Geen terugdraaiende teller meer: condensatieketel of L/W-warmtepomp?
Dag iedereen,
Ik zie even het bos door de bomen niet meer. Wij hebben een nieuwbouwwoning die momenteel casco staat en waarbij we dus nog alles van technieken kunnen kiezen.
Het betreft hier een ingesloten woning met een K-waarde 30, (voorlopig met condensatieketel en radiatoren) E-waarde van 36 en een NE van 36,62.
Mijn eerste idee was om te werken met een condensatieketel voor de vloerverwarming beneden en het sanitair water en daarnaast een L/L warmtepomp te voorzien voor heerlijke verkoeling in de zomer in de leefruimte en slaapkamers. Boven zou ik ook de radiatoren schrappen want die staan bij ons nu ook altijd uit. Dit zou ik combineren met zonnepanelen 3-4kWp en eventueel een 5-6kWp batterij van Huawei om in de zomer het verbruik van de 'airco' te counteren en mijn zelfverbruik op te krikken.
Het advies van de aanemer van de technieken is om een lucht/water-warmtepomp te installeren voor de vloerverwarming beneden, sanitair water en om boven met ventilo-convectoren te werken. Deze zou hij combineren met zonnepanelen 6kWp zonder batterij want die zijn volgens hem niet goed genoeg. (Ik weet dat ik geen seizoenen kan overbruggen met die batterij maar het gaat mij gewoon om mijn zelfverbruik op te krikken om te anticiperen op het capaciteitstarief.)
Het gaat hier sowieso om een woning met digitale teller dus het lijkt mij dat die L/W-warmtepomp veel gaat verbruiken in de winter, wanneer zijn rendement lager is, wanneer ik helemaal geen opbrengst heb van de zonnepanelen en dat ik in de zomer wel de verkoeling heb maar dat ik tegelijk veel te veel overschot ga hebben die ik voor een peulschil op het net zal moeten plaatsen.
Kunnen jullie mij aub de juiste richting wijzen of bijkomend advies geven?