3

Arei

Ca rogna
Ca rogna
#Elektriciteit · 4 jaren geleden

Beste,

Ik heb enkel vragen die ik niet direct heb kunnen terugvinden in het forum.

Wij hebben besloten om airco te plaatsen.

1) Mag er een derde verdeelkastje bij geplaatst worden? Er was een kleine (oorspronkelijke ) en 6 j geleden een tweede grote bij geplaatst waarvan ondertussen alle circuits opgevuld zijn. Ben dus verplicht om een bijkomende verdeelkastje te plaatsen. Alles is indertijd goedgekeurd geweest.

De bedoeling is om een derde verdeelkastje bij te plaatsen om mijn geplande airco een apart circuit te geven.

2)Ik veronderstel dat ook hier best een differentieel van 300 mas 40A in geplaatst wordt?

3) hoeveel mm² om van verdeelkast tot verdeelkast te gaan? 10mm² ? Of mag het 6 mm² ?.

4) welke soort van kabel gebruik ik hier best? XVB of  XFVB ?  deze start binnen en gaat nadien het plat dak op. Welke van deze kabels moeten in een pvc buis geplaatst worden?

Bijkomende suggesties zijn uiteraard steeds welkom.

Alvast een dikke merci voor alle reacties.

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
4 jaren geleden· Bedankje ontvangen

1) Er bestaat geen beperking op het aantal verdeelkasten in het AREI. Plaats je die tegen de oude, dan wordt dit bovendien slechts als een enkele kast beschouwd. 

2) Ook dat is optioneel, niet noodzakelijk, zolang die maar achter de hoofdaardlekschakelaar hangt. Je moet daarin uiteraard wel een secundaire plaatsen van maximum 30mA plaatsen als daar een badkamer op aangesloten wordt en andere kringen die verplicht achter die 30mA moeten hangen. Voor enkel die airco bestaat die verplichting niet. 

3) Die moet in functie van de eerstvolgende hogerop gelegen afzekering. Als dat 20A is mag daar zelfs 2,5mm2 voor gebruikt worden. Een airco van 1,5kW/10A is immers al een  behoorlijke knaap. Is uiteraard soms handig om deze hoger te kiezen voor potentieel toekomstige uitbreidingen. 

4) XVB volstaat hier, is immers niet ondergronds. Geen verplichting om dit in een buis te plaatsen alhoewel dat uiteraard geen kwaad kan. 

Je kan dit simpeler oplossen door een bestaande automaat te vervangen door een smalle uitvoering. Er komt dan plaats vrij voor een bijkomende smalle voor de airco. Al die bijkomende kasten is ook niet alles.  

0
Ca rogna
Ca rogna
0 1 Verbouwer
4 jaren geleden

Beste RodeRidder,

Hartelijk dank voor uw antwoorden.

Uw suggestie om een bestaande automaat te vervangen door een smalle uitvoering is geniaal, het is  kost en tijdbesparend. Waarlijk een zeer waardevolle tip,waarvoor mijn welgemeende dank.

Nog een fijn weekend.

Ca Rogna.

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Alles wat je moet weten over elektriciteit in je woning: van plan tot keuring

Alles wat je moet weten over elektriciteit in je woning: van plan tot keuring

Elektriciteit leggen? Ontdek tips voor je elektriciteitsplan, aansluiting, keuring, keuze van leverancier en hoe je kan besparen op je verbruik.

Lees meer

Energieovernamedocument bij verhuis, verhuur, verkoop, scheiding of overlijden: dit moet je weten

Energieovernamedocument bij verhuis, verhuur, verkoop, scheiding of overlijden: dit moet je weten

Je energieleverancier inlichten bij verhuis, scheiding of overlijden? Ontdek hoe je de meterstanden doorgeeft met een energieovernamedocument.

Lees meer

Keuring van elektriciteit: alles over wettelijke eisen

Keuring van elektriciteit: alles over wettelijke eisen

Alles over de keuring van elektriciteit: wettelijke eisen, frequentie, kosten en waarom een elektrische keuring essentieel is voor je veiligheid.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag