Zouden we bij de les kunnen blijven art ?
- nergens was hier sprake van een ventilatiespouw
-als ik zeg dat er niets mis is met de compartimenten (de open ruimtes) in een houtskelet op te vullen of isolatie langs binnen uit te breiden, dan moet je daar niet uit verstaan dat ik ventilatiespouwen zou opvullen, dat is iets heel anders en die zijn hier ook niet aanwezig. Open ruimtes (compartimenten) in een houtskeletbouw zijn bedoeld om te vullen met isolatie.
- er hoeft niks mis te zijn met het bijisoleren zowel langs buiten als langs binnen. Het is dus helemaal niet zo dat je een houtskeletgebouw niet van extra isolatie moogt voorzien.
-ik zat niet te smeken om het over een parament met bijhorende spouw te spreken, dat is hier immers niet aan de orde ! Hier betreft het een andere situatie !
Mijn vraag om uitleg betreft uw controversiele stellingen over wat volgens jou zou moeten en wat niet zou mogen bij een hsb en dus ook in deze situatie.
Dus over uw stelling dat je in een houtskeletbouw altijd een ventilatiespouw moet voorzien, dat je daar nooit mag bijisoleren en dat je daar altijd een mechanisch ventilatiesysteem moet voorzien.
Die drie dingen kloppen gewoon niet en je weet het anders zou je zo niet rond de pot blijven draaien met het aanhalen van hoe langer hoe meer niet ter zake doende dingen.
En neen, ondanks uw verdachtmakingen wil ik het hier met jou niet hebben over relatieve vochtigheid of over uw zogenaamde koudestraling (nu krijgen we dat weer !) . Ik bijf dus "neuten" dat dit niet in dit topic thuishoort.
Wat niet wil zeggen dat indien je de behoefte blijft voelen ik daarover niet met jou en iedereen die hierin geinterresseerd is van gedachten wil wisselen. Graag zelfs, als dat dan OP EEN FATSOENLIJKE MANIER EN ZONDER EEN STROOM AAN BELEDIGINGEN kan gebeuren.
1) Je weet dus nog altijd niet dat een hsb een dampopen systeem is dat je niet kunt opsluiten met een eps isolatiepakket
2) je weet dus ook niet dat elke spouw (maakt toch niet uit of het een ventilatiespouw is of gewoon een slecht gevuld compartiment of in casu een lege hsb zoals hier) aan de warme kant van een isolatie (in casu de door TS bijgeplaatste eps) maakt dat de isolatie niet kan werken (en dus in epb zelfs niet mag ingegeven worden)
3) aansluitend op punt 1 , kan je nooit een extra isolatie bij een hsb zetten omdat je met een grote hoeveelheid opgenomen vocht zit door de houtconstructie die slechts door verplichte aanwezigheden van een ventilatiespouw (en dus ook open stootvoegen in het geval van een parement) en interne ventilatie onder controle kunnen zijn.
4) mocht je ook maar iets weten van bouwfysica (of enige ervaring bij een expertisebureau) dan zou je weten dat HSB-huizen daar erg onder lijden
5) gezien je niet weet wat Rv is noch condensatie is het duidelijk dat je hier best zwijgt want je stort TS in een regelrechte bouw ramp.
6) het is niet omdat jij de info die enkele mensen hier gegeven hebben niet snapt, dat je kan zeggen dat we rond de pot draaien. We hebben hier met handen en voeten uitgelegd waarom de vraag van TS niet kan: als jij dat niet snapt is dat enkel jouw probleem, niet dat van een ander.
dus stop maar met te zeggen dat er niet uitbundig is uitgelegd waarom het niet kan: jij wilt het gewoon niet snappen (wat we op andere fora ook zien).
7) kijk maar eens naar de TV van het wtcb: mss dat je het dan aanvaardt??
(je antwoord zal zijn :'ik hoef dat niet op te zoeken want ik heb geen tijd, of ik weet dat uit ervaring of blablablabla '.