15

Gemetselde kelder oplappen

BartV14
BartV14
#Fundering · 4 jaren geleden

Beste,

Wij hebben een stadswoning gekocht met bouwjaar 1910.

De kelder is aan een opknapbeurt toe. De muren zijn ooit gewit met verf of andere. In de binnenmuren is deze min of meer intact, op de buitenmuren is het een afbrokkelende kalkachtige structuur.

Er heeft normaal nooit water in de kelder gestaan maar zijn wel vochtige plekken te zien in de winter.

Hoe kunnen we de muren best aanpakken, sommige spreken over epoxyverven, anderen zweren bij dampopen kalkverf, in de handel zelfs acrylverf etc...

Kan de vloer met egalise gelijkgemaakt, deze is momenteel gemetseld maar niet helemaal effen.

Alvast bedankt!

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/66434/image002-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=3178a39318167a022aed40359262ca81

Alle reacties

0
BartV14
BartV14
0 5 Verbouwer
4 jaren geleden

Charel en Keon,

Bedankt voor jullie advies. Ik lees wel dat de ene luchtkalk en de andere een hydraatkalk met zandmengsel aanraad. Van mijn chemielessen herinner ik me dat de ene bind door CO2 uit de lucht te onttrekken en de andere door hydraatvorming met water, maar dan stopt het dan ook 😀.

Charel, mag dat zand gewoon wit rivierzand zijn? Kwestie dat het wel wit van kleur blijft.

Kan het kwaad als ik het ene kies over het ander of is er een 'veilige' optie waar ik niet veel mis mee kan doen?

Wat zouden jullie met de gemetselde vloer doen? Kalk gaat hier niet lang meegaan of ben ik hier verkeerd?

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
4 jaren geleden

--

0
BartV14
BartV14
0 5 Verbouwer
4 jaren geleden

Top, bedankt voor jullie toelichtingen!

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
4 jaren geleden

De meeste zekerheid heb je uiteraard met hydraulische kalk omdat die vochtbestendiger is en dat is net wat je in een kelder zoals hier nodig hebt toch ?

Luchtkalk heeft dan weer het voordeel het veel gemakkelijker verkrijgbaar is, elke dhz heeft het wellicht in zijn gamma. Je zou het kunnen proberen om dan eventueel, zoals Keon al aanhaalde, bij problemen alsnog een laag met hydraulische kalk te gebruiken. Maar waarom zou je dubbel werk riskeren als het ook in één keer en met dezelfde moeite en kostprijs goed kan. Witte hydraulische kalk kan je eventueel bij een gewone bouwhandel bestellen (wellicht niet in stock) of je kan het afhalen bij een ecologische bouwhandel zoals bijvoorbeeld Ecomat, daar heeft men dat normaal altijd in voorraad.

In uw geval zou ik dus geen trasskalk nemen omwille van de cementkleur maar wel een witte hydraulische kalk gemengd met wit rivierzand. Ideaal !

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag