isolatieplaten op cementpleister plaatsen bij isolatie buitenmuur

15

isolatieplaten op cementpleister plaatsen bij isolatie buitenmuur

thomasPP
thomasPP
#Isolatie · 4 jaren geleden

hallo, 

Ik woon in een oude hoeve met traditionele cementpleister afwerking. Nu zouden er een aantal muren moeten geisoleerd worden. Daarover een vraag. Is het ok van voor de cementpleister isolatieplaten te plaatsen en dan af te werken? Ik wou de cementpleister allemaal afkappen maar vroeg me af of het zo kan. Een lange muur achteraan bestaat ook maar uit 1 steen, gaat door de afkap van de pleister de stevigheid en draagkracht van de muur in gevaar komen?  

alvast bedankt!

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
4 jaren geleden

Beste,

Gaat het over isolatie en afwerking langs buiten of langs binnen ? 

0
thomasPP
thomasPP
0 6 Verbouwer
4 jaren geleden

langs buiten, nu muur en dan buiten cementpleister ertegen langs buiten, en dat zou langs buiten geisoleerd moeten worden.

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

Voor een massieve bakstenen muur die langs buiten met een cementmortel is bepleisterd is het een voordeel dat daar buitenisolatie op komt.

Moest je hem langs binnen isoleren dan zou je de cementlaag er beter afkappen, in dit geval dus niet nodig.

Je zegt dat de  muur slechts uit één steen bestaat, dan bedoel je een steen in de lengte, dus ongeveer 20 cm dik ?

0
thomasPP
thomasPP
0 6 Verbouwer
4 jaren geleden

ok dus ik kan gewoon op die cementmortel mijn buitenisolatie plaatsen dat is een grote werkbesparing. 

ivm de steen van de muur was dat een vergissing, is toch dubbel maar was te vervuild voor spouwmuurisolatie

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
4 jaren geleden

--

0
Art
Art
6 121 Andere professioneel
4 jaren geleden

Voor een massieve bakstenen muur die langs buiten met een cementmortel is bepleisterd is het een voordeel dat daar buitenisolatie op komt.

en leg eens uit waarom dat zo zou zijn?

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

Omdat een cementpleister sowieso al een probleem is wanneer die over een gehele buitenmuur is aangebracht. Het vocht, vanwaar het ook moge komen, kan er niet meer uit, verzamelt zich achter de pleisterlaag om in de winter bij vorst te bevriezen waardoor er in het begin kleine haarscheurtjes ontstaan in de pleister. Dit fenomeen kan jaar na jaar verergeren, kleine haarscheurtje worden barsten waardoor er ook regenwater kan doordringen enzovoort...

Het uiteindelijke resultaat is vaak te zien bij oudere cementpleisters op buitenmuren waar die met plakken van de muur kan vallen.

En dus: als je daarop een buitenisolatie met bijhorende afwerking op aanbrengt dan is die cementpleister op zijn minst al gevrijwaard van zulke gang van zaken en zal die dus geen schade meer ondervinden van de buitenomgeving.

0
thomasPP
thomasPP
0 6 Verbouwer
4 jaren geleden

denk dat het cement is, heb een stuk in azijn gelegd en enkel wat belletjes rond het stukje, geen bruiseffect.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/66756/img4482.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=f72686183f2c5400b091d86b66937c23https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/66756/img4483.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=9409c71c362b0c4902cc2985352c0445
0
thomasPP
thomasPP
0 6 Verbouwer
4 jaren geleden

heb op een aantal lagere muren de indruk dat het allemaal nog goed vastzit. Op de gevel zijn er grote losse stukken. 

Dan zou ik eigenlijk de vaste stukken kunnen overisoleren en dan de losse stukken eraf kappen maar dan moet ik waarschijnlijk de gaten die ontstaan zijn dan wel gaan opvullen, met wat doe ik dat dan het beste. 

Eigenlijk is de belangrijkste vraag en ook toekomstgericht, moet het eraf of niet. 

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
4 jaren geleden

...

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Wil je je energierekening verlagen? Laat je woning isoleren door vakmensen uit de buurt. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag