Doorvoer vanuit garage / door betonvloer / langs kamer / naar zolder

3

Doorvoer vanuit garage / door betonvloer / langs kamer / naar zolder

Jospoll
Jospoll
#Elektriciteit · 4 jaren geleden

In onze woning (1991) wensen we leidingen te trekken vanuit de garage naar diverse kamers (elektriciteit zonnepanelen, warmtepomp, UTP). Om het centraal te kunnen doen zou ik graag een eenvoudige verticale koker (10 cm diam?) maken vanuit de garage (beton),  langs slaapkamer, naar de zolder (houten vloer).

+ Los van leidingen in de verdiepingsvloer: speciale zaken op te letten met gat boren in beton tussen 2 verdiepen, bv. stabiliteit / isolatie / ...?

+ De chappe is weggekapt tot op het beton. Kans dat er waterleidingen in beton gelegd zijn?

+ Hoe kan ik de "brug" eenvoudig maken, met PVC buis?

+ Ruwe boorzijde aan beton => hoe kan dit verzacht worden, bestaat er een mof hiervoor?

Txs!

Alle reacties

0
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium
12 356 Andere professioneel
3 jaren geleden

Dat weet ik natuurlijk niet maar ials er electrische leidingen in de vloer zitten wil zeggen in de chape .

Bij mij hier gaan alle electrische leiding  naar het plafond en bovenop de betonnen vloer liggen pvc buizen onder de chape.  Nergens een koppeling boven dus van de teller gaat dat naar wirwar van buizen naar de lokalen.

Kooudwater zit in de kruipkelder.

Als je een gat boort in beton zal je ijzer tegenkomen maar zolang je er geen kakafonie van gaten in maakt moet je niet panikeren.

Boren met een kernboormachine en een diament boor.

Als daar een pvc 100 wil doorkrijgen dient het gat iets groter dan 100 desnoods afwerken tegen vloer met mortel.

Opgelet kernboormachines staan gewoonlijk op een voet dus moet je nog een paar bouten   de machine vastzetten.

Ik heb zo vier 100 schuin geboord om de kruipkelder te verluchten. 1 langs elke zijde dus als de wind keert nog geen probleem. De 100 klemt een beetje maar dus ideaal.

0
Hans Staessens
Hans Staessens
1 29 Andere professioneel
3 jaren geleden

Beste Jospoll,

Ik doe het meestal zo. Bij een nieuwbouw laat ik de potten en balken leggen. Ik laat eentje weg en maak met MDF beton plaat een kleine bekisting en laat er voorzichtig rond betoneren. In sommige gevallen betoneer ik dit zelf al een stuk voor en zorg dat mijn ijzerwerk er goed blijft uitsteken zodat achteraf de betonmollen al het groffe werk meeneemt. Vooral in het midden van een gebouw probeer ik dit toe te passen. Is het een renovatie dat je aan het doen bent dan liggen de kaarten anders. Weet je niet goed waar je potten en balken liggen dan lijkt het mij het beste van je plaaster eerst van je plafond voorzichtig weg te nemen en te zien in welke richting je potten en balken liggen. Een pot mag je zonder problemen wegnemen een balk nooit anders zakt je structuur in. Als je betoneerd steeds schoren plaatsen onder de potten en balken ik zet er meestal een hele rij onder een houte keperbalk. Ook nooit geen betonbalken doorboren of in slijpen ook dit neemt de structuur van het gebouw weg.

Als je gewelven hebt is het ook aan te raden bij renovatie van eerst even te kijken in welke richting deze liggen vooralleer je gaat kappen of slijpen. Nooit volledig doorslijpen in zijn breedte anders stort de plafondof vloer in. ook niet vlak tegen de muur slijpen als het gewelf maar een aantal cm (meestal 5cm) op de muur ligt staat daar wel een zekere druk op. Meestal slijp ik van de 60cm een 20cm in het midden van het bewuste gewelf op het voorhand uit en maak ook hierrond een bekisting rond anders moet je achteraf een boor gaan huren of gevaarlijk beginnen slijpen of nog slechter kappen.

Dan leg ik mijn Elektro kabels en mijn waterleiding zoals hierboven al aangegeven op de chape. https://www.google.be/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fhangaar37.wordpress.com%2F2017%2F06%2F24%2Felektrische-installatie-alle-kabels-klaar-voor-de-pur-isolatie%2F&psig=AOvVaw3gpmJHxo0nZ4FDT4oW-uHZ&ust=1640077095036000&source=images&cd=vfe&ved=0CAsQjRxqFwoTCPDakreB8vQCFQAAAAAdAAAAABAG

Deze wordt ingepurt met PUR https://www.google.be/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.buildyourhome.be%2Fnl%2Faannemer%2Fpluimers-isolatie-belgie&psig=AOvVaw2F343_IhEHCwmC9oGX-r2G&ust=1640077001781000&source=images&cd=vfe&ved=0CAsQjRxqFwoTCJi4to2B8vQCFQAAAAAdAAAAABAJ

Thermische vloerisolatie | Chape, chapewerken, dekvloeren, vloerisolatie, bouwdrogers, verhuur bouwdrogers, pur-isolatie, vloermatten | Ivo Van Dooren

en daarboven wordt dan de Chape gelegd met een tegeltje of laminaat naar keuze.

Eerlijk gezegd gebruik ik nooit een PVC buis als doorvoer voor mijn kabels of waterleiding. Eerijk gezegd denk ik zelfs dat de scherpe PVC rand een groter snijdend effect zal hebben dan de beton. Een stukje isolatie zou misschien een betere optie zijn. Begrijp me niet verkeerd he ik gebruik wel degelijk 110 buizen als WC afvoer en ventilatie hoor maar als doorvoer, nee dat niet

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Alles wat je moet weten over elektriciteit in je woning: van plan tot keuring

Alles wat je moet weten over elektriciteit in je woning: van plan tot keuring

Elektriciteit leggen? Ontdek tips voor je elektriciteitsplan, aansluiting, keuring, keuze van leverancier en hoe je kan besparen op je verbruik.

Lees meer

Energieovernamedocument bij verhuis, verhuur, verkoop, scheiding of overlijden: dit moet je weten

Energieovernamedocument bij verhuis, verhuur, verkoop, scheiding of overlijden: dit moet je weten

Je energieleverancier inlichten bij verhuis, scheiding of overlijden? Ontdek hoe je de meterstanden doorgeeft met een energieovernamedocument.

Lees meer

Keuring van elektriciteit: alles over wettelijke eisen

Keuring van elektriciteit: alles over wettelijke eisen

Alles over de keuring van elektriciteit: wettelijke eisen, frequentie, kosten en waarom een elektrische keuring essentieel is voor je veiligheid.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag