Discussie foutief geplaatste zink dakgoot

3

Discussie foutief geplaatste zink dakgoot

MeAndConstruction
MeAndConstruction
#Dak · 4 jaren geleden

Een dakwerker heeft nieuwe zink in de dakgoten geplaatst, deze zink komt niet ver genoeg onder de laatste rij dakpannen. Dit kan zorgen voor waterinsijpeling.

Dit is pas 2 jaar na plaatsing ontdekt, ik heb de aannemer hiervan op de hoogte gebracht, maar die weigert nu om te komen kijken, laat staan het op te lossen.

Dit was zijn reactie:

---

Een onderdak wordt geplaatst tot onder de zink waardoor er geen insijpelend hemelwater kan zijn.

Wanneer het onderdak niet aanwezig is , of wanneer het onderdak niet laag genoeg geplaatst is, moet de firma aangeschreven worden die het dak indertijd heeft gelegd. Wij hebben dezelfde afmetingen van de zink genomen als degene die bestaand was.

Met deze sluiten wij de conversatie.

---

Het is volgens mij toch zijn plicht om de zink correct te plaatsen, ongeacht hoe die daarvoor geplaatst was?

Alvast bedankt voor jullie input.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/66352/2021-03-23-182937-photos-1.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=5c9d9bc6e37b0998c8ed7ca27f2644fd

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
4 jaren geleden

Tja.  De enige resterende manier om gelijk te krijgen is een peperdure lang aanslepende rechtszaak waarbij winnen absoluut niet zeker is.  Vrederechter zal een expert aanstellen - door u voor te schieten - om te analyseren of waterinsijpeling mogelijk is bij de huidige plaatsing.  Op foto zie ik een onderdak die mogelijks insijpeling tegenhoudt. 

Blijf dus best pragmatisch:  als je vreest dat de te lage zink waterinsijpeling kan veroorzaken dan neem je de onderste rij pannen er effe af, brengt een loodslab aan (of van die zelfklevende band) en plaats dan de pannen terug.  Da s een werkje van een paar uren.  Neem voor een dakwerker een halve dag.  Mogelijks een kost voor een stelling als t te hoog is. 

Gelijk hebben is een.  Gelijk krijgen helaas soms meer dan twee

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
4 jaren geleden

Voilà, ik hou ook van zulke pragmatische oplossingen. Zeker als je dat pas na twee jaar merkt en er eigenljik nog nooit schade is geweest.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een plat dak plaatsen of renoveren? Ontdek meer over de mogelijkheden

Een plat dak plaatsen of renoveren? Ontdek meer over de mogelijkheden

Een plat dak voor een strakke uitstraling? Ontdek de beste opbouw, isolatie en type dakafdichting en onze tips voor renovatie en extra daglicht.

Lees meer

Onderhoud plat dak: zo vermijd je deze veelvoorkomende problemen

Onderhoud plat dak: zo vermijd je deze veelvoorkomende problemen

Een plat dak heeft een regelmatig onderhoud nodig. Door je dak te inspecteren, merk je plas- of blaasvorming en lekken op tijd op. Hierop moet je letten.

Lees meer

Sandwichpanelen voor je dak: isolatie en afwerking in één

Sandwichpanelen voor je dak: isolatie en afwerking in één

Sandwichpanelen zijn een goede keuze als je snel een waterdicht en geïsoleerd dak wil. Ontdek meer over de voordelen, prijs, plaatsing en onderhoud.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag