nochtans beleefd om te antwoorden zonder beledigingen.

Antwoorden heb je niet gegeven maar beledigingen des te meer. Spijtig want ik vroeg het niet voor mij maar voor iedereen die er misschien iets uit had kunnen leren, in de eerste plaats de topic starter.

Soit.

0
Art
Art
4 jaren geleden

Art, ik vroeg u nochtans beleefd om te antwoorden zonder beledigingen.

Antwoorden heb je niet gegeven maar beledigingen des te meer. Spijtig want ik vroeg het niet voor mij maar voor iedereen die er misschien iets uit had kunnen leren, in de eerste plaats de topic starter.

Soit.

Kun jij niet lezen ofzo?

het antwoord is al meerdere keren gegeven. 
Je verwart niet kunnen lezen met niet gegeven. 
en waarom zoek je het niet op?
bang voor de waarheid?

waarom antwoord je niet op vraag of de rv nu stijgt of daalt bij hogere temperaturen?

of ben je vergeten dat je op andere fora bij hoog en laag beweert dat de rv stijgt bij hogere temperatuur en dat het geen vocht is dat condenseert maar 'lucht"???

besef je wel hoe belachelijk die uitspraken van je zijn?

en moeten wij nu echt uitleggen aan jou wat een valse spouw is en wat dat doet met isolatie?

echt???

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

Neen art, je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op uw drie beweringen. Die zijn nochtans van belang in dit topic op dit forum. Als je iets beweert dan mag er toch minstens naar een verklaring hierover gevraagd worden zonder hiervoor beledigd te moeten worden niet ?

Je hoeft er geen valse spouwen (?) of topics over andere onderwerpen en uit een ander forum bij te sleuren. Daar schieten we hier niets mee op !

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Download gratis onze gids voor isolatie

Download gratis onze gids voor isolatie

Ontdek hoe je jouw woning warm, comfortabel en duurzaam maakt. Inclusief handige checklists voor een probleemloze isolatieklus!

Download nu gratis jouw isolatiegids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Tot maar liefst een derde van de warmte in je woning gaat verloren via je dak. Het loont dus zeker de moeite om te investeren in (extra) dakisolatie.

Lees meer

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Je energieverbruik verlagen doe je met muurisolatie. Ontdek meer over de materialen, voor- en nadelen van binnen- en buitenmuurisolatie en de prijs.

Lees meer

Dakisolatie: hoe een plat dak na-isoleren?

Dakisolatie: hoe een plat dak na-isoleren?

Om een plat dak na te isoleren, ga je best langs de buitenkant te werk. Dat kan via een warm dak of omgekeerd dak. Beiden hebben hun voor- en nadelen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag