Notariële akte laten verlijden meer dan 4 maanden na ondertekening compromis

2

Notariële akte laten verlijden meer dan 4 maanden na ondertekening compromis

NamuSG
NamuSG
#Regelgeving · 4 jaren geleden

Beste,

Ik zit momenteel in het proces van de verkoop van mijn woning. De verkoopovereenkomst/compromis is door mijzelf en de koper ondertekend op 19/04. In principe zou de notariële akte dus ten laatste op 19/08 moeten verlijden. Voor de aankoop van mijn nieuwe woning zou ik echter graag een hypotheekwissel willen laten uitvoeren bij de bank om zodoende het belastingsvoordeel van de woonbonus te kunnen behouden (en daarenboven nog een paar duizend euro aan kosten uit te sparen voor de kredietopening bij de bank). Een belangrijke voorwaarde om een dergelijke hypotheekwissel aan te vragen is echter dat de akte van de verkoop van mijn oude woning en aankoop van de nieuwe woning op dezelfde datum zullen verlijden.

Mijn nieuwe woning is echter een apart verhaal dat momenteel de zaak lijkt te bemoeilijken. Het gaat om een volledig gerenoveerd pand (opgekocht door projectontwikkelaar) dat op het moment dat ik het met de makelaar ben gaan bezoeken officieel nog niet te koop stond. Ik mocht er toen wel al op bieden en mijn bod is door de eigenaar ook aanvaard. Echter, op dat moment was het pand nog maar net gerenoveerd waardoor alle officiële documenten voor verkoop (stedenbouwkundig attest, EPC attest, kadastrale gegevens...) nog moesten worden aangevraagd. Ik heb er bij de makelaar toen op gewezen dat ik, omwille van mijn woonbonus, de akte ten laatste op 19/08 wou laten verlijden. Hij zei toen (begin april) dat deze termijn zeker haalbaar zou zijn. 

Vandaag zijn we echter meer dan twee maanden verder en is er nog steeds geen compromis opgesteld door de makelaar omdat alle officiële documenten nog steeds niet aanwezig zijn. De deadline van 19/08 begint te naderen maar het lijkt dat er weinig schot in de zaak zit, en hoe langer hoe meer lijkt deze deadline gewoon niet meer haalbaar te worden. Ik zat eraan te denken om aan de kopers van mijn huidige woning voor te stellen of zij zouden willen overwegen om de akte op een latere datum dan 19/08 te laten verlijden, echter ik weet niet of dit wettelijk gezien mogelijk is, of welke wettelijke implicaties hieraan verbonden zijn... Daarom mijn vraag: is het in mijn geval mogelijk (mits overleg met de kopers) om de akte van de verkoop van mijn woning uit te stellen naar een latere datum, en welke juridische gevolgen zijn hieraan verbonden? Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
4 jaren geleden

Notaris Dirk Michiels beantwoordt deze vraag als volgt: "In een verkoopovereenkomst wordt een uiterste termijn vermeld waarbinnen de authentieke akte moet worden verleden. Doorgaans wordt bepaald dat de akte verleden wordt op voorstel van de koper, zodat het aan koper is om de aktedatum te kiezen (omdat hij zijn financiering moet rond hebben en over de gelden moet kunnen beschikken om te kunnen betalen). Als jullie zijn overeengekomen dat de akte uiterlijk op 29 maart zal verleden worden heeft de koper dus, als dit zo is geformuleerd, het recht om die datum te kiezen."

"Als de akte laattijdig wordt verleden kan de verkoper nalatigheidsinteresten vorderen. Die worden doorgaans bepaald in de verkoopovereenkomst. Soms wordt bepaald hij dat de koper eerst aangetekend in gebreke moet stellen alvorens deze interesten te kunnen vorderen."

"Als het voor de verkoper echt zo belangrijk is en die enkele dagen voor jullie niet van essentieel belang zijn, neem ik aan dat jullie wel enig uitstel kunnen overeenkomen, desgevallend mits betaling van interesten of een andere vergoeding.

"Let ook op de fiscale termijn: de registratierechten moeten uiterlijk 4 maanden na de datum van de totstandkoming van de verkoop (= de ondertekening van de verkoopovereenkomst, eventueel verlengd met de termijn voor de realisatie van bepaalde opschortende voorwaarden) betaald worden. Desgevallend kan de koper de verkoopovereenkomst tijdig laten registreren en de registratierechten betalen om belastingverhogingen te vermijden (eventueel aangevuld met de nodige fiscale verklaringen).

"Uw notaris kan u bijstaan en trachten te bemiddelen om alles tot zijn ware proporties te herleiden en een billijke oplossing te vinden voor alle partijen. Met wat goede wil van de beide partijen moet dat wel lukken (en lukt dat ook doorgaans)."

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Aantal vergunningen voor nieuwbouw en renovatie op laagste peil in jaren

Aantal vergunningen voor nieuwbouw en renovatie op laagste peil in jaren

Het aantal vergunningen daalt voor nieuwbouw, renovatie en sloop en heropbouw. Vlaamse regering wil maatregelen: “Snellere vergunningen zijn nodig.”

Lees meer

Sloop en heropbouw: premie, btw en voorwaarden

Sloop en heropbouw: premie, btw en voorwaarden

Sloop en heropbouw is vaak efficiënter en betaalbaarder dan renoveren. Maar hoeveel btw betaal je? Wat zijn de voorwaarden? En is er een premie?

Lees meer

De openbare weg nodig tijdens je werken? Vraag op tijd toestemming!

De openbare weg nodig tijdens je werken? Vraag op tijd toestemming!

Als je bouwt of verbouwt, moet je soms gebruik maken van de openbare weg, voor de plaatsing van een container, een stelling of een kraan. Kan dit zomaar?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag