Kijk art, ik heb TS om duidelijkheid gevraagd over de muuropbouw en dit was het antwoord:
Binnen: Gyproc - OSB 18mm - vrije ruimte (10-12 cm) die we dus als dan niet extra bij isoleren - "plaat" lijkt mij nog een asbest plaat (ik heb niet de juiste samenstelling) van +/- 30mm en dan de nieuwe opbouw zoals bovenbeschreven
Dus dan begrijp ik hieruit: binnenafwerking gyproc op een osb plaat die op een leeg houtskelet is bevestigd terwijl aan de buitenkant van dat skelet een plaat (eterspan ?) is bevestigd als buitenofwerking. Hierop zou de buitenisolatie worden gelijmd en wellicht hierop crépi daar is nog geen duidelijkheid over.
Tenzij je de lege compartimenten in het houtskelet als een spouw zou willen beschouwen kan ik uit die uitleg niet concluderen dat er een (valse) spouw zou zijn. Indien ik de genoemde opbouw verkeerd interpreteer dan moet Ts mij maar verbeteren. Hij is de enige hier dat het juist weet.
En verder lijkt het mij logisch, zelfs wenselijk dat je die lege compartimenten met isolatie vult. Er is dan ook geen sprake meer van een spouw of van wat je een spouw zou kunnen noemen. Het is trouwens meestal de bedoeling van een houtskeletbouw dat die tussenruimtes volledig met isolatie worden gevuld.
Hier heb je inderdaad al vaak gezegd dat men voor een houtskelet voorschrijft dat daar een geventileerde spouw bij moet voorzien worden maar het is niet omdat jij dat denkt dat het daarom altijd en overal waar is. Wellicht heb je zulke opbouw met geventileerde spouw ergens beschreven gezien waar er ook nog een gevelafwerking in baksteen of houten beplanking was voorzien, maar je mag niet de fout maken om dat dan maar te veralgemenen naar alle gebouwen in houtskelet. Zo zal bijvoorbeeld bij houtskeletwoningen die met crépi zijn afgewerkt, en zo zijn de meesten, er nooit een spouw worden voorzien wegens totaal nutteloos.
Maar zelfs al zou hier nog een bakteengevel of beplanking met bijhorende spouw gemaakt worden, dan nog is er geen enkel beletsel om de compartimenten van het skelet volledig te vullen met isolatie, integendeel, dat is daarvoor bedoeld.
Dus ja, bijisoleren kan probleemloos, een spouw hoeft niet, en een ventilatiesysteem staat los van het feit of men met houtskelet dan wel op een traditionele manier bouwt.
Dat is mijn mening die gestoeld is op ervaring en scholing. Als jij er anders over denkt, so be it, maar je hoeft me omwille van mijn oprechte mening niet meer te beledigen.
gewoon grappig hoe je naast de kwestie blijft leuteren.
en als expertisebureaus en bouwfysici je er op wijzen dat er zoiets bestaat als regelgeving en bouwfysische wetmatigheden, dan ga jij steevast mensen verwijten 'dat ze ergens iets gelezen hebben'.
wel, mss moet jij eens iets lezen want je weet duidelijk nog steeds niet wat een valse spouw is en wat dat doet met isolatie.
je begrijpt ook niet dat TS die spouw gaat opsluiten tss 2 isolatiepaketten en dat dit bouwfysisch nooit mag (en al zeker niet voor een HSB)
We weten wel dat je nooit iets gaat lezen en het vertikt om wetenschap te aanvaarden (zoals dat de Rv daalt ipv te stijgen bij hogere temperaturen en het vocht is dat condenseert en geen lucht zoals jij maar blijft beweren), maar dat wilt niet zeggen dat anderen hun beroep niet kennen.
dus hou maar op met je zogezegde ervaring, want iemand die niet eens weet wat RV is of straling of condensatie, kan natuurlijk ook niets zeggen over een HSB en het hygrische karakter ervan en de daaruit volgende bouwfysische gevolgen en voorschriften.
want dan zou je weten dat een HSB altijd een geventileerde spouw moet hebben icm een voorzetsand of parement.
en dan zou je ook moeten snappen dat als TS zijn HSB langs beide kanten gaat opsluiten met een dampdicht isolatiepakket je een enorm probleem gaat krijgen.
je hebt pijnlijk duidelijk gemaakt dat je niet weet wat een valse spouw is, wat de verplichte uitvoering van een HSB inhoudt, wat het hygrische karakter is van een HSB is en wat er gebeurt met isolatie die aan de warme kant een spouw heeft.
je vergelijking met crepi gaat ook helemaal niet op: ook daar toon je dat je niet weet wat de dampopenheid is van crepi en hoe een parement zich gedraagt bij regenbelasting.
Je zoekt best eens op wat de functie is van een parement, hoe de regenbelasting van een parement is, de invloed ervan op de spouw en aldus het probleem met een HSB.
en zoek dan ook eens op hoe crepi bouwfysisch werkt en probeer dan die 2 eens te vergelijken.
je zegt altijd dat door iets uit te leggen, anderen (behalve jij natuurlijk) iets kunnen bijleren.
wel, ik nodig je uit om dat eens goed te lezen en proberen te snappen.
en natuurlijk zal je antwoord zijn dat je dat niet hoeft op te zoeken want dat je dat allemaal wel weet.
niet dus.