9

Ramen in gevel op perceelgrens

Peeters-standaert
Peeters-standaert
#Ramen en deuren · 4 jaren geleden

Ons huis is tot aan de perceelgrens gebouwd. Nu zouden wij graag ramen plaatsen in de gevel die op de perceelgrens staat.  Ernaast is een weide, waardevol agrarisch gebied. 

Als de eigenaar van de weide toestemming geeft, mogen we dan ramen plaatsen?

Indien niet overwegen we om een aantal meter van het aanliggende perceel aan te kopen. Hoeveel meter zou dit moeten zijn. Ik informeerde reeds bij de gemeente. Ik kreeg als antwoord 3 meter. Klopt dit? 

Kan iemand wat licht laten schijnen in deze duisternis? 

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
4 jaren geleden

Als de eigenaar toestemming geeft dan mag het.  Laat het akkoord wel registreren zodat het tegenstelbaar wordt aan derden (koper van weiland is niet gehouden aan een akkoord doch wel aan een geregistreerd akkoord) 

Een strook kopen is natuurlijk beter want dan heb je ook controle over wat er gebeurt op dat stuk.  Ik zou een strook kopen als de eigenaar wil verkopen om er bv eigen aanplantingen te kunnen doen.

NB. Ramen bijplaatsen vereist de tussenkomst van een architect omdat aan de stabiliteit geraakt wordt

0
Peeters-standaert
Peeters-standaert
0 1 Verbouwer
4 jaren geleden

Bedankt voor de reactie. Enig idee hoe breed die strook dan moet zijn? 

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
4 jaren geleden

Toch even wat duiden.

De toestemming van de buur om ramen te mogen steken in een muur op d eperceelgrens is NIET voldoende.

Door dit raam leg je dus een erfdienstbaarheid op het naastliggende perceel. 

Je beperkt met andere woorden het genot van je buur. 

Wat zeker ook niet in je voordeel pleit is dat je grenst aan een waarevol agrarisch gebied. 

Sowieso zal je via het omgevingsloket moeten passeren om een vergunning te krijgen.

De aankoop van 3 meter grond is het minimum om zonder problemen een vergunning te krijgen voor de plaatsing van deze ramen. 

Zoals reeds gezegd: ramen steken is met tussenkomst van een architect. 

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
4 jaren geleden

Of je ramen in de zijgevel op een perceelsgrens moogt steken, daarvan ben ik niet zeker.

Maar als het zou mogen dan is hierbij niet persé een vergunning nodig, zelfs geen melding en ook geen architect.

Zo is het ook te lezen in de voorwaardes bij het omgevingsloket.

Het plaatsen , wegnemen of wijzigen van raamopeningen zijn daarentegen wel vergunningsplichtig, maar dat is hier dus niet het geval.

0
kas
kas
4 jaren geleden

Maar als het zou mogen dan is hierbij niet persé een vergunning nodig, zelfs geen melding en ook geen architect.

Het plaatsen , wegnemen of wijzigen van raamopeningen zijn daarentegen wel vergunningsplichtig, maar dat is hier dus niet het geval.

Eerste zin is wel in tegenstelling met de volgende zin.

Dus wat is het nu ?

:)

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

God ja, een beetje te snel geweest, niet nagelezen en dus niet gemerkt dat ik een paar woorden vergeten was.  Zo is het inderdaad in tegenspraak.

Tweede poging:

Het plaatsen , wegnemen of wijzigen van raamopeningen IN EEN VOORGEVEL zijn daarentegen wel vergunningsplichtig, maar dat is hier dus niet het geval.

Dus voor de duidelijkheid: niet nodig bij raamopeningen in de zijgevel of achtergevel maar wel in de voorgevel.

Zo staat het ook duidelijk vermeld in de voorwaardes bij het omgevingsloket

0
kas
kas
4 jaren geleden

Klopt

maar je mag geen erfdiensbaarheid ( zichten en licht)  leggen op het aanpalend perceel dat daardoor extra belast wordt. En dat gebeurt door ramen te plaatsen in een zijgevel die staat OP de perceelgrens of dichter dan 3 meter staat.

Niet voor niets is de afstand van 3 meter van doorslaggevend belang. 

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

Inderdaad, ik vermoed daarom ook dat het om die reden niet zal mogen, zelfs al zou de eigenaar van het buurperceel hiervoor toestemming geven.

Geen jurist in de zaal ?

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor ramen en deuren

Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor ramen en deuren

Ramen en deuren? Vraag vandaag nog gratis en vrijblijvend offertes aan van erkende vakmensen bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vraag aan de lichtexpert: hoe vermijd je bij grote raampartijen te veel licht en oververhitting?

Vraag aan de lichtexpert: hoe vermijd je bij grote raampartijen te veel licht en oververhitting?

Vermijd oververhitting in huis. Ontdek hoe je met de tips van lichtexpert Joël Sels de warmte buiten en het licht binnen houdt.

Lees meer

Beglazing: welk soort glas voor je ramen kies jij?

Beglazing: welk soort glas voor je ramen kies jij?

Er bestaan verschillende soorten glas voor je ramen zoals dubbel, HR- en driedubbel glas. Je kan ook gaan voor akoestische of zonwerende beglazing.

Lees meer

Screens: wat is de prijs van verticale zonwering?

Screens: wat is de prijs van verticale zonwering?

Verticale zonneschermen bieden je heel wat comfort, zeker in de zomer wanneer de temperaturen hoog kunnen oplopen. Maar wat is de prijs van screens?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag