Houtskeletbouw Buitenmuur wordt buiten geïsoleerd - Binnen nog isoleren?

Dit topic is afgesloten door de moderator. Je kan dus geen reacties meer plaatsen.

68

Houtskeletbouw Buitenmuur wordt buiten geïsoleerd - Binnen nog isoleren?

SamDeGraeve
SamDeGraeve
#Isolatie · 4 jaren geleden

Hi,

Wij zijn een houtskelethuis aan het verbouwen. De Buitengevel wordt langs de buitenkant nog geïsoleerd met 10cm isolatie. Graag wil ik de muren ook langs de binnenkant isoleren, maar kan dit leiden tot condensvorming en vochtproblemen.

Wordt dit eigenlijk aangeraden? Dienen we extra voorzieningen te nemen en welke isolatie wordt best gebruikt. Muurdikte 10-12 cm.

Alavst bedankt voor jullie feedback.

Met vriendelijke groet,

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
4 jaren geleden

Moesten hierover verplicht te halen waardes bestaan, wat ik betwijfel, dan zou het voor velen misschien een hulp zijn als je die even zou doorgeven.

Tot zolang hou ik het bij de grootte-orde van dampdichter aan de binnenkant naar meer dampopen aan de buitenkant.

En zoals ik al zei , een architect schrijft de te gebruiken materialen voor die voor elk gebouw en elke situatie en elke bouwheer anders kunnen zijn. 

Maar goed, ik ben al content dat nu tenminste het misverstand over verplichte ventilatiespouw en onmogelijkheid om bij te isoleren blijkbaar van de baan is.

0
Art
Art
6 121 Andere professioneel
4 jaren geleden

Charel,

tis niet omdat jij weigert de realiteit en de wetenschap te erkennen, dat een ventilatiespouw niet noodzakelijk zou zijn. net zozeer als dat je geen eps kunt plaatsen aan de buitenkant van een reeds bestaande hsb, want dan zou je weten wat dampopen en dampdicht betekent. Het feit dat je daar niet over piept bewijst nogmaals dat je niet weet dat een eps met lijm op basis van cement aan de buitenkant dampremmender werkt dan de reeds voorziene afwerking bij TS. Dus je respecteert niet eens je eigen leuze:"meer dampopen buiten dan binnen".

het is bijzonder grappig te lezen dat jij naar de winkel gaat en vraagt achter :"voor mij een dampdichter materiaal aan de binnenkant en eentje wat minder voor aan de buitenkant."

en neen, bouwfysica is niet anders per bouwheer, noch per situatie, noch per gebouw.

dat zijn wetmatigheden waaraan elke architect zich dient te houden.

en als je enige ervaring had, dan zo je weten dat alle studieburelen en architecten die bezig zijn met hsb, veel vaker dampopen werken aan de binnenkant dan dampdicht(er).

maar ja, zonder ervaring noch kennis kan je dat natuurlijk niet weten.

soit, je weigert opnieuw de realiteit en de wetenschap te aanvaarden, dat is niets nieuws onder de zon, meer woorden ga ik er alvast niet aan vuilmaken want compleet zinloos.

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

Geen gevolg op de vraag om even die volgens jou verplichte waardes door te geven.

Dat snap ik natuurlijk want ze bestaan namelijk niet, net zoals ik al een paar keer heb gezegd.

Uw verwijt naar mij toe dat ik ze niet zou kennen was dus onterecht, je kan ze zelf immers ook niet vinden.

Het zou u sieren om dat nu gewoon toe te geven. Maar neen, nu vind je het plots nodig om mij dan maar van iets anders te beschuldigen, namelijk dat ik de realiteit en de wetenschap zou weigeren te aanvaarden ? Weer een loze op niets slaande beschuldiging ! 

Ik vraag me eerlijk af art, wat de bedoeling is van die voortdurende onterechte beledigingen en beschuldigingen.

Kunnen wij nu echt niet op een fatsoenlijke manier van gedachten wisselen ?

0
Art
Art
4 jaren geleden

doe niet onnozel.

als je denkt dat ik het voor de zoveelste keer ga uitleggen, dan ben je mis:  jij bent degene die zegt dat hij HSB ontwerpt.

als je fatsoenlijk wilt praten: leg dan uit hoeveel de Sd waarde moet zijn, minstens hoe je die berekent?

in welke grootte-orde?

ik zal je helpen: 0,05m? 0,2m? 1m? 3m? 10m? 30m?100? 300m?

of ga je ook nog beweren dat de diffusieweerstand van materialen niet gekend is?

(oh, sorry, dat is een term die je niet kent natuurlijk)

zei je net niet dat een archi dat dan wel berekent ? hoe zou ie dat dan toch doen als er volgens jou geen waardes bestaan?

wat is de minimale equivalente luchtlaagdikte aan de  binnenkant als de buitenkant 0,5m is?

is dat dampopen of dampdicht? want ik moet straks naar de bouwhandel en volgens jou moet ik dampopen zijn aan de buitenkant, maar de handel vraagt mij een Sd waarde...

moet je dan bij een HSB een variabel scherm gebruiken of net niet? 

of helemaal geen scherm?

en hoeveel vocht komt er dan jaarlijks in en uit de houtfractie van een HSB? 

cumuleert het, of vermindert het? en wat ga je doen als het cumuleert?

hoeveel gram vocht mag er in een hsb komen, per jaar, per m2 om uit de gevaren-zone te blijven?

(ben wel benieuwd hoe jij dat ga berekenen als je niet eens weet dat de RV daalt als de temperatuur stijgt: zie je andere topics)

en als jij een hsb ontwerpt, met een parement, ga je dan een geventileerde spouw zetten? of een matig geventileerde?

of een niet-geventileerde spouw?

en wat moet ik dan doen met de stootvoegen in dat parement? moeten die er dan wel zijn of niet?

oh, je kent alleen hsb met crepi?

ook goed: wat is de minimale en maximale Sd waarde aan de binnenkant als ik een eps zet met siliconenpleister? 

hoe ga je er voor zorgen dat ik die dampdichtheid aan de binnenkant bekom?

verandert er iets als ik dan een minerale pleister zet?

en moet die verlijming dan volvlaks gebeuren? of met een W? of enkel aan de rand?

wat bepaalt trouwens de dampdichtheid van een etics met een HSB? de hsb? de eps? de lijm? de pleister?

dat moet jij toch allemaal van buiten weten als je zoveel HSB's ontwerpt??

aangezien je een zinnige discussie wilt, verwachten we dat je minstens op enkele vragen concreet antwoordt!

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

"er bestaan zeer duidelijke richtlijnen aan wat de Sd waarde moet beantwoorden bij een HSB. 
het feit dat je niet eens de grootte-orde kent , zegt voldoende. 
stellen dat er geen richtlijnen zijn of zelfs exacte getallen is zo mogelijks nog grover."

Dit was uw vorige verwijt en als ik dan beleefd vraag of jij die richtlijnen en exacte getallen dan kunt doorgeven dan komt er vervolgens niets (logisch) maar krijg ik prompt weer totaal andere verwijten te horen.

Begrijp je art , dat het zo een beetje onzinnig wordt om met jou verder te communiceren ? Wat ik ook zeg, hoeveel tijd en ernst ik er ook aan spendeer, beledigingen  zullen mijn deel zijn en steeds zal je weer met andere dingen afkomen.

Voor uw eigen goed: probeer wat redelijker en verdraagzamer te zijn, daar verdien je meer respect mee dan met deze gefrustreerde manier van reageren die zo herkenbaar is en waarbij de afloop weer redelijk voorspelbaar is.

Ik ga me hier dus niet meer op sleeptouw laten nemen want ik kan hier met de beste wil van de wereld geen fatsoenlijk einde meer aan knopen. Ik vrees dat anderen dat zullen moeten doen.

Amen.

0
Art
Art
4 jaren geleden

Charel,

jij bent degene die zegt dat hij hsb ontwerpt:dus ofwel is dat zo en kan je antwoorden, ofwel is dat niet zo en ga je rond de pot blijven draaien.

ik ken het antwoord ja, dat is ons beroep.

de vraag is echter aan jou gesteld daar jij zegt ervaring te hebben en te weten hoe dat (niet) moet.

je moet de vraag niet terugkaatsen hé! (al is dat jouw klassieke manier om niet te moeten antwoorden op iets dat je niet weet)

je hebt in deze nog niets, maar werkelijk niets concreet gegeven!

geef ons iets! toon dat je er iets van weet!

al is het maar de simpele uitleg waarom de RV stijgt (zoals je op fora beweert) als de temperatuur stijgt.

iets charel!

IETS !

bewijs wat je zegt!

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

Ik voel niet de noodzaak om me tegenover jou te bewijzen art ! Net zoals ik niet de noodzaak voel om me tegenover jou te verantwoorden voor uitspraken die ik niet heb gedaan of die jij wellicht verkeerd hebt geinterpreteerd.

Als je mij niet gelooft dan is dat maar zo.

Voilà, hier heb je iets :)

0
Art
Art
4 jaren geleden

Je moet dat natuurlijk niet voor mij doen, wel voor TS tegen wie je gezegd hebt dat het geen probleem is. 
onderbouw je antwoord eens naar de vraagsteller aub. 
je hebt toch geantwoord omdat je weet waarom dat geen probleem is?

dan kan dat toch niet moeilijk zijn om even uit te leggen?

vind je nou zelf niet dat je heel erg rond de pot draait en nog geen enkel, hoe minimaal ook, antwoord gegeven hebt??

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

Voor het geval de TS er nog nood aan moest hebben zal ik hem nog graag verder helpen. Het is niet aan jou om mij daartoe aan te sporen. Het is ook niet aan jou om mijn bijdrages te beoordelen.

0
Art
Art
4 jaren geleden

Ik zal je alvast niet tegenhouden hoor!

trouwens, als het niet aan mij is om jou aan te sporen, waarom permitteer jij je dan om mij aan te sporen om alles aan jou uit te leggen en dingen die simpel zijn te gaan bewijzen??

is het dan ook niet zo dat jij dan ook mijn bijdrages niet dient te beoordelen??

we zijn nu zoveel reacties verder en je hebt nog niet 1 concreet advies of bewijs of antwoord gegeven, zelfs niet nadat ik je zoveel hints en cijfers gegeven heb. 
vind je dat niet heel erg pijnlijk ?

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Wil je je energierekening verlagen? Laat je woning isoleren door vakmensen uit de buurt. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Wil je weten langs waar je woning het meeste warmte verliest? Een thermoscan brengt het snel en makkelijk in beeld. Zo werkt het.

Lees meer

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis aanpakken kan op verschillende manieren, afhankelijk van je budget en specifieke behoeften. We lijsten voor jou 5 oplossingen op.

Lees meer

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

Je vloer isoleren: waar loopt het typisch mis en waar let je beter extra voor op? Tien boosdoeners!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag