17

Terras op hoogte tussen 3 stevige muren

BennyBracke
BennyBracke
#Voorbereidende werken · 4 jaren geleden

Hoi iedereen,

Zelf heb ik wel wat ervaring met verbouwen.

Voor mijn volgende project wil ik graag eerst aftoetsten:

Ik heb een grote tuin, wat vroeger een magazijn was (Nog voor mijn tijd). Het dak is er dus af, maar de muren zijn zeer dik. Door de hoge muren en de noordelijke oriëntatie van de tuin, heb ik op jaarbasis zeer weinig profijt van de zon. Daar wil ik nu op inspelen. De achterzijde van de tuin, op hoogte, ontvangt veel zon.

Voor tuin, zie foto.

Ik wil graag een draagvloer voor een tarras bouwen tussen de 2 zijmuren en de achtermuur, met volgende wensen:

- 4,75m tussen de 2 muren van de tuin;

- 3,75m zijkanten

- Op 2m hoogte

- Liefst zonder palen

- Voor een redelijke belasting (Tafel, stoelen, 8 personen, barbecue...)

Mijn vraag is 2-ledig:

- Met welk hout, staal of gecombineerd kan ik dit realiseren?

- Heeft er iemand referenties voor de constructie en de prijsbepaling?

Alle reacties zijn zeer welkom!

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/67211/foto-tuin-2.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=1ec50cef5a4487cb1d07eb243c4fb605

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
4 jaren geleden

Blijkbaar is die wetgeving dan toch niet zo duidelijk want ik lees andere dingen.

Onder de 40 m² zonder meldingsplicht of vergunning onder voorwaarden waaraan deze situatie volgens mij voldoet. Je hoeft daarvoor dus niet meer naar de stadsdiensten te lopen. Tenzij om u te vergewissen of er geen plaatselijke uitzonderingen zijn op de algemene regel.

Normaal zou je achteraan 1 m van de perceelsgrens moeten blijven, maar in het geval van een gemeenschappelijke muur op de scheiding (of een eigen muur) kan dat tot tegen de muren.

En wat die zichten betreft: Ik ga er van uit dat het klopt wat TS zegt, dat het terras op 2 meter komt en dat de omringende muren 4,4 m hoog zijn. Er is dus nog een hoogte boven het terras van 2,4 m. Daar gaat wellicht niemand overheen kunnen kijken.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
4 jaren geleden

Je vergist je : de maximum hoogte voor een bijgebouw is 3 meter. Maar hier krijgt het ' bijgebouw ' de functie van een dakterras en dan gelden er bijkomende strengere regels.

Of een muur nu gemeenschappelijk is of niet, is niet een vereiste om dichter dan 1 meter te bouwen. Het vergemakkelijkt het wel, maar kan nog steeds van toepassing zijn.

Ik zie links een muur die hoger is , en achteraan een muur die nog hoger is. 

Het gaat niet over de rechtstreekse zichten of er over heen kijken ,  maar de schuine zichten. En als we dan de reglementering bekijken dan moet er voor balkons en dakterrassen minimum 1 meter aangehouden worden. 

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

Laat ons niet vergeten waarom die vereenvoudigingen in de vergunnings en meldingsplichten zijn ontstaan.

Dat is bedoeld om niet langer een hoop gedoe om niks te hebben. Om uzelf en vooral de administratie niet langer te belasten met een hoop gedoe voor zaken die niemand storen door hun omvang, door hun uiterlijk of door mogelijke hinder voor omwonenden of passanten. Zaken die sowieso toch zouden goedgekeurd worden.

Volgens mij is bovenstaand geval een schoolvoorbeeld van zulke zaken.

Verder:

Je mag wel degelijk tot tegen een gemeenschappelijke muur aanbouwen, de regel van 1 meter geldt in zulk geval niet, dat staat ook duidelijk zo vermeld in de regelgeving hieromtrent.

Over de hoogte van de muren moeten we niet discuteren, TS zegt dat ze 4,4 m hoog zijn en dat ze dus allemaal minstens 2,4 m hoger zouden blijven dan het terras.

Wat betreft de zichten: Ik zou niet weten waar daarover iets zou bepaald zijn bij het schuin naar boven kijken. Volgens mij zou iedereen dan ook problemen hebben als hij achteraan in de tuin naar de achtergevels van de buren kan kijken, iets wat zowat overal kan.

Je mag ook de vergelijking niet maken met balkons of dakterrassen aan een woning want daarbij kan je rechtstreekse inkijk hebben in de tuin van de buren, daar gaat het over schuin naar beneden kijken, het tegenovergestelde van schuin naar boven kijken.

Ik zou de bedoeling en de geest van die administratieve vergemakkelijkingen respecteren en geen interpretaties gaan zoeken waarbij je dan de administratie alsnog zou moeten lastig vallen.

Dit gezegd zijnde: Het was ook niet de vraag of het zou mogen en welke plichtplegingen er dan al dan niet zouden moeten gevolgd worden. De vraag was gewoon hoe het te maken.

En op die vraag zijn een paar antwoorden gegeven die zo nodig nog verder kunnen bediscuteerd worden.

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
4 jaren geleden

Je kan maar beter eerst navragen bij de gemeente, anders riskeer je boete en afbraak als de buren bezwaar maken.

0
BennyBracke
BennyBracke
0 2 Verbouwer
4 jaren geleden

Bedankt iedereen voor de input.

Het is zeker belangrijk of dit 'wel of niet mag'.

De inkijk langs de zeer hoge muur links is haast onmogelijk, rechts is een parkeerruimte. Inkijken op de achtergevel van de buren zal zeker geen probleem zijn. De buren hebben op de 1 verdieping enkel een klein hoog raampje voor de badkamer.

De vraag was vooral 'hoe' ik dit concreet aanpak.

- Ik lees een balkdikte van 25 cm. Wat is dan de toegelaten afstand tussen de balken.

- Kan ik de draagvloer tussen de 2 zijmuren en de achtermuur bouwen? Zo ja, welke techniek raden jullie aan?

Nogmaals dank voor de talrijke reacties!

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

In functie van ook de draagkracht van de beplating en het gebruik als terras zou ik de afstand midden midden op 40 cm nemen. 

Afhankelijk van de dikte der muren en het feit of ze minstens gemeenschappelijke eigendom zijn zou je die het best in de muren inwerken. Dat is volgens mij de stevigste oplossing.

Je kan ook werken met strijkbalken die je tegen de zijmuren vastschroeft en waarop je dan om de 40 cm balkdragers vastschroeft om de balken in te leggen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Waar naartoe met bouwafval? Dit zijn de opties

Waar naartoe met bouwafval? Dit zijn de opties

Er zijn heel wat opties om je bouwafval op een milieuvriendelijke manier kwijt te raken. Van een puinzak over een container tot het recyclagepark.

Lees meer

Dilemma: een regenwaterput plaatsen of niet?

Dilemma: een regenwaterput plaatsen of niet?

Laat je best een regenwaterput plaatsen of is het geen meerwaarde? We vroegen het aan Silvia De Nolf, adviseur bij NAV en waterconsulent.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag