doe niet onnozel.
als je denkt dat ik het voor de zoveelste keer ga uitleggen, dan ben je mis: jij bent degene die zegt dat hij HSB ontwerpt.
als je fatsoenlijk wilt praten: leg dan uit hoeveel de Sd waarde moet zijn, minstens hoe je die berekent?
in welke grootte-orde?
ik zal je helpen: 0,05m? 0,2m? 1m? 3m? 10m? 30m?100? 300m?
of ga je ook nog beweren dat de diffusieweerstand van materialen niet gekend is?
(oh, sorry, dat is een term die je niet kent natuurlijk)
zei je net niet dat een archi dat dan wel berekent ? hoe zou ie dat dan toch doen als er volgens jou geen waardes bestaan?
wat is de minimale equivalente luchtlaagdikte aan de binnenkant als de buitenkant 0,5m is?
is dat dampopen of dampdicht? want ik moet straks naar de bouwhandel en volgens jou moet ik dampopen zijn aan de buitenkant, maar de handel vraagt mij een Sd waarde...
moet je dan bij een HSB een variabel scherm gebruiken of net niet?
of helemaal geen scherm?
en hoeveel vocht komt er dan jaarlijks in en uit de houtfractie van een HSB?
cumuleert het, of vermindert het? en wat ga je doen als het cumuleert?
hoeveel gram vocht mag er in een hsb komen, per jaar, per m2 om uit de gevaren-zone te blijven?
(ben wel benieuwd hoe jij dat ga berekenen als je niet eens weet dat de RV daalt als de temperatuur stijgt: zie je andere topics)
en als jij een hsb ontwerpt, met een parement, ga je dan een geventileerde spouw zetten? of een matig geventileerde?
of een niet-geventileerde spouw?
en wat moet ik dan doen met de stootvoegen in dat parement? moeten die er dan wel zijn of niet?
oh, je kent alleen hsb met crepi?
ook goed: wat is de minimale en maximale Sd waarde aan de binnenkant als ik een eps zet met siliconenpleister?
hoe ga je er voor zorgen dat ik die dampdichtheid aan de binnenkant bekom?
verandert er iets als ik dan een minerale pleister zet?
en moet die verlijming dan volvlaks gebeuren? of met een W? of enkel aan de rand?
wat bepaalt trouwens de dampdichtheid van een etics met een HSB? de hsb? de eps? de lijm? de pleister?
dat moet jij toch allemaal van buiten weten als je zoveel HSB's ontwerpt??
aangezien je een zinnige discussie wilt, verwachten we dat je minstens op enkele vragen concreet antwoordt!