6

Siliconenhars crépi onthecht!

ClaudeND
ClaudeND
#Muren · 4 jaren geleden

De crépi komt los aan de noord-oost gevel, de zuid-west gevel is nog OK.

Wij hebben "muur / isolatie-pur 8cm / muur / crépi" constructie, de spouw is 2cm.

Op alle muren zowel noord en zuid meet ik tot op 1 meter hoogte ongeveer 60-90% vochtigheid wat 2x zoveel is als normaal (normaal ~40%).

De blauwplint is mechanisch verankerd en 30 cm hoog.

Voor zover ik weet is de waterkering OK. Geen lekkende leidingen ook geen naar de woning toestromend water.

De stukadoor zegt dat de buitenafwerking dampdoorlatend is.

Er is wel geen woningventilatie daar er genoeg kieren zijn en wij voldoende verluchten en bij gebruik van de ventilatie-motor wordt de relatieve luchtvochtigheid te laag en het eiken parket begint te kraken, we zorgen ervoor dat er altijd +- 45% vochtigheid hebben.

De crépi en blauwplint liggen in het verlengde m.a.w. vlak met het buitenspouwblad.

De DPC waterkering is te ver afgesneden en er is ongeveer een 0.5 cm opening/gleuf tussen blauwplint en muur.

Er zijn aluminium stop-profielen van Knauf gebruikt maar er ontbreekt een druiprand.

PH waarde van de cementering is 8 en dus OK.

Lichtgewicht basismortel Knauf LUP 252 [LUP 222] 

De aangestelde expert is tot de volgende conclusie gekomen: Onder bepaalde weersomstandigheden komt hemelwater via de open voeg tussen plint en bepleistering , voor dpc in de zone achter de plint terecht. Dit stagnerend hemelwater in deze zone wordt opgezogen in het buitenspouwblad. Een zone boven de plint droogt niet of onvoldoende snel uit. Bepleistering onthecht.

De crépi en mortel is zopas tot 1 meter hoogte verwijderd, en zijn er ook wat gaten aangebracht in de hoop dat de muren kunnen ventileren en uitdrogen.

Deze keer zal de crépie (siliconenpleister) 1 cm verder uit steken dan de muur en deze keer zal er wel een druipprofiel worden gebruikt.

Hopelijk heeft de aangestelde experte het bij het rechte eind.

Ik was van plan om stootvoeg beluchters of roosters te laten plaatsen moest er toch nog teveel vochtigheid in de muren kruipen en zodus de spouw laten ventileren.

Sommige mensen raden dit aan, anderen raden dit ten stelligste af en zeggen dat het ventileren van de spouw echt uit den boze is.

1. Wat is jullie mening i.v.m. het al dan niet plaatsen van ventilatie-roosters of spouwvoeg beluchters?

2. Alsook kan het ontbreken van woning-ventilatie er toe bijdragen dat er meer condensatie is in de spouw?

3. Denken jullie dat de experte het bij het rechte eind heeft? Wat zegt jullie ervaring en expertise?

4. Enig idee hoelang het duurt vooraleer muren met 90% vochtigheid uitgedroogd zijn? 

Dank u

Claude

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/68069/img7566.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=239d1f7117038624a47a6981801a1658https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/68069/img7568.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=a8368de6c78bd9b15f98b79d03f8e47bhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/68069/condensatienat.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=f624dffa8583690a051e0a0d21ae1b69https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/68069/funderingwaterkeringdpc30.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=997e05a1c30f81ddf2389275f4ba749e
1
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
4 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Beste,

Vermits de zuid west gevel nog oké is, is daar de situatie met de waterkering en de overgang crépi-plint dan misschien ietwat anders ?

De stukadoor heeft gelijk als hij zegt dat de siliconencrépi dampopen is, maar het is wel niet de meest dampopen crépi. Een minerale crépi scoort op dat vlak veel beter. Echter in dit geval als het bovenste stuk nog blijft en men hierop moet aansluiten is het wellicht esthetisch beter om het bij dezelfde soort crépi te  houden. Moest je alles verwijderen dan zou ik eerder de minerale crépi nemen.

Je hebt het altijd over mortel en crépi en dat begrijp ik niet goed. Zo te zien is die crépi toch rechtstreeks op de blote bakstenen aangebracht ? Of bedoel je een bij het systeem horende onderlaag van de crépi ?

Dat de crépi in hetzelfde vlak lag als de plint en er geen oversteek noch druiprand was, is hoogstwaarschijnlijk de voornaamste reden van het vochtprobleem. Daarom denk ik dat het verdikken van de crépilaag zodat die wel oversteekt en vooral ook het aanbrengen van een beginprofieltje met druiprand een zeer goede oplossing gaat zijn.

1. Die ventilatieroosters of spouwvoegbeluchters zou ik niet doen, ze verminderen de effectiviteit van de isolatie en zijn normaal voor niets nodig. Bij gemetselde gevels hebben die onderaan hun nut om doorslaand regenwater af te voeren, bij een crépi heb je dat niet.

2. Woningventilatie zou ik sowieso overwegen. Je hebt hiermee altijd veel minder of geen risico op condensatie of vochtophoping waar je het niet wilt. Dat uw luchtvochtigheid binnen 45° is wil niet persé zeggen dat er nergens geen condensatie van leefvocht zou kunnen ontstaan al denk ik (niet 100% zeker) dat dit hier niet de oorzaak van het probleem is. Andersom hoeft een goede ventilatie niet te betekenen dat je uw vochtigheid niet rond de 45 ° zult kunnen houden. In ieder geval; een goede ventilatie is noodzakelijk voor de gezondheid van de woning en vooral van zijn bewoners.

3 Als het idee van dat oversteken van de crépi en van die druiprand van haar is dan heeft ze dat goed gezien. Ze heeft gelijk.

4 Over de droogtijd heb ik geen idee, dat zal veel van het weer afhangen, ik schat toch wel minstens een paar weken. Ik weet ook niet hoe vochtig ze nog mogen zijn bij het aanbrengen van de pleisterlagen. De muur zal normaal ook nog na de bepleistering verder kunnen uitdrogen indien er geen nieuwe vochttoevoer meer is.

Alle reacties

0
Charel
Charel

Beste,

Vermits de zuid west gevel nog oké is, is daar de situatie met de waterkering en de overgang crépi-plint dan misschien ietwat anders ?

De stukadoor heeft gelijk als hij zegt dat de siliconencrépi dampopen is, maar het is wel niet de meest dampopen crépi. Een minerale crépi scoort op dat vlak veel beter. Echter in dit geval als het bovenste stuk nog blijft en men hierop moet aansluiten is het wellicht esthetisch beter om het bij dezelfde soort crépi te  houden. Moest je alles verwijderen dan zou ik eerder de minerale crépi nemen.

Je hebt het altijd over mortel en crépi en dat begrijp ik niet goed. Zo te zien is die crépi toch rechtstreeks op de blote bakstenen aangebracht ? Of bedoel je een bij het systeem horende onderlaag van de crépi ?

Dat de crépi in hetzelfde vlak lag als de plint en er geen oversteek noch druiprand was, is hoogstwaarschijnlijk de voornaamste reden van het vochtprobleem. Daarom denk ik dat het verdikken van de crépilaag zodat die wel oversteekt en vooral ook het aanbrengen van een beginprofieltje met druiprand een zeer goede oplossing gaat zijn.

1. Die ventilatieroosters of spouwvoegbeluchters zou ik niet doen, ze verminderen de effectiviteit van de isolatie en zijn normaal voor niets nodig. Bij gemetselde gevels hebben die onderaan hun nut om doorslaand regenwater af te voeren, bij een crépi heb je dat niet.

2. Woningventilatie zou ik sowieso overwegen. Je hebt hiermee altijd veel minder of geen risico op condensatie of vochtophoping waar je het niet wilt. Dat uw luchtvochtigheid binnen 45° is wil niet persé zeggen dat er nergens geen condensatie van leefvocht zou kunnen ontstaan al denk ik (niet 100% zeker) dat dit hier niet de oorzaak van het probleem is. Andersom hoeft een goede ventilatie niet te betekenen dat je uw vochtigheid niet rond de 45 ° zult kunnen houden. In ieder geval; een goede ventilatie is noodzakelijk voor de gezondheid van de woning en vooral van zijn bewoners.

3 Als het idee van dat oversteken van de crépi en van die druiprand van haar is dan heeft ze dat goed gezien. Ze heeft gelijk.

4 Over de droogtijd heb ik geen idee, dat zal veel van het weer afhangen, ik schat toch wel minstens een paar weken. Ik weet ook niet hoe vochtig ze nog mogen zijn bij het aanbrengen van de pleisterlagen. De muur zal normaal ook nog na de bepleistering verder kunnen uitdrogen indien er geen nieuwe vochttoevoer meer is.

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel

..

0
ClaudeND
ClaudeND
0 3 Andere particulier
4 jaren geleden

Charel,

Inderdaad ipv van mortel bedoelde ik de bijhorende laag "Knauf Mixem Light - LUP222".

Dank je wel

Claude

0
ClaudeND
ClaudeND
0 3 Andere particulier
4 jaren geleden

Keon,

ik had nog nooit gehoord van kalkmortel, zal eventje moeten google raadplegen en praten met onze stukadoor wat de mogelijkheden zijn.

Dank je wel

Claude

0
Charel
Charel
4 jaren geleden

Een 100 % zuivere kalkmortel pleister zoals Keon zegt mag je niet te letterlijk begrijpen, er moet uiteraard nog mineraal materiaal (zand) in gemengd worden in een verhouding van ongeveer twee tot drie delen zand (of zavel) op één deel kalk (liefst hydraulische kalk voor buiten).

Een prima mortel, maar met zulke mortel maakt men ofwel een gladde bepleistering ofwel een kalei en zal je zeer moeilijk in dezelde struktuur kunnen zetten als de bestaande crépi. Aansluiten hierop lijkt me dan ook onmogelijk met dat materiaal.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Download gratis onze vochtbestrijdingsgids

Download gratis onze vochtbestrijdingsgids

Ontdek de oorzaken en oplossingen voor vochtproblemen in huis. Inclusief checklists en praktische tips voor een blijvend resultaat!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Last van witte uitslag op je gevel? Zo pak je het aan

Last van witte uitslag op je gevel? Zo pak je het aan

Witte uitslag op je gevel kan wijzen op zout- of gipsuitbloeiingen. Ontdek wat je eraan kan doen en hoe je deze witte vlekken kan vermijden.

Lees meer

Groene gevels: alles wat je moet weten van a tot z

Groene gevels: alles wat je moet weten van a tot z

Wat is een groene gevel? Ontdek voordelen, prijzen, soorten, onderhoud, regelgeving en tips om zelf aan de slag te gaan.

Lees meer

Een vochtmeter kopen? Alles wat je moet weten voor een droge woning

Een vochtmeter kopen? Alles wat je moet weten voor een droge woning

Alles wat je moet weten over vochtmeters: gebruik, soorten, nauwkeurigheid en tips voor het kiezen van de juiste vochtmeter.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag