isolatieplaten op cementpleister plaatsen bij isolatie buitenmuur

15

isolatieplaten op cementpleister plaatsen bij isolatie buitenmuur

thomasPP
thomasPP
#Isolatie · 4 jaren geleden

hallo, 

Ik woon in een oude hoeve met traditionele cementpleister afwerking. Nu zouden er een aantal muren moeten geisoleerd worden. Daarover een vraag. Is het ok van voor de cementpleister isolatieplaten te plaatsen en dan af te werken? Ik wou de cementpleister allemaal afkappen maar vroeg me af of het zo kan. Een lange muur achteraan bestaat ook maar uit 1 steen, gaat door de afkap van de pleister de stevigheid en draagkracht van de muur in gevaar komen?  

alvast bedankt!

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
4 jaren geleden

Het is inderdaad zo goed als zeker een cementpleister. Men heeft hier een soort van Spaanse bezetting willen imiteren, een fantasietje waar men zich niet mee bezig hield toen men nog uitsluitend met kalkpleister werkte.

Je ziet hier duidelijk het nadeel van een cementpleister zoals ik het in mijn antwoord aan art heb beschreven.

Je ziet dat die begint te barsten en ook al begint los te komen van de ondergrond.

Als dat overal min of meer het geval is zou ik toch overwegen om alles er af te halen.

Ondertussen heb je laten weten dat er toch een spouw is, in dat geval kan de buitenisolatie minder effectief zijn en zou het wellicht beter zijn om (ook) de spouw, ondanks de vervuiling te laten injecteren met isolatie. Wat behelst die vervuiling eigenlijk ?

0
thomasPP
thomasPP
0 6 Verbouwer
4 jaren geleden

@charel bedankt voor uw gedetailleerde reactie. de basisvraag is dan al beantwoord, de pleister eraf halen. Ik heb 2 jaar geleden een bedrijf gevraagd voor spouwen te isoleren, ze hebben toen enkel 1 gevel gedaan tijdens de werken omdat ze rond raamwerk en voordeur te maken hadden met teveel puin waardoor het volgens hen niet effectief meer was. Heb toen ook enkel de gevel moeten betalen dus had daar vrede mee. meer weet ik ook niet. 

Ik dat jij het was die stelde om de spouw bovenaan af te sluiten, hoe doe ik dat? 

0
thomasPP
thomasPP
0 6 Verbouwer
4 jaren geleden

@keon jij ook bedankt voor je gedetailleerde reactie. ivm met uw puntjes die je aanhaalde:

Die cementpleister haal je best overal eraf. OK DAAR LIJKT IEDEREEN HET OVER EENS

Je spreekt van een oude hoeve... welk bouwjaar?  BEGIN 1940 DENK IK

Als die spouwmuur pas later is bijgezet, moet je ook kijken naar de muuraanzetten, zowel van de dragende muur als de gevelmuur... De dragende muur heeft misschien geen waterkering maar hoe zit het met de gevelmuur?
(Voorbeelden van waterkering: DPC, roofing, laag natuursteen,...). IK HEB HEEL DE OMTREK VAN HET HUIS LATEN INJECTEREN TEGEN VOCHT VOOR DE SPOUWISOLATIE IS UITGEVOERD DUS DAT ZOU IN ORDE MOETEN ZIJN.

Wil je alle muren gaan isoleren, dankan het interessant zijn om die bijgezette gevelmuur weer weg te nemen...
Hoe zou je de gevels na renovatie willen afwerken?

GEZIEN EEN BEPERKT BUDGET HEB IK BESLIST VAN DIY TE WERKEN VOOR DE BUITENISOLATIE, DUS DE PLEISTER ERAF HALEN, ISOLATIEPLATEN MET DAARBIJ PVC SIDINGS, DIT IS IETS DAT IK ZELF KAN DOEN EN PRIJS KWALITEIT DOENBAAR IS. DE MUREN ZIJN ALLEN NIET ZICHTBAAR OMDAT IK OP DE BOERENBUITEN WOON EN ER EEN GROTE WEI DIRECT AAN DE ACHTER EN ZIJKANT VAN HET HUIS GRENST. LATER ZOU IK DAN DE MUREN  IN DE VOORTUIN ANDERS AFWERKEN. 

Hoe is de verdiepingsvloer opgebouwd? Houten draagbalken? JA

Ik zie ook betonklinkers vlak naast de muren... dat is niet gunstig voor de vochtbelasting van uw muren...

Hoe zit het met de vloer (begane grond)... wat heb je daar liggen? Ga je dat ook aanpakken met uw renovatie? NEEN BINNEN IS ALLES IN ORDE

Algemeen last van vocht in huis? Niet vergeten dat er ook aardig wat vocht via de vloeren in huis kan komen... misschien moet je de funderingsmuren blootleggen om "maaivelddichtingspasta" te kunnen aanbrengen. NEEN GEEN VOCHT IN HUIS

Ken je kalkhennep? Zeer interessant product om bij te isoleren (zowel langs binnen als langs buiten toepasbaar). ZAL IK EENS BEKIJKEN, VOORLOPIG GA IK VOOR DE SIDINGS GEZIEN HET DIY

Hoe ver wens je te gaan met uw renovatie? Is er al een luchtdicht en geïsoleerd dak? HET DAK IS EEN VOLGENDE STAP MAAR DOOR HET GROTE OPPERVLAK 320M2 EEN ZEER KOSTELIJKE AFFAIRE. ZIT DAAR MET ONDERDAK DAT IK LATEN TESTEN HEB EN ASBEST BEVAT MAAR DE BASISSTRUCTUUR IS NOG DROOG EN IN ORDE DUS DAAR GA IK AFHALEN TOT OP ONDERDAK EN DAN HEROPBOUWEN MET NIEUWE TENGLATTEN EN PANLATTEN EN DAKPANNEN.

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
4 jaren geleden

--

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Wil je weten langs waar je woning het meeste warmte verliest? Een thermoscan brengt het snel en makkelijk in beeld. Zo werkt het.

Lees meer

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis aanpakken kan op verschillende manieren, afhankelijk van je budget en specifieke behoeften. We lijsten voor jou 5 oplossingen op.

Lees meer

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

Je vloer isoleren: waar loopt het typisch mis en waar let je beter extra voor op? Tien boosdoeners!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag