Mag ik een lager gelegen overloop aansluite op een hoger gelegen afvoerbuis?

4

Mag ik een lager gelegen overloop aansluite op een hoger gelegen afvoerbuis?

bouwforum livios
bouwforum livios
#Fundering · 4 jaren geleden

Ik heb een tweede regenwaterput laten steken en stel nu vast dat de overloop lager ligt dan de dichtst bijzijnde afwateringsbuis.Mag ik en lager gelegen overloop aansluiten op een hoger gelegen afvoerbuis.Overloop kan niet hoger omdat aanvoer dan hoger moet en zodoende niet genoeg hellingsgraad over hou.Infiltratie is geen optie.Wat kan ik doen.

Alle reacties

0
idur
idur
174 842 Andere professioneel
4 jaren geleden

Één nieuwe natuurwet, water dat omhoog loopt. 

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
4 jaren geleden

Ik heb hier een paar bedenkingen bij. Je spreekt van een tweede put, is die dan verbonden met de eerste of zijn het twee aparte systemen met hun aparte aanvoerbuizen ?

Zo ze verbonden zijn, hoe is dan momenteel de overloop van de eerste put aangesloten ?

Hoeveel verschil in hoogte is er tussen de bestaande afvoerbuis en de overloop van de tweede put ?

Hoeveel verval hebben de regenafvoerbuizen naar de tweede put ? Weet dat desnoods praktisch horizontaal mogen liggen omdat daar geen vuil afvalwater door stroomt.

Zeker een terugslagklep en geurslot voorzien op de overloopbuis.

0
bouwforum livios
bouwforum livios
0 9 Verbouwer
4 jaren geleden

Beste,

Putten zijn niet verbonden,ze hebben elk hun aan en afvoer,Was technisch niet mogelijk ze te verbinden.

Ja in verval heb ik mij wel vergist,slecht voorgelicht dan.

Mij werd verteld 1 cm verval per meter omdat er toch ook wat zand mee komt.

Indien ik 0,5 cm verval neem zou het moeten lukken.

Verschil zo'n 10 cm.

Moet buizen dan wel terug uitnemen.

Bedankt voor de info.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag