Kan ik veilig deze schouw afbreken?
Deze schouw loopt door tot de zolder.
Kan ik deze veilig afbreken, moet dit nadien nog ergens verstevigd worden?
Spreek ik hiervoor best een architect/bouwexpert aan?
Kan ik veilig deze schouw afbreken?
Deze schouw loopt door tot de zolder.
Kan ik deze veilig afbreken, moet dit nadien nog ergens verstevigd worden?
Spreek ik hiervoor best een architect/bouwexpert aan?
zoiets kan meestal niet op foto gezien worden.
De regel is: als de schouw op een of andere manier de vloerbalken van de bovenverdieping ondersteunt moet ie blijven.
Dat is dus iets voor een architect of stabiliteitsingenieur ter plekke te verifiëren. wellicht moet door hem of door jou eerst (een stuk van) de bekleding/afwerking van de schoorsteenmantel verwijderd en misschien wel een gat gebvoord of een baksteen uit de bovenste rij losgepeuterd om de constructie, de bouwstructuur te kunnen zien
Ik zou op zolder beginnen, misschien de schouw op het dak nog ondersteunen als je die laat staan.
en dan verder naar beneden de schouw wegslopen
groet
@Feter: jouw werkwijze mag je pas doen nadat 100% ZEKER is dat schouw GEEN ONDERSTEUNENDE FUNCTIE heeft. Tal van schouwen hebben immers ondersteunende functie
@ Carl, daar heb je gelijk in.
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Waar de architect zich doorgaans meer bekommert om het exterieur, focust de interieurarchitect echt op details, afwerking van muren, vloeren,...
Lees meerEen aannemer voor je renovatie? Ontdek alles over kosten, planning en tips voor een vlotte totaal- of deelrenovatie. Kies de juiste aanpak voor je project!
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen