Bijgebouw voorzien van electriciteit, wat kan/moet

4

Bijgebouw voorzien van electriciteit, wat kan/moet

Bens
Bens
#Elektriciteit · 4 jaren geleden

Ik heb een bijgebouw dat ik wens te voorzien van stroomtoevoer voor: 3 lichtpunten (waarvan 2 overdekt buiten), 2 buitenstopcontacten en 4 binnenstopcontacten. In eerste instantie voor klein hobbymateriaal (cirkelzaag, slijpschijf, ...), maar potentieel toekomstig een kleine sauna of een zonnepaneel. 

Electriciteit aftakken van hoofdverdeelkast woning. Afstand tot 2de verdeelkast in bijgbouw = 40m. 

In bijgebouw zelf:

- stopcontacten: bekabeling XVB 3G2.5mm² aangesloten op automaat 20A (best binnen en buiten stopcontact op apart circuit of mag dit samen?)
- Lichtpunten: XVB 3G 1.5mm² aangesloten op automaat 16A (3G2.5mm² op 16A zal evengoed mogen?). 

Verbinding hoofdverdeelkast - bijgebouw:

- bekabeling 3G10mm² (of dikker zal ook mogen)
- ontvangende differentieelautomaat in verdeelkast tuinhuis voorzien? en van welke A?
- hoe vertrekken vanuit de hoofdverdeelkast? (foto's van verdeelkast in bijlage)

Ik wens zelf materiaal al te kopen en zo veel mogelijk klaar te leggen. effectieve aansluiting en keuring zal nog wel door een vakman gebeuren.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/67497/detail-hoofdverdeelkast-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=a7f59f7a5a8b8c2a3bcf50451159dc96https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/67497/hoofdverdeelkast-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=0bf7e90f1d83ea5468f2224382511124https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/67497/meterkast-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=ab332788358b8e63238800da3b0d1dee

Alle reacties

0
Eendraadsschema
Eendraadsschema
27 264 Andere professioneel
4 jaren geleden

Beste,

10mm² is goed tot aan u bijgebouw. In hoofdbord plaatst u een automaat van 40A achter u diff van 300mA. In bijgebouw plaatst u opnieuw een diff van 40A 300mA of 30mA als u wilt dat u huisinstallatie minder rap uitvalt als er een aardfout of verlies in bijgebouw plaats vind.

Mss wel 300mA nemen als u er zonnepanelen op wilt plaatsen want omvormer hebben meestal een differentieel nodig van minstens 100mA.

Stopcontacten binnen en buiten mogen op 1 kring maar moet niet.

Verlichting mag ook uitgevoerd worden met 2,5mm² en op 16A afgezekerd worden.

0
Bens
Bens
0 1 Bouwer
4 jaren geleden

Top bedankt voor het antwoord. 

Misschien nog twee vraagjes over dingen die ik heb gelezen. 

1. Ik mag een kabel ...G..mm² gebruiken, of moet het een ..x...mm² en aparte aardingskabel zijn? Op site fluvius las ik ergens dat bepaalde verbindingen uitsluitend met een ...X..mm² mocht gemaakt worden. 

2. een zekering in de groepenkast moet een factor 1.6x kleiner zijn dan de hoofdzekering. Mijn hoofdzekering (deze in de meterkast) is 40A. -> Dan mag ik geen automaat 40A plaatsen achter de bestaande differentieel van 300mA? volgend die redenering zou ik maar een automaat van 25A mogen plaatsen en dan in bijgebouw wel terug een differentieel van 40A? 

Ik zal wel ergens fout zitten in de redenering, maar ben benieuwd waar dan!

0
mbbs1024
mbbs1024
14 180 Andere particulier
4 jaren geleden

Als U het materiaal door een vakman laat installeren, waarom koopt U het dan zelf ?

U betaalt op die manier meer BTW, en een vakman krijgt bij zijn groothandel ook nog eens minstens 20% korting ten opzichte van de prijs die je als partikulier betaalt.
Vraag daarom bij jde vakman die je installatie gaat uitvoeren ook de prijs voor het materiaal, tenzij hij er een grote marge op neemt, ben je misschien goedkoper uit.

Waarschijnlijk is ook die 2de diff van 300mA niet verplicht/nodig, als er een aardlek is, zal de de hoofd diff gewoon afschakelen.

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Feesten zonder ongelukken: tips voor een veilig eindejaar

Feesten zonder ongelukken: tips voor een veilig eindejaar

De feestdagen staan weer voor de deur. Ieder jaar gebeuren er tal van ongevallen in huis. Met deze tips zorg je ervoor dat alles veilig verloopt.

Lees meer

Een laadpaal bij je thuis: werking, installatie en prijs

Een laadpaal bij je thuis: werking, installatie en prijs

Wil je een laadpaal installeren? Dan zit je ongetwijfeld met vragen: waar plaats je die laadpaal thuis, hoeveel kost het en hoe laad je efficient?

Lees meer

Wat zijn algemene elektriciteitswerken en wat mag je zelf doen?

Wat zijn algemene elektriciteitswerken en wat mag je zelf doen?

Algemene elektriciteitswerken maken je woning veiliger en efficiënter. Ontdek wat je zelf kan doen en waarvoor je best een elektricien inschakelt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag