Betwisting betreffende verplichte gemeenmaking scheidingsmuur

15

Betwisting betreffende verplichte gemeenmaking scheidingsmuur

Chanti
Chanti
#Ontwerp · 4 jaren geleden

Ik wens kortelings te starten met de afbraak van een garage en de bouw van een rijwoning op deze plaats. De buur heeft geld geroken en eist nu dat ik de helft van de muur overkoop (het stuk dat niet ingenomen werd door de garage). Ik wens zelf geen aanspraak te maken op de gemeenmaking van deze muur van het begin van vorige eeuw.

Mijn architect is van mening dat overname niet verplicht kan worden aangezien ik een nieuwe onafhankelijke muur bouw met eigen fundering en hiertussen isolatie. Enkel aan de dakafwerking zouden beide gebouwen elkaar raken. 

De buur heeft nu advies ingewonnen bij de scheimuurcommissie en overleg (samen met een zeer assertieve afgevaardigde van deze commissie) heeft niets opgeleverd. 

Ik heb verzocht om overleg bij de vrederechter om tot een objectiever en onafhankelijk overleg te komen. Ze dreigen nu al om in beroep te zullen gaan indien de vrederechter in hun nadeel beslist en dreigen met het stilleggen van de bouwwerken. 

Kunnen zij mijn bouwwerken laten stilleggen? 

Alle reacties

0
catalogus
catalogus
0 8 Andere particulier
3 jaren geleden

Beste Kas,

het is inderdaad een "ojee" waard.  Want mijn frustratie in deze zit inderdaad hoog.

Natuurlijk is er in een gerechtelijk proces sprake van subjectiviteit.  Maar mijn frustratie ligt voornamelijk in wat er voor de gerechterlijke procedure gebeurt. U gaat met uw uitleg (blijkbaar met kennis van zaken), en u niet alleen, voorbij aan mijn bezorgdheden.

We hoorden voor het proces langs beide kanten aannemelijke redenen om al  dan niet een muur over te nemen.

Waarom kunnen experts eens niet op een objectieve manier elementen aangeven waarom een muur al dan niet moet overgenomen worden : isolatie (dikte), dikte van de muur, vocht- winddicht maken, aan wat moet de fundering voldoen,....  En laat dit in een wet of decreet of weet ik wat vastleggen.  Communiceer dat met de gemeentelijke diensten zodat zij hier rekening mee kunnen houden. ....

Het gaat er mij niet om gelijk of ongelijk te hebben. Als wij ongelijk krijgen, moet ik dan de architect en de gesproken landmeters aanklagen voor onkunde, ondeskundigheid;;;? Dit gaat te ver.

Regel het toch eens op een objectieve manier.

Dus opnieuw mijn vraag : Waarom kan of wil men dit niet geregeld zien.  Die experten merken toch ook wel dat dit een zeer levendig probleem is.

0
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
3 jaren geleden

Meer kan ik niet zeggen: van al het gehakketak u niets aantrekken.  Bouwaanvraag uithangen en na afloop beginnen bouwen.  Laat m maar naar de vrederechter trekken.  Verzoening: niet gaan. 

Niet vergeten om een plaatsbeschrijving op te maken als er zichtbare schade is voor aanvang van je boiwwerken.  Ook plaatsinname regelen bij de gemeente als er risico is dat parkeerplaatsen voor je voorgevel zouden kunnen ingenomen worden zodat je kan laten takelen als het moet.

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden

Beste Kas,

het is inderdaad een "ojee" waard.  Want mijn frustratie in deze zit inderdaad hoog.

Natuurlijk is er in een gerechtelijk proces sprake van subjectiviteit.  Maar mijn frustratie ligt voornamelijk in wat er voor de gerechterlijke procedure gebeurt. U gaat met uw uitleg (blijkbaar met kennis van zaken), en u niet alleen, voorbij aan mijn bezorgdheden.

We hoorden voor het proces langs beide kanten aannemelijke redenen om al  dan niet een muur over te nemen.

Waarom kunnen experts eens niet op een objectieve manier elementen aangeven waarom een muur al dan niet moet overgenomen worden : isolatie (dikte), dikte van de muur, vocht- winddicht maken, aan wat moet de fundering voldoen,....  En laat dit in een wet of decreet of weet ik wat vastleggen.  Communiceer dat met de gemeentelijke diensten zodat zij hier rekening mee kunnen houden. ....

Het gaat er mij niet om gelijk of ongelijk te hebben. Als wij ongelijk krijgen, moet ik dan de architect en de gesproken landmeters aanklagen voor onkunde, ondeskundigheid;;;? Dit gaat te ver.

Regel het toch eens op een objectieve manier.

Dus opnieuw mijn vraag : Waarom kan of wil men dit niet geregeld zien.  Die experten merken toch ook wel dat dit een zeer levendig probleem is.

ik voel me -als gerechtsdeskundige in de bouw- een beetje aangesproken dus hier mijn standpunt:

u heeft het mis :-)

Wij (gerechts)deskundigen zijn er niet om recht te spreken; dat is uitdrukkelijk verboden door de rechter en tevens een wrakingsgrond.

Wij zijn er om de feiten -opgelijst door de rechter- bloot te leggen, die af te toetsen aan technische regelgeving en te bepalen wie daar voor (en in welke mate) verantwoordelijk is.

Regelgeving omtrent eigendom/goederenrecht is zeer recentelijk (september vorig jaar) verfijnd, gemakkelijker en duidelijker geworden.

Rechtspraak is ook niet altijd een feitenkwestie, maar vaak ook evolutie in rechtspraak.

Ik denk dan aan de definitie van  verborgen zware gebreken, de lichte gebreken en de 10-jarige aansprakelijkheid en de termijnen die je als schadelijder hebt om in rechte hersteld te worden.

daar is -zelfs tot op vandaag- nog vrij veel variatie op de interpretatie van die termijnen en van de feiten die onder de 10-jarige vallen. 

U bent dus helaas eerder speelbal van de rechter dan van de deskundige.

Rechtspraak is ook steeds voorbehouden aan een rechter: het kan niet zijn dat ie dat delegeert aan een openbare instantie (bv een gemeente zoals u voorstelt).

Wij als deskundigen -en hier zit uw probleem- lezen natuurlijk ook het vonnis van de rechter om te weten of ie ons gevolgd heeft en wat zijn uiteindelijk vonnis is.

Het is dan voor ons deskundigen zeer verleidelijk om zelf rechter te gaan spelen bij consultaties of om juridische standpunten in te nemen in buitengerechtelijke expertises, vertrekkende van de juridische kennis die we aldus hebben kunnen opdoen/lezen in een vonnis.

En dat er variatie zit op rechtspraak met aan de basis nochtans dezelfde (technische) problematiek zoals een scheimuur is geen geheim, kijk maar naar beroep en cassatie.

Anders gezegd: de definitie van of een scheimuur nu moet overgenomen worden of niet en alle daarbijhorende variaties is zonder discussie vastgelegd in wetgeving, daar moet u zich geen zorgen over maken.

En als u die kennis wilt (laten) toetsen aan een bestaande casus, dan moet u zich wenden tot advocaat met ervaring (lees: met zicht op bestaande jurisprudentie) en uiteindelijk het standpunt van de rechtbank.

Alle andere -vaak goedbedoelde adviezen van deskundigen en helaas ook de zelfverklaarde "deskundigen" zoals op fora- meningen ten spijt zijn eigelijk niet relevant.

0
catalogus
catalogus
0 8 Andere particulier
3 jaren geleden

Deze reactie waardeer ik ten zeerste.  Niet leuk om te lezen een speelbal te zijn van deskundigen.

Maar bedankt.

Nog veel plezier in dit wereldje.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Ontdek de minimale woningkwaliteitsnormen en leer hoe je kan controleren of jouw huurpand voldoet aan deze normen.

Lees meer

3 ontwerpen voor een centrale keuken

3 ontwerpen voor een centrale keuken

De keuken van Thibaud en Sofie is gedateerd. Ze dromen van een open en gezellige leefkeuken. Drie interieurarchitecten maken een ontwerp.

Lees meer

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag